Gå til innhold

er det noen som røyker her??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

er ikke ment som noe hat innlegg, røyker sjølv og kunne tenkt meg å prate med ei som har det like vondt som meg, men allikvell ikke klare å slutte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja veit eg får mye tyn for det.. men det er ett tabu og vi er flere en vi trur.. er derfor eg holder meg anonym også.. men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare fatter og begriper ikke hvordan dere får det til?! Har selv røykt i 13 år før jeg ble gravid nå og når jeg fikk vite at jeg var gravid så var det ikke noe enklere valg i livet enn å kutte ut alkohol og røyk! Jeg skjønner at folk er forskjellig, men vil ikke alle det beste for babyen i magen?! Hvordan kan det da være så vanskelig når det er så mye informasjon om hva som KAN skje dersom du fortsetter å få nikotin i deg?! Det er bare å slutte enkelt å greit, ja du blir jævli sur, irritert, forbanna og det brenner i fingrene, men det gir seg etter en stund... Og ikke kom med det pisset om at våre foreldre klarte det fint og fødte friske unger etter å ha røykt hele svangerskapet takk.. Håper du og andre som røyker klarer og slutte, og masse lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røykte før jeg ble gravid, men da jeg så at jeg hadde positiv graviditets test, sluttet jeg på sekundet! det var ikke diskusjon en gang for det var det eneste alternativet for jeg vil gjerne prøve mitt beste å få et friskt barn som jeg vil gi den beste starten på livet jeg har mulighet til! Det innebærer da og passe på at h*n får nok oksygen til hjernen (som dem ikke får i det du tar deg en røyk) og i tillegg får den næringen den trenger for å vokse. For det som skjer når du tar deg en røyk er som å klemme sammen navlestrengen og hindre oksygen og næring å komme frem til babyen.

Og jeg kan ikke tenke meg at noen ønsker noe slik for sin lille i magen.

Jeg er totalt imot både røyk og alkohol i svangerskapet. Det er KUN snakk om 9 mnd jenter!!! og dere gjør det for det viktigste i livet deres, nemlig deres sønn eller datter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg kan forstå at det kan være vanskelig å slutte for noen.

min mor røykte da hun bar meg i magen, og jeg har fått diagnosen ADD, hadde barneastma, sliter enda med veldig irriterte luftveier ved sykdom og jeg var liten da jeg ble født; rundt46 cm og under 2500g enda mamma selv la på seg rundt 20 kg.. dette er alle problemer som har blitt linket til røyking under svangerskap. husk at det tar dobbelt så lang tid for kullosen å forlate barnets kropp som din egen. tar du en røyk før du legger deg, og en når du står opp og en midt på dagen har barnet konstant lite oksygen i blodet. så ikke gi opp, det finnes hjelp hos legen og på helsestasjonen for å slutte å røyke. og har du ikke greid det til nå er det ikke for sent, alt hjelper.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ja jeg røyker. Sluttet først med en gang jeg fant ut jeg var gravid, men da samboern min plutselig gikk fra meg så klarte jeg ikke stå i mot lengere. Var vell da rundt uke 25. Rart det der, men har aldri syntes noe om gravide som røyker... å nå er jeg selv en av dem. Til tider røyker jeg veldig mye å. Dårlig samvittighet får jeg, men sånn som situasjon er så er det røyken som får meg til å slappe av. Har veldig tett oppfølging av både jordmor å lege pga situasjon man er i, å de er fullt klar over røykinga å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei. Ja jeg røyker. Sluttet først med en gang jeg fant ut jeg var gravid, men da samboern min plutselig gikk fra meg så klarte jeg ikke stå i mot lengere. Var vell da rundt uke 25. Rart det der, men har aldri syntes noe om gravide som røyker... å nå er jeg selv en av dem. Til tider røyker jeg veldig mye å. Dårlig samvittighet får jeg, men sånn som situasjon er så er det røyken som får meg til å slappe av. Har veldig tett oppfølging av både jordmor å lege pga situasjon man er i, å de er fullt klar over røykinga å.

føler med deg, eg og røyker en del og sliter veldig med dårlig samvitighet.. har prøvd flere ganger men klarer det rett og slett ikkje.. og har mykje svarte tanker, trur eg har drept ungen osv, men inni magen har eg en meget aktiv krabat.. men er vell når han kommer ut alt det svarte skjer.. men er forsatt innstilt på å få da til.. har 10 uker igjen og håper eg klarer å være uten i allefall dei ukene der.. lykke lykke til..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at det ikke er bra å røyke, gravid eller ikke. Regner med at alle gjør så godt de kan, og at det ikke er moralisering og opplysning som skal til. Blir litt oppgitt....

Røyker ikke selv, er velsignet med å aldri ha blitt avhengig selv om jeg har røyket endel. Så inget problem å slutte under graviditeten for meg. Har stor respekt for at det ikke er slik for alle, og kan sette meg inn i frustrasjonen deres. Nok av ting jeg vet hadde vært lurt og riktig som jeg ikke får til, så jeg kjenner følelsen tror jeg.. Lykke til hvertfall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at det ikke er bra å røyke, gravid eller ikke. Regner med at alle gjør så godt de kan, og at det ikke er moralisering og opplysning som skal til. Blir litt oppgitt....

 

Tviler på at aksept for at gravide røyker gjør det noe enklere å slutte... Og det burde være målet??!! Hjelper lite for de stakkars babyene som kan bli skadet for livet (unnskyld harde ord, men sånn er realitetene) har noen nytte av at andre "forstår" at det er vanskelig å slutte.

 

Så nei - det er ikke greit! Og dere burde slutte!

 

(Har selv røyket i mange år tidligere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at det ikke er bra å røyke, gravid eller ikke. Regner med at alle gjør så godt de kan, og at det ikke er moralisering og opplysning som skal til. Blir litt oppgitt....

 

Tviler på at aksept for at gravide røyker gjør det noe enklere å slutte... Og det burde være målet??!! Hjelper lite for de stakkars babyene som kan bli skadet for livet (unnskyld harde ord, men sånn er realitetene) har noen nytte av at andre "forstår" at det er vanskelig å slutte.

 

Så nei - det er ikke greit! Og dere burde slutte!

 

(Har selv røyket i mange år tidligere.)

 

Handler ikke om "aksept", men i starttråden står det at hun sliter med dårlig samvittighet og ikke klarer å slutte, og ønsker kontakt med andre i samme situasjon. Tror hun vet veldig godt at det ikke er bra for babyen.

Jeg fungerer ikke sånn at moralisering og at folk forteller meg noe jeg allerede vet får meg til å endre meg. Tvert i mot tror jeg ofte det er mot sin hensikt. Og jeg synes oppriktig synd på de som er i denne situasjonen, og har tro på at mange prøver hardt å slutte uten å få det til. Har ikke troen på at jeg kan påvirke så voldsomt mye med et innlegg her uansett, og heller ikke at noen andre gjør det. Men folk er forskjellige og hvem vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ikke om "aksept", men i starttråden står det at hun sliter med dårlig samvittighet og ikke klarer å slutte, og ønsker kontakt med andre i samme situasjon. Tror hun vet veldig godt at det ikke er bra for babyen.

Jeg fungerer ikke sånn at moralisering og at folk forteller meg noe jeg allerede vet får meg til å endre meg. Tvert i mot tror jeg ofte det er mot sin hensikt. Og jeg synes oppriktig synd på de som er i denne situasjonen, og har tro på at mange prøver hardt å slutte uten å få det til. Har ikke troen på at jeg kan påvirke så voldsomt mye med et innlegg her uansett, og heller ikke at noen andre gjør det. Men folk er forskjellige og hvem vet..

 

Jeg har nok heller ingen tro på at "kjefting" på forum får mange til å slutte, men tror at forståelse gjør det enklere _å fortsette_. Og hvis man "forstår" at noe er vanskelig uten å føye til de vesentlige tingene om at man bør slutte for babyens skyld og hvor farlig det faktisk er så ser i hvert fall jeg på det som en slags aksept. Og det synes jeg er farlig.

 

Dessuten så synes jeg det viktigste i en sånn situasjon faktisk ikke er mors følelser eller at det er synd på den vordende mor fordi det er tøft å ikke klare å slutte, men at det viktigste er å faktisk slutte for babyens skyld! Den helt uskyldige parten. Hvert drag av den røyken gjør skade...

 

Men det er meg da. Håper i hvert fall du HI finner noen å snakke med som hjelper deg til å slutte! Og ikke bare noen som forstår deg :)

Endret av OptimistHoppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...