Gå til innhold

Invitasjon til konfirmasjon: Hva er vanlig ang. faddere/gudforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gubben er invitert i konfirmasjonen til gudungen sin (fadderbarn ja). Og der stoppet det. Verken jeg eller barna våres er invitert.

Nå har faktisk ingen av oss anledning til å dra, men hva er egentlig vanlig kotyme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen selvfølge at unger er invitert. Det er mer sjelden at partnere ikke er ivitert, men jeg vet at det innimellom ikke inviteres partnere av økonimiske grunner eller plasshensyn.

Skrevet

I vår familie er alle faddere i familie, vi bruker bare tanter, onkler, besteforeldre osv, så alle blir selvfølgelig invitert i konfirmasjon.

Om jeg hadde vært fadder til en venninnes barn hadde jeg ikke forventet av min mann og alle fire barna våre ble invitert i konfirmasjon, det er jo ikke vanlig å ha mer enn nærmeste familie i konfirmasjon.

Noen inviterer ikke barn i konfirmasjon i det hele tatt (noe jeg personlig synes er veldig rart), men vet noen mener at en konfirmasjon med voksent preg og da inviteres ikke engang nærmeste familie som er under konfirmasjonsalder.

Noen har jo også budsjett, og kan rett og slett ikke ha 50 gjester..

Om dere ikke er i nær slekt med konfirmasjonsbarnet ville jeg ikke reagert negativt på at hele familien ikke ble bedt.

Skrevet

Trenger ikke være noe rart med det, ikke alle som har økonomisk mulighet til å invitere mer perifere mennesker.

Men reagerer på at gudfaren ikke har anledning til å dra! Dette er jo noe han har visst om de siste 14 årene, så hvordan kan det ha seg at han ikke prioroterer sin andre og siste offisielle oppgave som fadder???

Skrevet

Hm. I min familie er kotymen, the more the merrier. Med andre ord blir alle invitert, tanter, onkler, besteforeldre, oldeforeldre, søskenbarn, samboere, inngifte, kjærester, og selvfølgelig faddere med hele familien.

Å være fadder blir for meg Å bli inkludert i kjernefamilien, og da blir altsÅ ogsÅ fadderens følge og familie en del av vÅr familie.

Skal ha dÅp til vÅren/sommeren, da blir vi 40 dersom alle inviterte kommer. Trangt, svett og varmt siden vi ikke har sÅ veldig god plass, og middagsmessig mÅ vi tenke litt kreativt for Å holde oss innenfor budsjett. Med andre ord sÅ feirer vi hjemme og ikke ute, for Å kunne inkludere alle.

Å ikke invitere barn i konf/ bryllup etc syntes jeg personlig er helt feil. Er det fest sÅ er det fest :)

Skrevet

For meg er det helt normalt å innlemme hele familien til fadderene!

Vi har faddere til barna, som ikke hadde familie da dem ble faddere, men har fått det i ettertid, for oss er det en selvfølge å invitere disse også.

Det er litt som noen over her skrev at når noen blir fadder til mitt barn, så blir dem på en måte som endel av "familien/ dem nærmeste" til dette barnet, og inviteres da like selvfølgelig som resten av familien (med sin familie). Jo flere jo bedre :)

Skrevet

Vi skal ha konfirmasjon i år, og ber selvfølgelig partnerer (og barn).

Aldri opplevd at partnere ikke har invitert.

Skrevet

Trenger ikke være noe rart med det, ikke alle som har økonomisk mulighet til å invitere mer perifere mennesker.

Men reagerer på at gudfaren ikke har anledning til å dra! Dette er jo noe han har visst om de siste 14 årene, så hvordan kan det ha seg at han ikke prioroterer sin andre og siste offisielle oppgave som fadder???

Det har seg sånn at gubben er kreftsyk, og det er planlagt høydosebehandling for han rett før pinse med påfølgende isolat. Sånn sett blir det vrient for han å prioritere noe særlig annet enn seg selv akkurat da.

Vi har likevel tenkt på denne konfirmasjonen en stund og vært inne på tanken om jeg kunne dra, for det er ikke stort jeg får gjort for han som er syk akkurat denne dagen.

Samme det... det var ikke hans sykdom som var greia her, men mer hva som er vanlig. Skjønner det ikke er spesielle regler, og da er det ikke mer å tenke på.

Skrevet

Og jeg klarer ikke masse spirngende unger i huset mitt!!! Så ser ikke noe galt i dette ;)

Skrevet (endret)

Hadde fadderen til barnet mitt vært kreftsyk, hadde jeg invitert hele familien hans- uansett hva slags andre argumenter jeg tidligere hadde hatt for ikke å invitere kjerringa hans eller ungene hans. Så dobbeltmoralsk er jeg :)

Men vi inviterer hele kjernefamilien til slike fester her i familien også faktisk.

Endret av Mor Løvehjerte
Skrevet

I min familie er fadderene noen som er så nære at det er naturlig å invitere hele familien til faddere i konfirmasjon, men så kommer vi jo hele familien i alle fødselsdager også. Jeg har vært i alle fødselsdagsselskapene til mine fadderbarn og ungene mine har også vært med siden de ble født. Den eldste jeg er fadder for er 16. For noen uker siden sa han nei takk til å dra på fest med vennene for i steden å komme i fødrelsdagen til min 7 åring. Når forholdet er så tett ville det vært merklig om bare jeg hadde blitt invitert i konfirmasjon.

I min manns familie fungerer dette litt annerledes. Der han man mer egne venner og inkluderer ikke familien på samme måte. Der ville det være mer naturlig å invitere bare fadderen og ikke resten av familien. De andre kjenner kansje ikke fadderbarnet en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...