Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #1 Skrevet 1. april 2012 1. Visst vi har et barn hver har jeg rett på overgangsstønad da? 2. Visst vi har en uke hver har jeg rett på overgangsstønad da? 3. Visst han tjener mer enn meg har jeg rett på bidrag da (begge alternativene)? Håper noen vet og kan svare.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #2 Skrevet 1. april 2012 1. Visst vi har et barn hver har jeg rett på overgangsstønad da? Hva mener du med 1 barn hver? Det er prosentstørrelsen på samvær det kommer an på. 2. Visst vi har en uke hver har jeg rett på overgangsstønad da? Nei 3. Visst han tjener mer enn meg har jeg rett på bidrag da (begge alternativene)? Dersom han tjener vesentlig mer enn deg.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #3 Skrevet 1. april 2012 Du må ha hovedomsorgen for å få overgangsstønad. Dvs "vesentlig mer av den daglige omsorgen" sånn etter loven. Og da betyr det å ha 60% eller mer av den daglige omsorgen(ha barnet hos deg). Nei, ved 50/50 deling så har du ikke rett på noe annet enn skatteklasse 2 annet hvert år, og far de andre årene. Ja, du kan ha rett på bidrag om far tjener vesentlig mer enn deg.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #4 Skrevet 1. april 2012 Altså, hvorvidt du har rett på stønader eller ei kommer jo ann på hvor mye samvær pappaen har.. Med 50/50 løsning slik du skisserer har ingen av dere rett på stønader, men du kan ha rett på barnebidrag fra pappaen om han tjener mer enn deg. Dere skal også dele på utgifter til barnehage/sfo....
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #5 Skrevet 1. april 2012 Så dersom det er jeg som har omsorgen og han har noen timer en dag i uken og annenhver helg da får jeg evt stønader?
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #6 Skrevet 1. april 2012 Så dersom det er jeg som har omsorgen og han har noen timer en dag i uken og annenhver helg da får jeg evt stønader? Ja da kvalifiserer du til stønader. Men fordelingen av barn burde jo ikke bestemmes av stønader eller ei - men av barnets beste.. Kanskje har de det best hos pappaen og at du har samvær? Avhengig av alder på barna og samarbeidet til pappaen trenger heller ikke 50/50 å være så galt selv om det da innebærer at du ikke får noen stønader..
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #7 Skrevet 1. april 2012 Så dersom det er jeg som har omsorgen og han har noen timer en dag i uken og annenhver helg da får jeg evt stønader? Ja. Og omvendt så er det far som vil få stønader. Den som skal motta stønader som enslig forsørger må, BåDE på pairet og i virkeligheten, ha hovedomsorgen for barnet / barna og det må være 60% eller mer av den daglige omsorgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå