Gå til innhold

Trenger råd ang.slåing (3år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn (3år) som slår mye i bhg. Slår til tider hjemme også, men da har vi satt h*n på gangen (men har frem til nå lukket døren så h*n har vært alene, men har funnet ut at vi har vært for strenge så viss h*n slår nå skal vi i stedet for å sette ut i gangen bare snakke med h*n om det der)Er lei meg og flau nå når jeg har oppdaget at vi har vært for streng med h*n, hun i bhg sa en gang jeg hentet at de setter h*n på stol, men at de fortsatt er rundt h*n så derfor oppdaget jeg at vi har gjort feil.

Er det vanlig at barn slår i den alderen?Føler meg hjelpesløs og lei meg for at vi har en "bølle" i bhg. H*n kan også slå søskenbarn viss det er noe h*n vil ha som søskenbarnet har.

Sier at vi får vondt når h*n slår og blir lei oss. H*n sier selv da at "jeg være snill". H*n vet at det er galt det h*n gjør for forteller etterpå at "jeg har slått ******". Ped leder i bhg tror det er et oppmerksomhetsbehov.

H*n fikk et søsken for 4 mnd siden og det har i grunn gått greit,men litt slåing. H*n har blitt litt grinete etter det,så om noen har tips til hvordan vi skal takle det hadde det vært greit. Min mann blir ofte sur/irritert når h*n sutrer og "ikke" kan snakke. ønsker å gi h*n en god oppvekst men synst dette er vanskelig å takle :-/

Trenger konkrete råd på hva vi skal si til h*n.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vi har funnet ut hjalp på våre unger, er å ignorere barnet som slår (utover å si NEI), og gi oppmerksomhet til barnet som blir slått. I tillegg - og dette er viktig - gi masse, masse ros når barnet gjør noe positivt mot de andre ungene, og dermed styrke de positive relasjonene, i stedet for å gi mye oppmerksomhet på de negative. Barnet ønsker jo å være snill, og det ønsker oppmerksomhet. å slå er en effektiv måte å få oppmerksomhet, selv om den er negativ.

Dermed "Ta barnet i" å gjøre bra ting. ROS!

Ignorer den negative adferden, utover å forhindre den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...