Gå til innhold

Fortell meg om deres ks.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva info fikk dere vite på forhand?

Følte du deg i trygge hender?

Hva syns barnefar?

Var det vanskelig å ta seg av barnet etterpå?

Og stelle seg selv?

Og andre svar jeg ikke kommer på spm om :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen info, det var akutt

Ja, jeg følte meg veldig ivaretatt, men det varte bare tre min fra de bestemte seg for snitt til jeg var i narkose, barnet ble tatt ut på en operasjonsal rett over gangen for fødestua.

Faren følte seg også trygg og ivaretatt

Helt ok å stelle barnet etterpå. Litt vondt å bære det lenge, pga magen. Ellers veldig ok. Sprek og fin i etterkant. Hadde de første to-tre mnd litt smerter i magen/såret om jeg gikk mer enn to km tur. Ikke smerter direkte,men sviende følelse.

Har ikke noe negativt å komm med ift ks i det hele tatt. Fødte en til vaginalt to år senere. Det var noe lettere å komme i form igjen etter det.

Skrevet

Det var den beste av mine tre fødsler, de to første fødte jeg vanlig. Planlagt ks med mange tilstede (var også med i et forskningsprosjekt, så fikk en ekstra sykepl og overlege med) en flott opplevelse der far var veldig tilstedet. Hadde ingen problemer i etterkant, måtte selvfølgelig være forsiktig med løft i noen uker etterpå, men bar babyen og lette ting.

Skrevet

Var akutt ks, fikk beskjed om at det ble ks, og at jeg fikk spinalbedøvelse. Følte meg i veldig trygge hender og barnefar syntes alt gikk greit. Var i fin form etterpå, gikk greit å ta seg av baby, og så får du jo hjelp når du er på sykehuset. Dusjet vel dagen etter ks, men mannen måtte hjelpe meg. Tar jo litt tid å komme seg i forhold til en vanlig fødsel som forløper normalt da. Det er jo pluss og minuser med begge deler. Med ks slipper du jo smertene i forkant og under forløsningen, men du får jo smertene i lenger tid etterpå. Men slik som ingen fødsler er like, er heller ingen ks like. Det kan jo skje komplikasjoner, og barnet får ikke tømt lungene sine, noe jeg tenker er et stort minus, min gutt slet mye med det da. Men ks er et godt alternativ når forholdene for en vaginal fødsel ikke er til stede.

Skrevet

Begge mine KS var haste ks.

men følte meg absolutt tatt godt vare på.

begge gangene gav de meg info om hva som kom til å skje og når de gjorde det.

de fortalte når de gav et medikament for å stoppe riene, når de la inn kateter osv.

under operasjonen fikk jeg hele tiden vite hva som skjedde.. de tok seg god tid for å la bedøvelse virke ( spinal første gang og epidural andre gang)

pappaen var nok engetelig begge gangene, men tror han synest det var verre å se meg ligge med vonde rier.

men pappaen fikk også god info:)

siden jeg ikke var fullt så mobil etter ks, så var det nok litt vanskeligere å ta seg av barnet.. men fikk hjelp av personalet til å få han opp til meg.. dette var ved første ks.. med jenta som er nr 2.. synest jeg at jeg kom meg fortere. og klarte mye mer selv.

jeg ble godt smertelindra de første dagene på sus. og når jeg kom hjem tok jeg paracet ved behov.

å stelle seg selv gikk greit... brukte dusjen hver dag på sykehuset og hjemme til jeg var god nok til å kunne bøye meg litt i vinkel:)

det som var verst etter ks var å gå på do.. dvs å ha avf.. siden en ikke kan presse noe særlig.. så var det til tider vondt.. pluss var mye plaget med luft.

et lite tips som jeg ikke gjorde med første mann... selv om du føler deg frisk som en fisk.. bare et bar dager etter ks.. ikke overdriv aktiviteten.. plutselig kommer det vonde:)

bruk heller ringesnora litt oftere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...