Gå til innhold

Dere med ADHD barn. Hvordan legger dere opp helgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva interesserer barnet? ( hvilke aktiviteter osv)

Kan barnet være alene? (uten å bli aktivisert)

Og ikke minst tips til aktiviteter å gjøre i helgene som ikke trenger å koste så mye?

Og hvordan straffer dere barnet? Her opplever jeg ofte at ting går rett inn og rett ut (tilsnakk). Men jeg er nok for lite streng da...gir meg altfor fort:/

Barnet her er førskole barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Straff: Vi bruker mye konsekvenser. Hvis han ikke hører så mister han et gode.

Helgene gjør vi litt forskjellig. Han ser tv, bruker tid på data, er litt ute, noen ganger er han med venner.

Har barnet ditt selvregulering?

Vi har mye å ta tak i her hjemme, det er krevende.

Får dere noe hjelp?

Skrevet

selvregulering?

vi har ingen hjelp nei, men klarer oss fint. eneste som er slitsomt er det at barnet hele tiden må aktiviseres, og passes på.

og en annen ting som er slitsomt er at barnet har et mindre søsken som er blitt like krevende om ikke mer grunnet påvirkning.:/

HI

Skrevet

Har en gutt som er autist og har add, er form for ADHD. Vi har dagsplaner på alt. Alt er avtalt på forhånd. Ofte dra vi i svømmehallen. Ut på tur. Viktigste er forutsigbarhet. Det er viktigere enn å være streng. Som straff mister han en gode, som f eks å spille minecraft en halvtime etter middag. Han ermed å pakke og gjøre klart. Klare tydelige beskjeder, eks på dette er hvis han setter fra seg skoene. Ikke fortelle hva han ikke skal, altså ikke sleng skoene fra deg, men konkret hva jeg forventer, som sett skoene i skapet.

Skrevet

Slik har vi det også angående søsken. Har hørt at det ikke er uvanlig.

Selvregulering... Vår gutt klarer ikke å begrense seg eller stoppe seg selv. Det er slitsomt. Hvis han ser på tv, så sitter han der helt til vi stopper han. Han kan sitte fra morgen til kveld om han får lov.

Det samme gjelde dataspill.

Her er diagnosen helt ny, men vi har levd med dette fra han var liten. Jeg er litt spent på hva vi får av hjelp, og om det vil bedre seg.

Skrevet

Har en gutt som er autist og har add, er form for ADHD. Vi har dagsplaner på alt. Alt er avtalt på forhånd. Ofte dra vi i svømmehallen. Ut på tur. Viktigste er forutsigbarhet. Det er viktigere enn å være streng. Som straff mister han en gode, som f eks å spille minecraft en halvtime etter middag. Han ermed å pakke og gjøre klart. Klare tydelige beskjeder, eks på dette er hvis han setter fra seg skoene. Ikke fortelle hva han ikke skal, altså ikke sleng skoene fra deg, men konkret hva jeg forventer, som sett skoene i skapet.

Høres ut som dere får det til å fungere.

Her er problemet at når vi gir tydelig beskjed så blir ingenting gjort uansett. Vi må fysisk gjøre noe, for eksempel hvis han får beskjed om at nå er det nok tv eller data så skjer ingenting før vi slår av data/tv. Og sånn er det på det meste. Utrolig slitsomt. Når han spiser et eller annet han liker veldig godt som søtsaker, så kan vi si nå er det nok, men han fortsetter å spiser etter gjentatte beskjeder. Vi må fjerne godteri kjeks ol. får å få han til å stoppe. Dette er en 11 åring. Selv om vi på forhånd har forberedt han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...