Lammelåret Skrevet 30. mars 2012 #1 Skrevet 30. mars 2012 Jeg har lest mye på mange forum og ser at folk som skriver forventer å bli motsagt og utsatt for hersketeknikker. Forventningen virker så sterkt inn at de nærmest oppfyller seg selv. Enhver lille motstand oppfattes som noe stort. Dette er med på å skape en negativ stemning og mistenksomhet. Jeg tror at dersom folk ikke forventet å bli behandlet dårlig ville de i mindre grad bli det. Jeg synes også at mange som "ser på", dvs som leser og ikke tar stilling eller forsøker dempe konflikter eller si at det ikke er greit, er tause vitner på at det er greit å skrive slik til hverandre. Her på forumet er det tillatt med humor som i andre sammenhenger ville blitt forstått som nedlatende og usmakelig. Det er lov å presse folk ned. Det er ikke særlig vennlig og kan bidra til at folk som ikke har det bra får det dårligere. Og jeg tror at den som skriver på denne måten selv ikke har det helt bra. Slik man behandler andre henger gjerne sammen med hvordan man har det selv. Ved å trekke fram det som er bra og skyve unna det som ikke er det, heiser man seg selv og andre opp. Det er mange feige voksne, fordi de er redde, som ikke vet hvordan de skal motvirke det vonde de bærer på. For å gjøre noe med det er det viktig at vi som ser dette sier ifra. Forum er forum, men plutselig er det ikke på forum det foregår. Hvordan reagerer du dersom det er ditt eget barn som blir utsatt for det du utsetter andre for? Hvordan skal du klare å si ifra og markere grenser dersom du ikke klarer det på anonymt nett engang? Mitt budskap er: Bygg opp andre så blir du selv styrket. Si ifra dersom du opplever urettferdighet og at andre blir behandlet dårlig - enten det er på forum eller i virkeligheten.
Gjest sug lut Skrevet 30. mars 2012 #3 Skrevet 30. mars 2012 Er det ikke først neste fredag det er Jesus-tid?
Lammelåret Skrevet 31. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 31. mars 2012 Er det ikke først neste fredag det er Jesus-tid? Poenget..?
Gjest sommerfuggel i vinterland Skrevet 31. mars 2012 #5 Skrevet 31. mars 2012 Er det ikke først neste fredag det er Jesus-tid? Sug lut da! Vet du ikke at Jesus-tiden starter allerede i morgen?? Ellers er jeg enig med Lammelårets innlegg. Jeg syns det er trist at man ikke skal kunne ta opp problemer man har uten at det tar helt av. Jeg kan bli oppgitt og irritert, men prøver ihvertfall å svare på en sivilisert måte. Man har lov til å være uenige og diskutere, men gjør det på en ordentlig måte? Dagens moralpreken fra meg
Lammelåret Skrevet 31. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 31. mars 2012 Poenget mitt er også at når man snakker nedlatende eller sarkastisk til andre gjør det noe med en selv. En snakker ikke slik hvis en har det bra med seg selv. Derfor bør en tenke seg om før en skriver, det handler om både en selv og mottakeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå