Gå til innhold

Dere som er vant med matallergier...trenger oppskrifter:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får påskebesøk som ikke skal spise mel,gjær,sukker,pasta,potet,ris,brød og ikke melkeprodukter i ,i såfall kun helt små mengder.

Jeg tenker at fisk til middag sikkert går an, med masse grønnsaker ved siden av. Men trenger tips.

Til to middager

Og hva servere til lunsj..

Hva kan jeg lage som ekstra kos?

Kan ikke komme på noe jeg kan bake, men skal prøve å google etter oppskrifter :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det alt av mel, eller mel pga cøliaki? Og kan du bruke soyamelk, eller er alt det også fy?

Har litt mere valg hvis det kan brukes alternative produkter.

Men med en slik omfattende liste er nok vedkommende ganske vant til spørsmål. Så ring etter noen eksempler.

Men som du sier er fisk med grønnsaker fint. Kan jo lage poteter til resten, selv om denne ene må stå over.

Til lunsj er kyllingsalat godt. Kylling generelt kan jo brukes på mange måter.

Til lunsj

Skrevet

Laks på grønnsaksseng:) Gulrot, purre og brokkoli md laks oppå :) Det er snadder:)

Ovnsbakt laks med blomkålpure er også kjempegodt.

Dersom de kan spise egg, så kan du serverer omelett til lunsj. Laget med egg, 1 ss vann pr egg, masse deilige urter, løk, (eller purre) kokt skinke og sjampinjong... Det er kjempegodt!!

Og så kan du ha hjemmebakte knekkebrød;

7 dl havregryn

1,5 dl sesamfrø

2 dl solsikkekjerner

0,5 dl linfrø

1 dl havrekli

1 ts salt

7 dl vann

Bland alle ingr. Smør utover 2 stekeplater (med bakepapir på) med slikkepott

Stekes på 190 gr varmluft. Stek først i 10 minutter, ta ut, og del opp i passe stykker med pizzahjul. Sett inn igjen og stek videre i 25-30 minutter til. Oppbevares i tett boks.

Skrevet

Takk jenter.

Ja det er alt av mel, så knekkebrød var jo en god ide.

Denne gjesten er litt spesiell, og i stedet for å informere meg om hva h*n kan spise, så sier personen : ikke tenk på meg.

Jeg vil jo være en god vert, og blir gæren av disse svara.

Kan sikkert bruke soya melk, har bare fått beskjed om at personen ikke spiser melkeprodukter for øyeblikket.

Skrevet

Da kan du bruke soyamelk og rismelk. Det er helt uten laktose og melkeprotein:)

Skrevet

Er det nøytral smak og fungerer likt som melk eller?

Noen som har noen tips på kaker eller desserter? Er jo tross alt påske, og jeg syns det er kjedelig å ikke kunne servere noe godt til kaffen eller dessert.

Jeg tenker at fruktsalat må være okei, med litt nøtter kanskje.

Jeg pleier å koke sukkerlake med krydder,men kan jo bare droppe den siden gjesten ikke skal ha sukker. Er det noe de kan spise ved siden av, når andre feks spiser is el vaniljesaus?

Skrevet

Sorbe is kan vel h*n spise? (er ikke sikker på om det er sukker i den, men den er melkefri i alle fall)

Helsekost har bla. iser uten melk i, men om det er sukker i de vet jeg ikke... Ta med deg ei liste og gå innom og høre med de ang. ting som kan brukes istede, de pleier og ha en god oversikt :)

Rismelk kan du ikke bruke siden den er laget på ris som han ikke kan spise. Men soyamelk kan du bruke, men den smaker ikke helt som melk

Skrevet

Ville hatt med mye frukt og grønt - det er jo safe.

Til dessert kan du jo lage fruktsalat med hjemmelaget vaniljesaus :-) bruker bare soyamelk, ekte vanilje og maizenna.

Ellers er jo alt av kjøtt og fisk greit ser jeg, og det finnes faktisk både soyarømme og soyayoghurt.

Om det er gluten, så finnes glutenfrie ferdigrører etc på butikken, men om det er selve melet så kanskje de tåler spelt? Isåfall erstattes bare vanlig mel med speltmel og brukes som vanlig. Det finnes også speltpasta,speltplater til lasagne etc.

Chilli con carne er jo fin påskemat, stort sett bønner og kjøtt - bare lag fra bunnen av. Avokado erstatter vanlig rømme her.

Is og fløte ville jeg bare glemt - med mindre det er laktoseintoleranse - for her er det masse laktosefrie produkter ute.

Skrevet

Jeg har laget vaniljesaus på havremelk, og den ble pyyyton! Så det anbefaler jeg ikke!!

Skrevet

Sorbe is kan vel h*n spise? (er ikke sikker på om det er sukker i den, men den er melkefri i alle fall)

Helsekost har bla. iser uten melk i, men om det er sukker i de vet jeg ikke... Ta med deg ei liste og gå innom og høre med de ang. ting som kan brukes istede, de pleier og ha en god oversikt smile.png

Rismelk kan du ikke bruke siden den er laget på ris som han ikke kan spise. Men soyamelk kan du bruke, men den smaker ikke helt som melk

Sorbeter har stort sett et høyt nivå av sukker. Samme med soyaisen - så uten sukker ville jeg bare kuttet hele isen.

Skrevet

Okei, takk jenter.

Jeg vet ikke så mye om hvorfor personen ikke spiser de ulike tingene, det er ikke påviste allergier fra lege, men mat som gir smerter i kropp og mage har jeg skjønt,

Og ja det er alt mel, så spelt funker ikke.

Får ha masse frukt og nøtter da, det vet jeg h*n spiser.

Jeg tenker kyllingsalat til lunsj den ene dagen og omelett den andre dagen med salat og knekkebrød ved siden av. Laks til middag den ene kvelden, og den andre kvelden vet jeg ikke ennå.

Skrevet

Hvorfor blir jeg anonym over her, har ikke trykket på en eneste anonymknapp?

Skrevet

Neimen kjære vene da.......:P flere som opplever trøbbel med sidene eller???

Ser forlsag om vaniljesaus her, blir den noe god uten noen form for søtning?

Skrevet

Hei

Jeg jobbet før på Voksentoppen senter for astma og allergi, og de har laget en kokebok med velutprøvde oppskrifter for allergikere. I denne linken kan du finne noen oppskrifter fra kjøkkenet der. Jeg har ikke sjekket hvilke oppskrifter som står der, men kanskje noen av de vil passe (beklager på forhånd, hvis det viser seg at ikke noe av dette passer :P )?

http://www.naaf.no/no/allergi/Mat-og-matoverfolsomhet/Matoppskrifter/Matoppskrifter-fra-Voksentoppen/

Ellers synes jeg folk har kommet med gode forslag når det gjelder middag. Det virker jo som om det å kjøre typisk "lavkarbo-middag" er tingen egentlig. Så du kan jo evt sjekke noen av disse lavkarbo-bloggene som ligger på nett etter inspirasjon til middag kanskje? =) Feks en av disse:

www.lilalife.no

http://lchf-bloggen.blogspot.com/

Lykke til, og god påske! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...