Gå til innhold

Hva er DIN brødoppskrift? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil noen være så snill å dele oppskrift på brød? Synes det er så veldig dyrt å kjøpe i lengden, og sambo spiser så masse brød :P , så tenker jeg at vi kan jo heller lage selv, men har ingen oppskrift... :)

Takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi spiser nesten bare eget brød. De er grove og knallgode. De bør ikke ligge over et døgn for da blir de bare tørre - frys derfor brødene du ikke skal spise med en gang. Vi er to jenter og spiser ca 1/2 brød pr dag. Derfor kutter vi alle de nybakte brødene i to og fryser ned de vi ikke kommer til å spise med en gang. Vi tar opp et halvt brød fra frysen hver kveld før vi legger oss og har dermed alltid godt hjemmebakt brød klar neste morgen <3

Oppskriften til 3 brød er slik:

1 liter hvetemel

5-6 dl grov rug

3 never store havregryn

3 never solsikkekjerner

3 never linfrø

1 pk tørrgjær

3 ts salt

1 dl olivenolje

1 liter vann

2 ss honning

Bland temperert vann og olje. Rør inn honningen til den er løst opp i væsken.

Dersom du bruker en kjøkkenmaskin, hell væsken i bollen før du heller i det tørre for å unngå ublandet mel i bunnen.

Ha så i alt det tørre etter tur, mens maskinen er i gang. Når alt er godt blandet, sett deigen til heving i bollen i 50 min med kjøkken håndkle over. Smør 3 former med smør.

"Hell" deigen i formene. Den skal være klissete, så bruk en sleiv eller slikkepott for å få med alt og fordel deigen jevnt mellom formene. Pensle brødene allerede nå med olje for å unngå at de faller sammen etter heving. Sett formene til heving med kjøkkenhåndkle over i 50 min.

Sett ovnen på 200 grader i god før brødene skal inn.

Brødene skal steke i 45-50 min, avhengig av ovnen din.

Og forresten, ikke fortvil dersom brødene ikke blir så høye. Det er egentlig bare bra, fordi brødskivene faller lettere fra hverandre dersom de blir "for store" ;)

Skrevet (endret)

Enkel brødoppskrift:

1 pakke kornbrødblanding fra mølerens

800 gr hvetemel

200 gr havregryn

1 pk gjær

1.2 liter lunka vann

Olje ca 1/2 dl

Bland det tørre

Ha i vann og olje

Bland godt, gjerne i maskin

Behøver ikke forheving, bare bak rett ut og la de heve i en time, blir 3 brød på rundt 1 kg hver, pleier å veie de, da blir heve og steketiden den samme :)

Stek deretter på 200 grader i ca 50 min

Lykke til :)

Etterhvert kan du blande i andre kornsorter og prøve deg frem, regelen er enkel: 1 pk kornbrødblanding og 1 kg av annet mel :)

Endret av perl1
Skrevet

Min oppskrift på 3 brød fikk jeg av min mor, og den lyder slik:

1,2 kg hvetemel

300 gram sammalt hvete grov

1 pk gjær

1/2 dl sukker

1 ss salt

melk/vann til passe deig

kan eventuelt ha i 1-2 ss olje også..

Disse brødene er knallgode, stekes på 175 grader i ca tre kvarter.

Skrevet

Tusen takk for oppskifter :D Gleder meg til å prøve litt forskjellig! :D

Kosedottene: Har du noe tips til hva jeg bruke istedenfor rug? kanskje evt bare kan utelate det.. Magen min reagerer så på det :-/

HI :)

Skrevet

Isteden for rug kan du jo egentlig bruke det du måtte ønske. Du kan jo prøve med sammalt grov hvete, og kanskje i kombinasjon med noe annet? Bare prøv deg frem ;)

Skrevet

Skal gi deg noen hotte supertips som gjelder uansett hvilken brødoppskrift du ender opp med:

Du kan med fordel kutte halvparten av gjæren, men la deigen heve på timesvis, gjerne hele arbeidsdagen, på benken med et klede over.

Det der med salt og olje i brøddeigen er bare tull, og gjør brødet veldig tørt etter en dag, og ryete. Kutt olje og salt. Men erstatt litt av vannmengden med appelsinjus - sånn en halv dl omtrentlig. Da blir det saftig og holder seg fint på dagevis.

Stek først på 230 grader i 20 min for å poffe opp brødet godt, for så å senke tempen til 190 grader i 20-30 min for gjennomsteking.

Man trenger aldeles ikke styre og bake ut brødet på benken med mel og rot i alle retninger. Ta ei skikkelig sleiv og rør/mishandle deigen til alt er blandet, så holder dette i massevis, hell hele deigen rett fra bollen til forma.

Jeg baker brød faktisk omtrentlig hver dag og har lært meg noen tips i årenes løp....så disse funker :-)

Skrevet

Må si meg uenig, MrsMilla, ang salt. Jeg glemte en gang å ha i salt da jeg bakte brødet som beskrevet over. Det smakte IKKE bra og er absolutt ikke å anbefale.

Skrevet

Takk for alle svar :)

Det er smak og behag, så jeg skal prøve litt forskjellig og se hva som faller best i smak her i huset :)

HI :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...