Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #1 Skrevet 2. april 2012 Viktig og vanskelig tema dette her: http://susannekaluza.com/2012/04/02/er-det-verre-nar-modre-dor/ Er det noe prinsipielt annerledes med en mor som velger å dø enn en far? Er det verre å miste mammaen sin? Og er det egoistisk å ta selvmord når du har barn, eller er det en utvei vi alle har rett til uavhengig av folk rundt oss?
MrsMilla Skrevet 2. april 2012 #2 Skrevet 2. april 2012 Viktig og vanskelig tema dette her: http://susannekaluza...-nar-modre-dor/ Er det noe prinsipielt annerledes med en mor som velger å dø enn en far? Er det verre å miste mammaen sin? Og er det egoistisk å ta selvmord når du har barn, eller er det en utvei vi alle har rett til uavhengig av folk rundt oss? Synes det er egoistisk uavhengig av om det er mor eller far - men om man har ansvar for barn under 18 år. Man har et ansvar for noen som man må ta seriøst og ikke løpe ifra.
Fomle84 Skrevet 2. april 2012 #3 Skrevet 2. april 2012 Vil nå si at det alltid er egoistisk og ta selvmord, MEN de som gjør d er så langt nede at de ikke ser noen annen utvei. De tenker ikke på alle rundt seg, men er så langt nede at de ikke klarer å grave seg frem i lyset igjen. Kjenner folk som har gjort d, ikke lett å være i omgangskretsen da. Men alle har vært veldig deprimerte og slitt med det i lange perioder.. Det vondeste kan nok være at det gjerne skjer akkurat når det ser ut til å gå så bra med dem..
Mimmi84 Skrevet 2. april 2012 #4 Skrevet 2. april 2012 enig med tacomamma. Tror ikke de som tar selvmord er kapable til å vurdere så veldig om det er egoistisk eller ikke. hadde de vært "tilstedet" nok til det, så hadde de nok ikke gjort det. Men, kjenner ingen som har gjort det, og har aldri vært no som helst inærheten av å tenke på no sånnt selv.. Så, jeg skal vel ikke uttale meg.
Mimmi84 Skrevet 2. april 2012 #5 Skrevet 2. april 2012 men, når vi er inne på det, de som tar livet av seg ved å innvolvere andre; kaste seg foran bussen, frontkollidere med en trailer.. DET er unødvendig det. Da gjør man jo et annet menneske ansvarlig for mord!! Skjønt, de tenker vel ikke på det heller.. Men, det burde da kunne gå an å velge en litt mer sympatisk måte!
MammaMia123 Skrevet 2. april 2012 #7 Skrevet 2. april 2012 Synes det er helt feil å si at det er egoistisk, uansett hvem som gjør det. Synes det er mer egoistisk å si at de som tar sitt eget liv er egoistiske, enn de som tar livet sitt. Tenk dere hvor mye de sliter! De er så langt nede, og der finnes ikke noen utvei lengre. De ønsker ikke sine pårørende vondt med det de gjør. De har det selv så vondt, at de har nok med seg selv. Synes utrolig synd i de som sliter så... Tenk deg selv å ha det så vondt, at du velger å ta ditt eget liv, for du ser ingen utvei, og klarer ikke få den hjelpa du trenger.
mrsrogaland. Skrevet 3. april 2012 #8 Skrevet 3. april 2012 De som tar selvmord har kommet til et punkt i livet hvor de ikke ser en annen utvei. Tankene de har kan ikke vi sette oss inn i, og jeg syntes det er VI som er egosistiske som dømmer andre og sier de er egoistiske for å ta livet sitt, for vi har ikke vært i deres situasjon, og kan umulig forstå.. Det er alltid en tragedie, og det er alltid synd i pårørende, og mest av alt barna. Min bor prøvde å ta livet sitt da jeg var 10 år gammel. Aldri har jeg klandret henne, heller bare syntes synd i henne, som må leve et liv i en verden hun ikke lenger klarer å finne lykke i.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2012 #9 Skrevet 3. april 2012 Den som er så langt nede at han eller hun velger å ta sitt eget liv på grunn av en livskrise/depresjon handler ikke rasjonelt, og klarer ikke å "se klart". Dette er en del av sykdomsbildet. Det er ikke meningen å skade andre - tvert imot, den deprimerte tror ofte at det er best for verden at de forsvinner. Hvis man klarer å se dette fra den deprimertes side, så er det faktisk en ganske "stor" handling slik sett - den deprimerte mener verden vil bli et såpass mye bedre sted uten en selv at en velger å fjerne seg fra verden. I tillegg er gjerne den indre smerten så mye større enn den smerten man skjønner at man påfører andre (i den grad man ser også den siden av saken) - at det ville være langt mer egoisitsk av noen andre å skulle kunne "kreve" at vedk. holdt seg i live for andre sin del. å være deprimert er en sykdom, og det er aldri egoistisk å få en sykdom. På samme måte som det ikke er mer egoistisk at en mor får kreft, enn at far får det.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2012 #10 Skrevet 3. april 2012 Mamma tok selvmord og jeg vil aldri tilgi henne for det! Egoistisk handling
holaho Skrevet 4. april 2012 #11 Skrevet 4. april 2012 Jeg blir alltid lei meg når jeg ser ordet egoistisk nevnt i denne sammenhengen. Synes det blir veldig snevert. Det er en tragedie, som noen andre sier over her. Og muligens en enda større en når det er barn i bildet, for det må være forferdelig å miste en forelder på denne måten.
Vogndilla Skrevet 5. april 2012 #12 Skrevet 5. april 2012 Selvmord er en egoistisk handling uansett hvor synd det er på den personen som gjør det. Det er noe man gjør kun for seg selv og kun fordi man selv ønsker det = egoistisk. Grunnen til at folk velger å gjøre det kan jo diskuteres i det vide og det brede, og ja har man tatt en slik avgjørelse så har man det forferdelig vondt, ingen som har påstått noe annet.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #13 Skrevet 5. april 2012 Har selv vært der, og har seriøst prøvd på det. Vil ikke si at jeg var egoistisk. Selv følte jeg at alle rundt meg ville ha det bedre uten meg, at jeg gjorde dem en tjeneste ved at jeg ble borte. Jeg tenkte ikke på meg selv, men på dem rundt meg. Helt klart en feil tankegang, men den var helt reel for meg den gangen.
kaklemor Skrevet 5. april 2012 #14 Skrevet 5. april 2012 Jeg synes det er egoistisk. Kjenner en som tok sitt liv og det h*n ikke tenkte på var den store sorgen h*n påførte alle.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #15 Skrevet 5. april 2012 Selvmord er en egoistisk handling uansett hvor synd det er på den personen som gjør det. Det er noe man gjør kun for seg selv og kun fordi man selv ønsker det = egoistisk. Grunnen til at folk velger å gjøre det kan jo diskuteres i det vide og det brede, og ja har man tatt en slik avgjørelse så har man det forferdelig vondt, ingen som har påstått noe annet. Jeg er ikke enig, årsaken til at en tar selvmord behøver ikke være egoistisk. Egoisme er knyttet til hvem som har nytte av en handling. Et selvmord kan være vel så altruistisk - det motsatte av egoisme - ved at det vil tjene andre at vedkommende får det bedre uten hun eller ham. At man selv utfører handlingen og ønsker handlingen i den aktuelle situasjonen, mener jeg at ikke kan sammenliknes med egoisme. å "ville" noe slikt i denne situasjonen er ofte en direkte konsekvens av sykdom (depresjon). Det er ikke i den sykes interesse å være syk - sykdom kan ikke kalles egoisme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå