Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #1 Skrevet 2. april 2012 Barnet mitt på 1 år har høy feber, har hatt høy feber i et døgn nå. Vet de sier at det skal gå tre-fem dager før man ringer legen når man har febersykt barn. Men barnet mitt hadde 39.5 kl 16 fikk 250mg paracet da, barnet var nesten helt borte, når tempen nærmer seg 39 er barnet helt "borte" og slapt, han tåler ikke mye feber. Kl 1715 var tempen på 39.4. Paraceten 'funka' ikke. Han har vært veldig slapp, og ikke lekt i dag, ikke spist og drikker ikke mye, selv om har får tilbud om frisk drikke han liker godt ofte, fra kopp, glass, flaske, tutekopp. Han har vært veldig slapp i dag, og har kun ville kose, og ligge på fanget. øynene hans renner, og hører han er tett, det surkler i brystet. Han hoster også "slimete". hun på legevakten sa han måtte ha på lite klær. og få i han drikke. Jeg vet jo det. Hun snakket til meg som at jeg ikke visste det, og sa jeg prøver hyppig å tilby han drikke, og han har bare hatt på seg boddy siden i går. Hun spurte om allmentilstand, da sa jeg han var veldig slapp, og ville bare sitte i fanget. Virket som de ikke "gadd" å ta inn et febersykt barn, men at de "måtte" hvis jeg ville det. Spurte om bleiene var våte, de har faktisk ikke vært så veldig våte..... Jeg tenker litt det at, hvis det er noe mer enn feber, og CRP'en er høy, skal han da gå med feber og det vonde i flere dager før vi kan komme til lege? Tenk om det er halsbetennelse, lungebetennelse, eller andre ting. Syns dere jeg var litt dum som nesten "krevde" at de tok CRP? jeg avslutta samtalen med å si jeg ønsket at de tok en CRP-prøve av han. Kommer til å føle meg latterlig dum hvis det ikke er noe mer enn snørr og feber. Men når paraceten ikke funket, så blir jeg litt bekymret for at det er en bakterie i kroppen hans som herjer. (Tenker litt på skumle sykdommer).
Serepta Skrevet 2. april 2012 #2 Skrevet 2. april 2012 Greit å få det sjekka. Jeg er tobarnsmor og ganske avslappet på sånt, men hadde nok gjort som det. Eller det vil si, jeg hadde ikke ringt først...
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #3 Skrevet 2. april 2012 De er vel bare litt oppgitt over foreldre som ringer den en time etter at fastlegen har stegt for dagen. Så lenge han ikke har blitt akutt værre de siste timene hadde det vært mer naturlig å ta ham med dit. Hvis du er alvorlig bekymret tar du ham med til legevakta, men belag deg på å måtte vente lenge. Det kan ta tid hvis det er mange mennesker der som er ansett som sykere.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #4 Skrevet 2. april 2012 Jeg ville ha gjort det samme som deg. Tenk om det faktisk er noe alvorlig og så var det ingen som gjorde noe med det. Min erfaring er at man kommer ingen vei i helsevesenet her om man ikke står på kravene sine og er "pushy". Du blir kanskje oppfattet som slitsom på legevakta men det er jo ikke ditt problem Jeg tenker bare på hvor mange som har dødd av kreft feks fordi legene ikke orket ta tester. E det rart man blir litt hysterisk..
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #5 Skrevet 2. april 2012 Nei, absolutt ikke! Jeg skjønner hva du mener, men etter flere lignende episoder har jeg bestemt meg for at jeg følger magefølelsen når det gjelder sånt som dette. Så lenge jeg er bekymret, bryr jeg meg ikke om hvilke "regler" som gjelder for når man kontakter lege osv. Ikke føl deg dum dersom det ikke er noe, bare bit tennene sammen og tenk at det er jo tross alt best for barnet:)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #6 Skrevet 2. april 2012 Aha, det tenkte jeg ikke på #3. Men fra 5 tiden ble han mye slappere, og tempen steg, og gikk fryktelig lite ned. Kunne jo ha venta litt. Fikk time 2030. HI Ps, Brød og sirkus, er det egentlig bare å reise dit? Har du gjort det før? Jeg ringer alltid å forteller situasjonen jeg, så "avgjør" de om jeg skal komme eller ikke. I dag ville de nok ha avgjort at vi ikke fikk komme, men tror ikke de har lov til å "nekte" folk å komme, man må bli "enige" om det. HI
Serepta Skrevet 2. april 2012 #7 Skrevet 2. april 2012 Ja, vi reiser bare dit. Ikke noe regel om at man må ringe først. Bor i Bergen.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #8 Skrevet 2. april 2012 Takk for svar dere. Jeg ble litt mer tøff og sterk nå, og kommer til å ta med guttungen dit! Ikke så lenge siden jeg hørte om at det var et barn som måtte vente til dagen etter å dra til fastlegen sin, og barnet døde dagen etter av hjernehinnebetennelse. En stund siden dette skjedde, men hørte det for et par uker siden. JEG utelukke noe skummelt med barnet mitt, heller dra til legen og la de være oppgitte over meg, (samme med bf), så lenge jeg vet at barnet mitt ikke må ha behandlinger så greit. Jeg hever hode selv om folk rakker ned på meg, fordi jeg dro til legevakta etter leggetid med et barn som har hatt høy feber et døgn. Jeg får heller være den mammaen som er litt "ulv ulv". Eller hva man kan kalle det.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #9 Skrevet 2. april 2012 Brød og sirkus: Vi kan risikere at legen ikke er på legevakta. Bor på bøgda vettu! :-) Takk for svar HI
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #10 Skrevet 2. april 2012 Dette organiseres forskjellig fra legevakt til legevakt, her må man ringe først. Veldig kjedelig å bare troppe opp for å måtte sitte 3 timer i kø, da er det bedre å ringe å få en time om 3 timer. Her sitter det en dame og organiserer dette på telefonen så alle skal ringe før de kommer...
Fru-MammaVims Skrevet 2. april 2012 #11 Skrevet 2. april 2012 jeg hadde nok og ringt legevakta:) men de sies jo at når du gir barn paracet så vil feberen altid stige før den endelig synke. de fikk vertfall jeg beskjed om så jeg fikk beskjed om å måle tempen 2 timer etter hun hadde tat paracet å heller ringe vist dn ikke hadde sunket til da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå