Gå til innhold

gi kake til ungen bare for å glede svigermora..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vårres blir ett år i påska og i den forbindelse kommer svigermora imårra på besøk (er bortreist på selve bursdagen). No VET jeg at ho kommer med en bløtkake som ho gleder seg til å servere barnebarnet (ho har ikje sagt det men kjenner henne så pass no..). Tingen er at vi har ikje ønsket å gi han kake og anna godteri. Hadde selv planer om å bake en barnevennlig kake (med mindre sukker og mye frukt/bær) til bursdagen (og dette vet svigermora også). Ho synes dette med ingen kake/boller/brus er bare tull og at vi (jeg) er hysteriske når vi nekter han sukker..

Huff..ønsker jo ikje starte opp en krangel imårra, men tenker også at det blir for dumt å skulle gi han sukker bare for å glede bestemora. Er det bare dumt? Vet jo at ungen ikje tar skade av litt kake.. Det hadde vært så mye enklere hvis det var min mamma som kom på besøk. Til ho kan jeg si rett ut at han skal ikje få kake, ferdig med det. Vet at ho ikje blir sur selv om ho kansje tenker for seg selv at vi er småhysteriske med dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har stor forståelse for det du skriver!!!

Lag din egen kake til ungen din, du! Tipper at 1-åringen ikke kommer til å gråte! Så får det bare kvitte om bestemor feller noen tårer!

Jeg er så irritert på alle som forbinder unger med sukker og godteri, brus og kaker!

Nå snakker jeg ikke om når man fyller år...jeg snakker om hverdagen!

Sjefen som er hjemme på pappaperm tok med seg den 9-mnd gamle datteren på jobben her om dagen...og da var det et par damer som gikk spinn ville og leita i fryseren etter is og kaker og kjeks i skapene samt non stop-sjokolade.

Sjefen satt stille og rolig og matet sin lille jente med fullkornsgrøt og vann til drikke. Disse to damene akket og ojet seg noe veldig over at den lille babyn bare fikk vann til drikke!! Staaaaakars...

Nå forvilla jeg meg ut på viddene men dette irriterer meg veldig ;)

Skrevet

Ja jeg hadde gitt kake til en 1 åring for å unngå sure miner. Man må velg kampene sine med omhu og en på 1 år kommer neppe til å spise store mengder, og hvilken skade mener du at litt kake på 1 års dagen kan gjøre. Hadde farmor bodd i nabohuset og foret barna med kake hver dag eller vi hadde snakket om en liten baby hadde jeg forstått det, men litt kake på 1 årsdagen ser eg ingen grunn til å lage konflikt over. La nå farmor få glede seg over å bake kake til barnebarnet.

Skrevet

Enig med #3

la nå ungen få grise med bløtkaken. Det blir ikke spist mye og dere får mange fine bilder til å ha i babyboken.

Skrevet

no bor faktisk farmor i nabohuset (nesten) ;) og er typen til å fore ungen med kaker og brus hver dag hvis ho slipper til..kansje også litt derfor vi har ønsket å drøye dette med sukker. Tror heller ikje ungen tar skade av litt kake. Jeg liker bare ikje at det skal handle om bestemor på bursdagen hannes og det irriterer meg også at det alltid må være godteri for å kose seg. jaja..vi får no se hvordan det utvikler seg imårra..

Skrevet

Å...kjenner jeg har glad jeg har et avslappet forhold til sukker. Mine barn pÅ 9, 6 og 2 År fÅr aldri godteri og kaker i hverdagen, men høytider, lørdager eller besøk/bursdager lar jeg de fÅ pÅ lik linje med andre.

Ingen av de er spesielt opptatt av godteri fordi vi har et naturlig forhold til det. Godteri, kaker kan stÅ fremme pÅ lørdagen - men ingen av de bryr seg sÅ veldig..

Ta det med ro, HI!!! 1-Åringen din fÅr neppe i seg mye av den bløtekaka. Det som morsomst blir nok Å grise med den.

NÅr det er sagt, sÅ er bløtekake det "sunneste" valget i forhold til sjokolade kake m.v

Skrevet

Å...kjenner jeg har glad jeg har et avslappet forhold til sukker. Mine barn pÅ 9, 6 og 2 År fÅr aldri godteri og kaker i hverdagen, men høytider, lørdager eller besøk/bursdager lar jeg de fÅ pÅ lik linje med andre.

Ingen av de er spesielt opptatt av godteri fordi vi har et naturlig forhold til det. Godteri, kaker kan stÅ fremme pÅ lørdagen - men ingen av de bryr seg sÅ veldig..

Ta det med ro, HI!!! 1-Åringen din fÅr neppe i seg mye av den bløtekaka. Det som morsomst blir nok Å grise med den.

NÅr det er sagt, sÅ er bløtekake det "sunneste" valget i forhold til sjokolade kake m.v

Skrevet

Jeg hadde latt bestemoren få den gleden jeg! Men gi klar beskjed om at det kun er til spesielle anledninger at søtsaker skal inn. Bor dere veldig nær, må det være en klar avtale.

Skrevet

Ungen kan da grise og leke like mye med den kaka som HI skal lage?

Skrevet

Hva betyr egentlig det Å ha et naturlig forhold til sukker? At det er greit Å spise det til de anledningene du ramser opp men ikke andre dager?

Mine barn fÅr ogsÅ godteri/kaker ol pÅ de punktene du ramser opp at dine barn fÅr det...og vi kan ogsÅ godt stikke innom bensinstasjonen pÅ vei hjem fra skole en solfylt dag og handle is.

Ikke noe pes rundt det her heller. MEN jeg kan ikke sette fra kaker og godteri pÅ bordet en lørdag uten at de bryr seg, nei! Da blir det tomt pÅ fatene ganske snart.

SÅnn er det bare her i huset...jeg har noen reale godtegriser i hus ;)

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Trur kremen på bløtkaka villa bekymret meg mer enn sukkeret.

Greit at barn over 12 månder kan drikke melk, men å begynne rett på med fløte?

Skrevet

Nå snakker jeg bare for meg selv og min tolkning av innlegget ditt. Du og mannen vil ikke gi barnet deres så mye sukker og er enige i det. Det er snakk om svigermor altså moren til mannen din. Da mener jeg mannen din kan si ifra til sin mor. Vi ønsker å oppdra vårt barn på denne måten, vi ønsker ikke at barnet vårt skal få i seg så mye sukker, og derfor så vil vi ikke at han skal spise mer kake enn nødvendig. Altså, du har tenkt å bake en litt "sunnere" kake til selve bursdagen, at hun da ikke får kommet til selve feiringen, skal jo ikke bety at barnet deres må spise kake to dager på rad. Her mener jeg at mannen din kunne sagt ifra.

Men når det er sagt, så hadde nok jeg ikke sett på det som et problem sånn når det er snakk om høytider. Lille min på 8 mnd har fått smake på muffins allerde. Dette var også svigermor som var mest aktiv på. Han fikk vondt i magen, og jeg sa da ifra at det er for tidlig å gi han sånne ting. Men, når han fyller året så skal han nok få prøve seg igjen. jeg er alikevell enig med deg og flere over her at jeg ikke vil proppe i ungen min godis, is, og brus hver dag. Men han skal få lørdagskos på lørdager, kake og brus når han er i bursdager. og blir det servert dessert når vi er borte og spiser så skal han få han også. Nå snakker jeg så klart om når han blir større. ikke nå!

men igjen! be mannen din si ifra, hvis han er enig med deg da om sukker, kaker og de grensene du sier dere har blitt enige om.

Skrevet

takk for fin svar mamma til augustnurk :) mannen er enig med meg og har sagt han skal ta det opp hvis det blir nødvendig så det er greit.

Jeg tenkte vel mest på det at jeg allerede fremstår som den trassige svigerdatra og ønsket vel ikje å fyre opp mer :P Tror egentli hele denne greia handler ikje så mye om denne kaka, men om det å ha lov til å bestemme over sine egne barn og bli hørt og respektert.

Også er jeg litt redd at når vi først har sagt ja til kake så tenker bestemora at det no er fritt frem med både brus og smågodt :/ og ja, gutten har allerede fått både vaffel og bolle (av oss) så er ikje helt sukkerfritt her i gården heller ;)

Menmen, vi får se det an imårra :) skal no først og fremst ha det hyggeli :)

Skrevet

takk for fin svar mamma til augustnurk :) mannen er enig med meg og har sagt han skal ta det opp hvis det blir nødvendig så det er greit.

Jeg tenkte vel mest på det at jeg allerede fremstår som den trassige svigerdatra og ønsket vel ikje å fyre opp mer :P Tror egentli hele denne greia handler ikje så mye om denne kaka, men om det å ha lov til å bestemme over sine egne barn og bli hørt og respektert.

Også er jeg litt redd at når vi først har sagt ja til kake så tenker bestemora at det no er fritt frem med både brus og smågodt :/ og ja, gutten har allerede fått både vaffel og bolle (av oss) så er ikje helt sukkerfritt her i gården heller ;)

Menmen, vi får se det an imårra :) skal no først og fremst ha det hyggeli :)

Det er bra dere er enige og at han har sagt at han vil si ifra selv. Tror det er mange menn der ute som er "redde" for å si imot sine mødre. Mannen min var litt sånn, men så fort han ble pappa selv, så var det plutselig han som bestemte her i hus. på en bra måte altså:) Jeg har et veldig godt forhold til min svigermor, aldri vært noe kræsj på noe som helst. Men det er klart, uansett, man ville ikke skape noe ubehag. Og jeg skjønner deg veldig godt. Det jeg synes er så rart med alt dette sukkermas smakingen er jo at dem mest sannsynelig var sånn at dem ikke ville gi til sine egne når dem var nybake foreldre heller. Det er nok en sån besteforeldre sak.

Jeg husker hjemme hos mamma og pappa når jeg var liten så fikk jeg en liten skål med litt sjokolade og potetgull på lørdager. men var jeg hos min farmor på ferie, fikk jeg ristet brød med sukker, sjokoladepålegg og saft i tåteflaske. Hver dag hele uka, og flere ganger om dagen om jeg ville. Det er viktig at vi som foreldre setter grenser! Når barna er hos besteforeldre og vi ikke er med, er det desverre utenfor vår kontroll!

jeg var veldig sånn at min lille ikke skulle bli båret i søvn, og hver gang han hadde vært hos bestemor så var det problemer å legge han. Jeg måtte til slutt si klart ifra, hvis du bærer han i søvn, så vil han det hjemme også. Og det er jeg som da får problemene flere ganger om dagen, hver dag. Hun forsto, og sluttet med det. jeg sa også, du vil få dine muligheter til å skjemme han bort, men nå så skjønner han ikke at hjemme blir han ikke bært men hos bestemor blir han det. Så, vi får stå på vårt. om 30 år så er det vi som gjør akkurat det samme sikkert;)

Gjest Heartbroken
Skrevet

Kjære folk, det er bursdag!

Jeg tviler på om sukkermengden i kaken har noe som helst å si for hverken helsen eller vanene til barnet.

Velg kampene dine med omhu - bløtekake til bursdagen bør ikke være en stor sak!

Skrevet

Det et snakk om ett lite kake stykke!! Tror du barnet ditt vil ta skade av litt kake? Synes dette grenser til sukker hysteri..

Skrevet

Gutten vårres blir ett år i påska og i den forbindelse kommer svigermora imårra på besøk (er bortreist på selve bursdagen). No VET jeg at ho kommer med en bløtkake som ho gleder seg til å servere barnebarnet (ho har ikje sagt det men kjenner henne så pass no..). Tingen er at vi har ikje ønsket å gi han kake og anna godteri. Hadde selv planer om å bake en barnevennlig kake (med mindre sukker og mye frukt/bær) til bursdagen (og dette vet svigermora også). Ho synes dette med ingen kake/boller/brus er bare tull og at vi (jeg) er hysteriske når vi nekter han sukker..

Huff..ønsker jo ikje starte opp en krangel imårra, men tenker også at det blir for dumt å skulle gi han sukker bare for å glede bestemora. Er det bare dumt? Vet jo at ungen ikje tar skade av litt kake.. Det hadde vært så mye enklere hvis det var min mamma som kom på besøk. Til ho kan jeg si rett ut at han skal ikje få kake, ferdig med det. Vet at ho ikje blir sur selv om ho kansje tenker for seg selv at vi er småhysteriske med dette.

For min del hadde ikke dette vært en kamp jeg hadde giddet å ta , rett og slett fordi det ikke har noen betydning hvorvidt en ettåring får smake kake eller ei.

Og, ja, svigermor har sikkert laget kake og gledet seg - og hva er det som er så ille med det, egentlig? Hun er glad i barnebarnet sitt og dette er stas for henne også. Men siden du ikke synes det er vits i å glede henne, så ligger det kanskje noe annet bak mht svigermor også..? At dere ikke kommer godt overens?

Skrevet

Som det blir sagt lenger oppe: det er begrenser hvor mye kake barnet får i seg. Gi nå svigermor ( og barnet) den gleden :) Det er jo tross alt ikke heroin det er snakk om så barnet vil ikke bli sukkeravhengig av ett kakestykke en dag i året.

Du kan fortsatt lage den kaken du vil, det e fullt mulig å ha mer enn en kake i ett selskap ;)

Skrevet

Oi, ikke meningen å sitere som en gal. Skulle bare svare... ;)

Skrevet

Forstår godt at du vil begrense sukkerinntaket til barnet ditt. Men hallo, det er bursdag og det er ikke krise med hverken kremfløte (melkeprodukt) eller sukker. Og hvorfor tror du svigermor oppfatter at når det er ok med kake til bursdag = kake, brus og snop alltid. Bestemødre vil gjerne skjemmebort barnebarna sine.

Seriøst så tror jeg det lønner seg å ikke være så nazi på null kake/is og godterier. For det første så tror jeg svigermor har lettere fot å akseptere og overholde regelen om snop og kake kun til lørdager og bursdager. For er net nulltoleranse på slikt skal jeg vedde på at hun går bak ryggen deres og stikker til ungen søtsaker så sant hun kan fordi hun synes synd på ungen. For det andre tenker jeg litt langsiktig på ungen.. Det er lettere å få ungen til å akseptere at snop og kaker er forbeholdt lørdager og bursdager. Jeg er dessverre et eksempel på dette. Fikk ikke lørdafsgodt, og snop ble det kun i bursdager ellers kun noen få ganger i året. På spørsmål om lørdagsgodt var svaret standard; joda vi kan jo lage vafler?! Når jeg ble eldre og fikk penger ble disse svært ofte brukt til godteri både en, to og tre ganger i uka. En uvane jeg fortsatt sliter med å kvitte meg med. Som sagt skjønner jeg tanken om å begrense sukkerinntaket (prøver her i huset også), men jeg tror virkelig du får beder kontroll og begernser sukkerinntaket mer med å tillate en begrenser mengde. Nå mener jeg ikke at 1åringen skal få lørdagsgodt, men at hun får spiser kaker og is i bursdager og andre spesielle anledninger

Skrevet

ikke gi etter sier jeg! det er din/deres unge og deres valg.

min sønn fikk ikke kake på 1årsdagen sin. han fikk fruktkompott og boller med lite sukker, og han storkosa seg! han er snart 2 nå og han elsker fortsatt frukt.

hvorfor skal man på død og liv proppe i en unge som ikke skjønner hva den spiser kake? de får i seg mer enn nok godis ol når de blir større uansett.

nei, stå på ditt:) vil de beste kan de lage seg flere egne unger:P sier jeg til min familie, og de respekterer oss!

Skrevet

Jeg bare kom på en familie som jeg kjenner som er helt ekstreme når det kommer til sukker og barna. Det er en kompis av lillebroren min som har vokst opp med å ikke få så mye som mer enn en smurkeske på lørdager, og alle andre dager er forbudt med noe som helst. Dette gjaldt da også bursdager hvis disse var i ukedagene. Han kunne ha med seg oppskåret frukt og grønnsaker i egen matboks som han måtte spise når de andre barna spiste pølser, kaker og drakk brus i bursdager. Jeg husker hvor lei seg den gutten så ut i hver eneste bursdag min lillebror hadde.

Han var naboen vår i mange år, og hvis han var å lekte i hagen hos oss f.eks i helgene, hvor min lillebror fikk drikke brus, fikk is, og hadde en god og ganske stor bolle med forskjellig lørdagsgodis, så var han helt gal. han kastet seg over bollen, og drakk et glass brus i nesten en slurk. Ungen skalv og var helt på styr så fort han så noe med sukker i. Poenget mitt, det finnes en mellomting med å la barnet få godteri på lørdager, en is på en onsdag, brus av og til og kaker i bursdager. og være helt slavisk på å gi dem noe søtt! Ikke noe særlig poeng med historien, men følte bare for å delen den for å kanskje vise at hvis man skulle nekte barnet sukker, så betyr ikke det at barnet vil holde seg unna det hele livet hver gang sjansen byr seg.

Lillebroren min sluttet å ta frem lørdagsgodisen til kameraten hans hadde reist hjem. Hvis ikke ble det jo ikke noe igjen til han stakkar.

Skrevet

Personlig synes jeg at det er litt tidlig å begynne å fore en ettåring med sukker. Må ungen ha kake for å føle at det er bursdag? Hva gutten ikke har fått før, savner han vel heller ikke i fremtiden?

Du ønsker ikke å skape en konflikt, men det burde ikke hun heller. Det er opp til henne om stemningen blir sur eller ei. Det er din tur til å være mor nå :)

Uansett - Jeg er sikker på at dette ordner seg ;)

Gratulerer så mye med lillegutt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...