Gå til innhold

Febersyk ettåring- tips tas imot med takk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har faktisk ikke opplevd at barnet mitt har vært noe særlig syk før... hun er 15 mnd og går ikke i barnehage.

Men i natt hadde hun 39 i feber, jeg kjente bare hun var glovarm, men viste ingen tegn ellers på at hun ikke var i form. I dag tidlig hadde hun 38,5 i feber, og er litt hes. Ellers er hun som "normal", altså allmenntilstanden er ganske lik slik den pleier å være. Nå spiser hun frokost og sluker maten og melka som alltid :)

Ettersom jeg ikke har hatt sykt barn enda så vet jeg lite om hva man gjør. Når gir man febernedsettende (ved hvor høy feber)? Bør jeg kjøpe inn å ha liggende paracet stikkpiller? Bør jeg sette på vekkeklokke om natta for å kjenne på henne og ta temperaturen for å sørge for at den ikke blir for høy? Bør de sove med dyne eller mindre? Jeg vet selv når jeg er syk så er jeg enten glovarm og svetter (synkende feber) eller iskald (stigende feber), og har på tepper etter hvor kald jeg er, men jenta mi klarer jo ikke å si ifra selv, og jeg vet jo heller ikke hvor varm eller kald hun føler seg.

Det eneste jeg vet ang barn og sykdom er jo at man skal se ann almentilstand, og som sagt virker jenta pigg som normalt, mulig hun er et bittelitehakk slappere. Men bør vi bli inne i dag uten å forlate huset ettersom hun har feber?

Hva regnes som å ikke ha feber lengre? Hvor lenge er man feberfri før man er "frisk" hvis allennstilstanden er normal? Er ikke sikker på normal kroppstemperatur hos jenta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge allmenntilstanden er god så ville jeg ikke gitt før den var rundt 39.5. Men nå tåler jenta mi høy feber godt da. Til natta ville jeg nok gitt en paracet bare for å føle meg trygg. Ellers kun om hun har ubehag.

God bedring til lillegullet :)

Skrevet

38 + er feber, og man bør ha en dag feberfri før barnehage/skole.

Hun kan godt ha 39 i feber uten at du gir noe, for det er da kroppen jobber best, men se ann almenntilstanden, og gi paracet når hun nærmer seg 40.

Følg med stigningen, fordi feberkramper ofte kommer ved hurtig stigning.

Du bør definitivt ha paracet stikkpiller liggende!! Helt klart!

Litt kald luft på soverommet er godt. Og du merker om hun er utilpass. Pysjamas og dyne som vanlig her i gården hvertfall. Ser ikke ut til at min jente fryser/svetter på samme måte som oss hvertfall..

God bedring! :)

Skrevet

God bedring til den lille,

Jeg er helt enig i hva de andre skriver , bare en ting de ikke har sagt som jeg synes er viktig, pass på og gi riklig med drikke i dag.

hilsen mamma til ei jente som er veldig mye syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...