Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #1 Skrevet 2. april 2012 Jeg sitter her og føler jeg har gått litt tom for ideer.....grunnet en del ulike omstendigheter, har lillegull vært hjemme med meg den siste måneden. Går vanligvis i bhg tre dager pr uke. Nå føler jeg meg litt blank. Vet ikke helt hvordan jeg skal aktivisere barnet helt gjennom dagene. Er bittelitt sliten og lei og kvalm og lei meg. (gravid igjen). Barnet er 16 mnd og går såvidt selv. Jeg føler barnet ikke klarer å leke selv i det hele tatt, og det er faktisk ganske slitsomt i lengden. Bare en halvtime alene pr dag hadde gjort underverker for min del. Prøver så godt jeg kan å aktivisere hver dag. Vi er ute så og si hver dag, går i skogen (men nå er jeg litt redd for hoggorm og flått;-)), vi er på lekeplasser, går turer, snakker om det vi ser, sitter i bæremeis,tar bussen/toget. Går på svømming en gang i uken, bor i et barnevennlig område hvor de fleste naboer er i samme livssituasjon med små barn og treffer disse ute flere ganger pr uke. Er på besøker til vennepar og familie, går i byen, mater duene osv. Prøver å engasjere barnet i å "hjelpe til" når jeg må gjøre husarbeid. Som klær og oppvask, støvtørking etc, men jeg føler ikke dette interesserer barnet nevneverdig. Er redd for at jeg ikke klarer å stimulere barnet nok.....hvor mye trenger de på denne alderen? Hvorfor klarer de ikke å pusle litt for seg selv i korte perioder.....og KUN interessere seg for ting de ikke får lov til??? Her har det også begynt å protestere noe voldsomt! Har meget sterke meninger om jeg kan si det sånn vil kle på seg selv, spise selv osv. Går som sagt ikke veldig bra ennå pga en skjev fot vi går til behandling for hos fysioterapeut. Er bare litt rådløs og sliten av å aktivisere en turbounge hver bidige dag...går i ett (som jeg vet er helt normalt) men det er litt slitsomt når jeg er alene om alt. (Far er stasjonert utenlands til august) Er samtidig redd for at jeg ikke gjør nok......redd for at barnet skal kjede seg med meg hver dag Vet ikke hva jeg vil med innlegget,,,,,,kanskje bare høre hvordan deres hverdag er med en toddler? Altså dere som ikke er i bhg eller de dagene dere er hjemme lengre enn en helgedag. Ber også om forslag til aktiviteter, eller selvfølgelig om jeg gjør noe feil eller for dårlig, si gjerne fra! Familie har vi, men de er dessverre ikke interessert i å passe barnet, da de fremdeles er karrieremennesker og kun kommer på besøk med flotte gaver og drar igjen......
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #2 Skrevet 2. april 2012 Har dem ikke åpen barnehage der dere bor?
Gjest sommerfuggel i vinterland Skrevet 2. april 2012 #3 Skrevet 2. april 2012 Hei HI! Selv om jeg har 4 barn så er jeg ingen ekspert Hiver bare ut noen tanker om hvordan jeg tenker og hvordan jeg gjør det ift barna: Det første som slo meg var: WOW! Så flink du er til å finne på ting med barnet ditt, høres ut som om du er en aktiv mamma Men etter å ha lest hele sammenhengen så fikk jeg følelsen av at du kanskje er FOR flink til å aktivisere barnet? Kanskje barnet ikke vet å aktivisere seg selv eller ikke takler å "kjede" seg? Barna mine har alltid hatt mesteparten av lekene på rommet sitt, men jeg har alltid stående en lekekasse i stua. Da kan jeg holde på med klær og husarbeid o.l mens barna leker og styrer på Alle barna mine er kjempeflinke til å bruke fantasien og er sjelden sutrete og vil opp på fanget, de "rægger" rundt hele dagen. Vesla mi er 15 måneder, og hun rusler rundt med dukkevogna si og putter ting og tang oppi den, alt hun kommer over på sin vei Jeg er som sagt ingen ekspert, og noen tenker kanskje jeg burde gjort mer med dem, men det funker her ihvertfall
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #4 Skrevet 2. april 2012 Syns det høres veldig bra ut det dere gjør. Man er litt låst når man har små barn, av og til er det perioder der man blir lei, men tida får fort og plutselig ser du barnet kun til middag (om du er heldig). å være gravid er heller ingen lek for min del i alle fall, det er nok til å føle seg motløs. For meg er det unntaktstilstand når jeg er gravid. Da er det bare å håpe en kommer gjennom dagene til termindato uten å ha tatt knekken på de rundt en.
valkyrien Skrevet 2. april 2012 #5 Skrevet 2. april 2012 Jeg tenker også at du kanskje har aktivisert for mye, og at det er derfor hun aldri har lært å leke for seg selv. Her har guttungen på 18 mnd blitt veldig flink til å leke selv, det har han egentlig vært hele tiden, mye fordi jeg med dårlig rygg ikke har orket å aktivisere hele tiden. Kanskje du bare må være hard og la henne lære seg det nå? Her er jeg ingen ekspert altså, bare tenker litt høyt... Kan godt fortstå at det blir slitsomt...
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #6 Skrevet 2. april 2012 Jeg synes også det høres ut som du finner på masse fint med barnet ditt, jeg er på langt nær så flink når jeg har min sønn hjemme (som nå er 21 mnd) Jeg pleier å la ham holde på og styre litt selv, han åpner dører selv og synes det er kjempespennende å utforske ting han tror at han ikke helt får lov til... Så lenge jeg vet at det ikke er ting han kan skade seg på der han "bryter seg inn" så lar jeg ham holde på alene.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #7 Skrevet 2. april 2012 Jeg synes dere høres litt hyperaktive ut begge to
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #8 Skrevet 2. april 2012 WOW imponert over alt du aktiviserer barnet med. kanske FOR mye? At barnet forventer noe skal skje hele tiden og derfor ikke klarer å leke med seg selv. Er selv hjemmeværende med ei på 17 mnd og er gravid selv. Føler jeg er flink å finne på ting med henne ( selv om det ikke er på langt nær alt du skriver) og hun er også flink å leke selv.( alt i fra 10 min - 1.5 timer i strekk alene) Jeg lar henne bare være med på alle gjøre målene i huset, selv om hun ikke alltid er like interessert i å delta følger hun med på hva jeg gjør - eller løper å finner på noe annet. Jeg har forresten skaffet meg en nabojente som er 12 (snart 13) som skal starte som trillepike for oss. Hang opp lapp på nærbutikken.Vi har verken familie eller venner i denne nye byen vi bor i nå så deilig å kunne ha noen å ringe for avlastning 1 time i ny og ne , om det så bare skal være til å få laget middag i ro :-) Kanskje du burde tenke på det samme? Om det er en gang i uken eller mer så hjelper det betraktelig på både humør og energi ! :-)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #9 Skrevet 2. april 2012 Som andre sier, kanskje ungen ikke helt har fått sjansen til å finne på noe selv? Når barnet begynner å protestere/syte, så prøv å vent et par minutter ekstra og se om hun/han finner ut av det litt selv. Når du er på lekeplassen, kan du fint sette deg på en benk med en kaffe og la barnet gå og krype rundt på egenhånd. Ellers hadde jeg ryddet bort absolutt alt du er redd for, slik at det som er igjen, kan rotes med og plukkes på. Da slipper du å løpe til eller måtte avlede så mye. La de nederste skuffene på kjøkkenet være tilgjengelige – kjøkkenskuffer er himmelen for mange i den alderen. La barnet få rote litt og kjenne hvordan det føles å klemme fingrene. :-) Hvis du ikke er så redd for bøkene, så la hun/han dra dem ut og sette dem inn igjen. Del opp druer i små nok biter og sett skåla foran barnet. Gi puffet ris eller mini havrefras på samme måte. Det kan holde dem opptatt en god stund.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #10 Skrevet 2. april 2012 HI her Først, tusen takk for alle flotte svar! Dere har kanskje rett, jeg gjør FOR mye. Jeg må forsvare meg litt med å si at vi ikke gjør alle ting hver dag altså, og vi har rolige dager, særlig nå med min graviditet oppi det hele. Men ja....jeg er bare så usikker. Har jo bare hatt dette ene barnet vil bare det beste for det og elsker det av hele mitt hjerte! Jeg føler selv at jeg har prøvd å la barnet pusle alene, og har ryddet unna farlige ting, lar det også prøve seg alene, men min oppfatning er at det ikke vil. Det begynner da å sutre og klatre på meg, samme om vi skal leke litt med lekene, det virker heller ikke morsomt. I alle fall ikke lenge av gangen! Lesing har det feks ikke tid til lenger. Det har kanskje blitt en ond sirkel hvor jeg stadig prøver å finne på nye ting for å tilfredsstille, men så får det heller motsatt effekt....hmm... Skal lese forslagene deres flere ganger nå og ta det til etterretning. Somsagt bunner dette i at jeg er engstelig for at barnet skal bli understimulert og kjede seg hele tiden hjemme. Men hva gjør dere gjennom dagene? Jeg mener pusler barna deres rundt i huset selv og er tilfreds med det? Heldiggriser!! Så dere mener da at så små barn ikke trenger så mye dere da? Litt her og der så klart, men ikke en ting hver dag? (Og ja, jeg er ung dersom noen tenker i de baner....møtt mye nedlatende holdninger fra folk rundt, så jeg føler kanskje jeg har mer å bevise av en eller annen grunn). Tusen takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå