Gå til innhold

Billige bilseter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett litt på tidligere forum osv, om at nesten alle er negative til billige bilseter, som bl.a brevi sitt sete. Ville bare fortelle at det er mye feil omtaler der. Har selv benyttet brevi (og leiter febrilsk etter nye). Var i kollisjon med mine 2 minste gutter i bilen, sittende i disse brevi setene. Hele bilen ble totalvrak, alle seteryggene i bilen knakk, og dette var en kollisjon i 70 km/t.

Eneste som sto HELT stødig i bilen, som man ikke engang kan se at har vært i kollisjon, så er det brevi setene.( de sto såpass bra festa at bilbelte som holdt setene på plass måtte klippes av for å få de ut)

Ambulanse, politi og brannmannskap på stedet skrøt kjempemasse av disse setene og sa at det aller viktigste er slike ordentelige gode seter..

Og har også fått beskjed fra Statens vegvesen, at seter som er e-godkjente som selges i norge skal være gode seter..

Ville bare informere om dette hvis noen lurer på om dette er bra seter eller ikke, så kan anbefale disse. (kjøpt på coop obs bygg)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dei med base?

Var innom butikken seinest i går faktisk og da sa selgeren - alle seter som har base er trygge. Uten ei base fyker seter fram og tilbake og til sidene i en kolisjon. Det ser man visst bare når man ser på sakte opptak. Men etter disse basene kom så har omtrent alle setene blitt like gode. Det var hans sine ord.

Skrevet

Jeg har kjøpt et såkalt "billigsete" på Torshov bilrekvisita, merke "Sypo", til 2 1/2 åringen min. Hadde maxi-cosi de to foregående setene. Jeg har ingenting å klage på "billig-sete" mitt. Jeg også tenker som så, at dersom det er e-godkjent, så må det vel være greit å bruke ???

Skrevet

dincene : nei er ikke med base. Har 3 barn, og aldri hatt base. Ja er lettere å ta sete ut og inn av bilene, men er ikke nødvendig å ha det.. Tror det er en del selgere som bruker det til grunn for å selge mer.. Er ikke mange år base er brukt i forhold til bilbelte.. Bilbelte er trygt nok så lenge du fester det rett.. Hvis det ikke er trygt nok, hvordan kan det da vøre trygt nok for alle andre som ikke sitter i bilsete? Som da hu eldste mi som sitter på bare pute? hehe..

optimist77: Ikke sant.. Tenker også litt i de banene at så strenge lover og regler osv man har i norge, så skal det en del til for at man selger utrygge barneseter i norske seriøse butikker..

Skrevet

Uten base er dei ikke like trygge. Det er jo litt med formen på sete å gjøre. Når ungen er liten og ikke kan holde kroppen selv oppe, så kan jo den dø av å bli kasta fram og tilbake bare. Større unger har større kropper og da er beltet festa som på oss voksne. Og da sitter beltet godt. Det gjør den ikke rundt baby barnesetet.

Skrevet

Når det gjelder sikkerhet for mitt barn, så har ikke jeg lyst å ta noen sjanse på det. Bruker heller noen ekstra kroner på å kjøpe de bilstolene som gjør det best i test. Tyske ADAC og Stiftung Warentest er uavhengige og "nøytrale", og tjener ikke penger på i forhold til hvilken bilstol som gjør det best i testene. De fleste bilstolene er som nevnt sikkert veldig trygge, men tester har jo vist at DET ER FORSKJELL på stoler som er festet på base i forhold til bilbelter. Stor forskjell på om man kolliderer i en fart av 70 km/t og 100 km/t, og hvordan man kolliderer. Så er det jo også forskjell på hvor gammelt barnet er. Man kan ikke sammenligne større barn som sitter på pute med belte, og små barn som sitter tryggest bakovervendt med base...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...