Gå til innhold

Dere som har barn med astma og/eller allergier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når merket dere noe til det første gangen? Altså, hvor gammelt var barnet?

Vi har et barn som jeg regner med har anlegg til både pelsdyrallergi, støvallergi og astma siden både far og bestefar har det, men så langt har vi ikke merket noe til det. Lurer litt på når det er vanlig at det slår ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akutt astmaanfall da han var 6 mnd. Men lev lykkelig i troen på at alt er fint sålenge du ikke merker noe, du! Det er jo absolutt ikke sikkert han har noe av det :)

Skrevet

Når gutten min var fire mnd ble han lagt inn første gang. Da hørtes har rett og slett ut som en badeand når de piper. Slet veldig med å puste, men var blid som en sol for det da :)

Man merker det vel med at de blir tette i pusten ved astma. At de hoster selv om de ikke er forkjøla og sånt. Anbefaller deg å google "astma hos barn" så kommer det nok masse treff =)

Men ikke ta sorgene på forskudd da. Er jo ikke sikkert barnet får verken astma eller allergier =)

Skrevet

Eldstemann var bare 10 uker første gang han ble innlagt på sykehus med pustebesvær. Ble innlagt 2 ganger til på de neste tre mnd før han fikk diagnosen astma.

Nr. To ble henvist til astma lege da han var 4/5 mnd da han hostet veldig, og fikk diagnosen astma med en gang.

Jeg selv har astma og flere allergier, men mine gutter har sluppet unna med kun astmaen. Ingen allergier enda hvertfall, de er 3 og 4.

Astmaen de har vil de også etterhvert vokse fra mente legen.

Skrevet

Sønnen min fikk ikke alvorlig astma, men det legene kaller infeksjonsutløst astma eller astmabronkitt.

Problemet var at han overhodet ikke kunne bli forkjølet uten å hoste så det hørtes ut som han hadde både bronkitt, lungebetennelse og tuberkulose i ukesvis. Han begynte i barnehage da han var 11 mnd og han hostet hele vinteren, kunne nesten telle på en hånd hvor mange netter vi hadde uten hoste. Han hostet også ved anstrengelse og temperaturforandringer, ble smittet av den ene forkjølelsen etter den andre og hadde i tillegg falsk krupp.

Vi trodde til å begynne med at han bare ble ofte syk fordi det var første året i barnehagen, men han ble jo aldri frisk igjen. Fikk henvisning til spesialist, han var ikke i tvil om at det var astma han hørte på lungene til ungen, vi fikk astmamedisin og det var som å få en ny unge i hus. Plutselig kunne han bli lett forkjølet uten å hoste 24/7 i 3 uker, han kunne løpe uten å få hosteanfall og han kunne gå gjennom en hel vinter og bli forkjølet bare to ganger.

Han gikk på medisiner til han var nesten 6 år, etter det har han ikke trengt noe så han har heldigvis vokst det av seg (typisk barneastma).

Men han har atpoisk hud da, og har litt eksem særlig om vinteren. Er veldig tørr i huden, blir lett rødfflammete og klør, pluss at han reagerer veldig på ull. Ellers har vi ikke merket noen allergier.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :) Nei vi vil ikke ta sorgene på forskudd, men jeg er som sagt litt usikker på når det gjerne bryter ut. Snart 1,5 år her nå, og jeg lever lykkelig for hver dag som går uten tegn. Både faren og bestefaren var nesten dødelig allergisk mot pels som små, men har blitt så godt som kvitt det i voksen alder. Har hatt både hund og støv i huset, og har ikke merket noe på barnet enda, så det kan jo hende hn slipper unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...