Gå til innhold

Å være kresen i middagsbesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit å si før man kommer på besøk

at man ikke liker maten de skal servere og be om noe annet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Siklerotte
Skrevet

Nei, det synes jeg egentlig ikke. Det er vel alltids noe du kan spise - salat, tilbehør eller annet. Og så kan du jo prøve å spise litt, for å være høflig. Og så avhenger det kanskje litt av om du er en av mange gjester, eller om du er den eneste ene som skal komme. Er du en av mange holder du i hvert fall kjeft.

Skrevet

Det er mitt besøk som ikke liker maten jeg hadde planlagt. Ble litt satt ut..

Gjest sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Nå spørs det jo hvem det er, hvor mange som kommer osv.. Jeg hadde for eksempel ikke servert mine gode venninner mat jeg VET de ikke liker, men samtidig, som gjest så spiser man det man får. Liker man ikke maten, og vet det på forhånd, da får man spise seg mett hjemme først og heller smake litt på tilbehøret for syns skyld :P

Skrevet

Vanskeligt. Men er kanskje høfligst og gi en liten bemerkning om at man ikke er så glad i det, men at man selvfølgelig spiser tilbehøret.

Jeg som vertinne ville bli lei mig om jeg brukte dagen i kjøkkenet og gjesterne ikke likte maten

Skrevet

Da skal du kjenne verten veldig godt.

Søsteren min vet for eksempel at jeg ikke liker sushi og jeg vet at hun ikke liker sauekjøtt. Det ordner vi enkelt å greit ved å ha ekstra tilbehør som den andre liker eller ved å droppe besøke akkurat når de tingene serveres, men normalt sett piser man det man får servert selv om man ikke liker det.

Skrevet

Hva skal du servere? Er det noe veldig sært? Det er uansett veldig uhøflig å be om noe annet!!

Skrevet

Er kresen selv, men prøver alltid å smake på maten. Sier også ifra til vertskapet at de ikke skal lage noe spesiell mat til meg, det er ikke dems feil at jeg er kresen. Pleier å fylle opp ekstra med tilbehør slik at de ikke synes så godt at jeg ikke spiser div kjøtt eller sjømat.

Skrevet

Jeg kjenner nesten ikke gjesten en gang,og det var ikke noe sært jeg hadde på menyen.

Hi

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. Da må det i alle fall være noe helt spesielt som ligger bak. Hva det skulle være vet jeg nesten ikke.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, og skjønner du ble satt ut.

Skjønner det om det er "spesiell" mat som sushi, fårikål, østers eller noe sånt, men jeg hadde nok ikke sagt noe uansett. men nå liker jeg snesten alt da.

Men jeg ble veldig nysjerrig på hva du skal servere?

Gjest overlord
Skrevet

Da ville jeg svart at de kan spise det de tok med hjemmefra om de ikke liker maten.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke er greit i det hele tatt. Utrolig uhøflig, faktisk! Da hadde jeg blitt irritert og spurt "men liker du poteter? Saus? Flott, da kan du spise det. Vann har vi også masse av".

Om det er noe man ikke tåler så bør man si fra, om man ikke liker det så spiser man tilbehøret.

Gode venner kan jeg si sånt til, men det er fordi jeg vet at de ikke bryr seg uansett:)

Skrevet

Jeg vil ikke si hva jeg skal servere,det kan jo hende at gjesten sitter på dib:)

Men fint å vite at det ikke er jeg som er den sære her! Takk for svar:)

Skrevet

Å ikke like i voksen alder nÅr det er noe helt ordinært er helt ut spør du meg. Å ikke tÅle er noe helt annet! (allergi)

Skrevet

Det er svært uhøflig og ikke spise maten man får servert. Selfølgelig kan man la være å spise hvis man er allergisk, ikke har tenner eller noe (?).

Er bare et tegn på at personen verken har klasse eller oppdragelse!

Skrevet

Det er svært uhøflig og ikke spise maten man får servert. Selfølgelig kan man la være å spise hvis man er allergisk, ikke har tenner eller noe (?).

Er bare et tegn på at personen verken har klasse eller oppdragelse!

Du viser at du er kunnskapsløs :)

Skrevet

alle liker ikke alt sånn er det bare. syns det kommer litt ann på hvem man skal til om man kan be de lage noe annet.

Skrevet

I noen kulturer er det jo rett ut uhøflig å ikke forsyne seg godt av maten og spise, spise, spise... og spiser man ikke har man fornærmet vertinnen, og jeg vet ikke med dere, men jeg har ikke lyst til å fornærme noen.

Jeg synes det er fryktelig uhøflig å forvente at det skal serveres en egen middag til en person som "ikke liker" - dersom du ikke liker det jeg lager kan du heller gå på resturant.

Gjest yrild
Skrevet

Helt ute!

Du er sikker på at du ikke misforsto og at h*n ikke tåler noe da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...