Gå til innhold

Dere erfarne damer, en del spm ang vannavgang.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, jeg har forsøkt google og søkefunksjonen her inne. Det er helt klart mange spørsmål omkring fostervann og jeg fant ikke svar i jungelen av debatter.

Så om dere vet noe disse spørsmålene så blir jeg takknemlig :)

- Er det vanlig å få tyntflytende utflod på slutten?

- Hvordan ser man fargen til væsken i trusa, blir jo mørkt i stoffet uansett?

- Skal fostervann lukte noe?

- Har fostervann farge?

- Renner det litt og litt eller kan det komme bare to tre gang om dagen?

- Hvor farlig er det å ikke oppdage at man lekker?

- Vanlig med menssmerter rundt skambeinet ved vannavgang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan svare utfra mine erfaringer.

-Ja, det er vanlig å få tyntflytende utflod på slutten, mange tror de har vannavgang uten å ha det..

-I en sort truse blir gjerne utflod hvitt når det tørker, fostervann synes ikke når det tørker.

-fostervann lukter litt, men ikke noen skarp ubehagelig lukt. Noen sier det lukter omtrent som sæd, jeg kan ikke si jeg merket noen spesiell lukt.

-Mitt fostervann var nesten helt blank, med et svakt svakt roaskjær. Er fostervannet grønnaktig han ungen bæsjet i vannet og infeksjonsfaren stor, da må ungen ut MED EN GANG!

-Hos meg lakk det litt og litt hele tiden i ca tre timer, da sa det "knepp" også rant det store mengder. Etter det fortsatte det å smårenne kontinuerlig.

-Om man lekker bare litt er det ikke veldig farlig å ikke oppdage det, siden det hele tiden produseres mer fostervann. Men det er ikke bra om det blir for lite fostervann og infeksjonsfaren øker når vannet har gått siden det da er åpent rett inn til babyen.

-Smerter rundt skambenet har jeg hatt på slutten av alle mine fire svangerskap, har ikke satt det i sammenheng med vannavgang. Er vel heller snakk om at ungen synker ned og presser på så det blir smerter både her og der.

-

Skrevet

Jeg opplever at innlegget over her er meget bra og gjennkjennbart. Jeg vil bare føye til at jeg ville ha spurt om ekstra ul, da jeg ved en av mine fødsler måtte føde i såkalt "tørrfødsel", hvor det ble oppdaget at vannet var fraværende under fødsel. Det var en svært ubehagelig fødsel, selv om det gikk helt fint for barnet. Lykke til.

Skrevet

Henger meg også på beskrivelsene over her - med unntak av tørrfødsel. Jeg vet ikke helt hva det er, men jeg har hatt spontan vannavgang med begge mine fødsler, og barnet har kommet hhv 6 timer og en time etter. Det var ikke spesielt vonde fødsler, siste var over på litt over timen totalt og kom i underbuksen - helt ukomplisert. Vannet gikk den ene gangen på undersøkelsesbenken, og da luktet jordmor på det. Husker jeg følte alle intimgrenser var borte, hehe, da de snuste og konkluderte med at det var i skjønneste orden. Jeg har ofte trodde jeg har lekket litt fostervann, men har konkludert med det er denne tynne, rare gravideutfloden. Fostervannet mitt var blankt.

Skrevet

Joda, jeg har forsøkt google og søkefunksjonen her inne. Det er helt klart mange spørsmål omkring fostervann og jeg fant ikke svar i jungelen av debatter.

Så om dere vet noe disse spørsmålene så blir jeg takknemlig smile.png

- Er det vanlig å få tyntflytende utflod på slutten?

- Hvordan ser man fargen til væsken i trusa, blir jo mørkt i stoffet uansett?

- Skal fostervann lukte noe?

- Har fostervann farge?

- Renner det litt og litt eller kan det komme bare to tre gang om dagen?

- Hvor farlig er det å ikke oppdage at man lekker?

- Vanlig med menssmerter rundt skambeinet ved vannavgang?

Ja, det er vanlig. Jm fortalte meg at det er for å "smøre maskineriet".

Fostervann kommer det rikelig utav, så når det renner må du gå med bind. Trusa vil være gjennomvåt. Dessuten har det en annen konsistens enn vann og blir liggende oppå stoffet.

Ja, det lukter kryderaktig, nesten som musk.

Det kommer stort sett hele tiden, men særlig når du setter deg ned, skifter stilling etc.

Det skal godt gjøres å ikke merke noe, men det er jo klart at faren for infeksjon øker sterkt når man går med langvarig vannavgang.

Jeg hadde ikke smerter da vannet mitt gikk.

Skrevet

Jeg er på måte ingen ekspert på området men kan jo svare ut i fra min egen erfaring fra da fostervannet gikk når lillemann skulle ut.

Jeg hadde masse utflod på slutten, trodde jeg tisset på meg til tider, og var inne til sjekk fordi jeg trodde det kunne være fostervann, så tror det er ganske vanlig. Det sa dem når jeg var inne til sjekk ihvertfall.

Når vannet mitt gikk, så var det ingen tvil, for det fosset ut. Altså så hvis man lekker har jeg ingen erfaring med hvordan det ville sett ut i trusa.

Fostervannet syntes jeg hadde en litt spesiell søt, sæd, kvalmende aktig lukt. De håndklene jeg brukte til å tørke opp med ble ihvertfall kaset.

Fostervann skal ikke ha noen særlig farge, dette er blant annet det første dem spørr om når man ringer inn og forteller at fostervannet har gått. som nevnt over her, er det misfarge får man som regel beskjed om å komme inn for en sjekk med en gang. Mitt fostervann var helt blankt med litt hvite flak i, om jeg kan kalle det det. Jeg fikk imidlertid rier med en gang, så var på sykehuset to timer etter vannet gikk.

Resten av spørsmålene dine har jeg ingen erfaring med. Eneste forandringen jeg kjente i magen når vannet gikk var at jeg følte trykket ble lettet på. Som hvis man har luft i magen og man slipper en ordentlig promp. Det var en veldig spesiell følelse, vet liksom ikke helt hvordan forklare den. Smerter fikk jeg ikke før riene kom.

Jeg mener det renner litt og litt hele tiden hvis man har lekkasje. Dette var noe dem spurte om da jeg trodde jeg hadde det. Fikk beskjed om å ta på meg bind og gå med det i to timer. ble dette vått, så måtte jeg komme inn. Men ble det bare fuktig, som om man hadde utflod så var det ingen fare.

Skrevet

Har hatt vannavgang en gang, og må si det føltes ut som jeg tisset på meg uten å føle jeg tisser. Jeg ble våt, men det fosset ikke. Vannet var helt gjennomsiktig og luktet ikke noe. Men det kan være litt farget, har barnet bæsjet i vannet har det farge, men det er vel ikke så ofte det skjer.

Vis vannet går så merker du det, men lekker du bare såvidt så er det kansje ikke du merker det. Men som jordmor sa så produseres det mer fostervann så det blir ikke uttørket der inne. Det burde vært helt tomt i magen min siden det nesten tok ett døgn før ungene ville ut etter vannet gitt, men det var masse vann i magen.

Tynnflytende utflod hadde jeg lenge før jeg fødte.

Skrevet

Kjenner med igjen i det de andre har skrevet.

Første gangen gikk vannet spontant og da hav det blankt. Rene kom 15 min senere.

Andre gangen gikk vannet under en time før selve fødselen og dette var lyserosa.

Skrevet

Anonym 13:49. Jordmor benevnte tørrfødsel, som en fødsel der vannet hadde gått flere dager før riene startet, og hvor vannet hadde gått så gradvis at jeg ikke merket det før siste rest kom. I påfølgende fødsler har jeg derfor blitt satt i gang innen et døgn etter spontan vannavgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...