Anonym bruker Skrevet 30. mars 2012 #1 Skrevet 30. mars 2012 Vil noen være så snill å dele oppskrift på brød? Synes det er så veldig dyrt å kjøpe i lengden, og sambo spiser så masse brød , så tenker jeg at vi kan jo heller lage selv, men har ingen oppskrift... Takknemlig for svar
Kosedottene Skrevet 30. mars 2012 #2 Skrevet 30. mars 2012 Vi spiser nesten bare eget brød. De er grove og knallgode. De bør ikke ligge over et døgn for da blir de bare tørre - frys derfor brødene du ikke skal spise med en gang. Vi er to jenter og spiser ca 1/2 brød pr dag. Derfor kutter vi alle de nybakte brødene i to og fryser ned de vi ikke kommer til å spise med en gang. Vi tar opp et halvt brød fra frysen hver kveld før vi legger oss og har dermed alltid godt hjemmebakt brød klar neste morgen <3 Oppskriften til 3 brød er slik: 1 liter hvetemel 5-6 dl grov rug 3 never store havregryn 3 never solsikkekjerner 3 never linfrø 1 pk tørrgjær 3 ts salt 1 dl olivenolje 1 liter vann 2 ss honning Bland temperert vann og olje. Rør inn honningen til den er løst opp i væsken. Dersom du bruker en kjøkkenmaskin, hell væsken i bollen før du heller i det tørre for å unngå ublandet mel i bunnen. Ha så i alt det tørre etter tur, mens maskinen er i gang. Når alt er godt blandet, sett deigen til heving i bollen i 50 min med kjøkken håndkle over. Smør 3 former med smør. "Hell" deigen i formene. Den skal være klissete, så bruk en sleiv eller slikkepott for å få med alt og fordel deigen jevnt mellom formene. Pensle brødene allerede nå med olje for å unngå at de faller sammen etter heving. Sett formene til heving med kjøkkenhåndkle over i 50 min. Sett ovnen på 200 grader i god før brødene skal inn. Brødene skal steke i 45-50 min, avhengig av ovnen din. Og forresten, ikke fortvil dersom brødene ikke blir så høye. Det er egentlig bare bra, fordi brødskivene faller lettere fra hverandre dersom de blir "for store"
perl1 Skrevet 30. mars 2012 #3 Skrevet 30. mars 2012 (endret) Enkel brødoppskrift: 1 pakke kornbrødblanding fra mølerens 800 gr hvetemel 200 gr havregryn 1 pk gjær 1.2 liter lunka vann Olje ca 1/2 dl Bland det tørre Ha i vann og olje Bland godt, gjerne i maskin Behøver ikke forheving, bare bak rett ut og la de heve i en time, blir 3 brød på rundt 1 kg hver, pleier å veie de, da blir heve og steketiden den samme Stek deretter på 200 grader i ca 50 min Lykke til Etterhvert kan du blande i andre kornsorter og prøve deg frem, regelen er enkel: 1 pk kornbrødblanding og 1 kg av annet mel Endret 30. mars 2012 av perl1
håperpånr2snart.... <3 Skrevet 30. mars 2012 #4 Skrevet 30. mars 2012 Min oppskrift på 3 brød fikk jeg av min mor, og den lyder slik: 1,2 kg hvetemel 300 gram sammalt hvete grov 1 pk gjær 1/2 dl sukker 1 ss salt melk/vann til passe deig kan eventuelt ha i 1-2 ss olje også.. Disse brødene er knallgode, stekes på 175 grader i ca tre kvarter.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #5 Skrevet 1. april 2012 Tusen takk for oppskifter Gleder meg til å prøve litt forskjellig! Kosedottene: Har du noe tips til hva jeg bruke istedenfor rug? kanskje evt bare kan utelate det.. Magen min reagerer så på det :-/ HI
Kosedottene Skrevet 1. april 2012 #6 Skrevet 1. april 2012 Isteden for rug kan du jo egentlig bruke det du måtte ønske. Du kan jo prøve med sammalt grov hvete, og kanskje i kombinasjon med noe annet? Bare prøv deg frem
MrsMilla Skrevet 1. april 2012 #7 Skrevet 1. april 2012 Skal gi deg noen hotte supertips som gjelder uansett hvilken brødoppskrift du ender opp med: Du kan med fordel kutte halvparten av gjæren, men la deigen heve på timesvis, gjerne hele arbeidsdagen, på benken med et klede over. Det der med salt og olje i brøddeigen er bare tull, og gjør brødet veldig tørt etter en dag, og ryete. Kutt olje og salt. Men erstatt litt av vannmengden med appelsinjus - sånn en halv dl omtrentlig. Da blir det saftig og holder seg fint på dagevis. Stek først på 230 grader i 20 min for å poffe opp brødet godt, for så å senke tempen til 190 grader i 20-30 min for gjennomsteking. Man trenger aldeles ikke styre og bake ut brødet på benken med mel og rot i alle retninger. Ta ei skikkelig sleiv og rør/mishandle deigen til alt er blandet, så holder dette i massevis, hell hele deigen rett fra bollen til forma. Jeg baker brød faktisk omtrentlig hver dag og har lært meg noen tips i årenes løp....så disse funker :-)
Kosedottene Skrevet 2. april 2012 #8 Skrevet 2. april 2012 Må si meg uenig, MrsMilla, ang salt. Jeg glemte en gang å ha i salt da jeg bakte brødet som beskrevet over. Det smakte IKKE bra og er absolutt ikke å anbefale.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #9 Skrevet 2. april 2012 Takk for alle svar Det er smak og behag, så jeg skal prøve litt forskjellig og se hva som faller best i smak her i huset HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå