Anonym bruker Skrevet 30. mars 2012 #1 Skrevet 30. mars 2012 Jeg er student, og jobber nå på et sykehus. Jeg var innlagt på samme sykehus for noen år tilbake siden, og med tanke på at jeg nå er i yrket selv kunne jeg likt å lese hva som ble skrevet. Rett og slett for å få en større forståelse for hva jeg var gjennom, og litt fordi jeg er nysgjerrig Noen som vet om jeg bryter taushetsplikten (?) om jeg fra min egen bruker åpner min egen journal? (Var riktignok på en annen avdeling enn den jeg jobber på nå) Takk for svar..
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2012 #2 Skrevet 30. mars 2012 Det ville jeg tatt opp med veileder først, for da virker du mer reflektert. Som disse sykepleieveilederne er så opptatt av, vet du Og så er det jo sånn at man har full innsynsrett i egen pasientjournal, så vil jo ikke du bryter loven. Men å gjøre et i kraft av å være student på samme sykehus, ville jeg aldri gjort. Da j\hadde jeg heller kontaktet sykehuset og gjort det på en "redelig" måte. Som sagt tidligere, alle har full innsynsrett i egen journal og det som blir nedtegnet om en selv. Takk gud for det, for der kan det stå mye rart. Snakker av egen erfaring Lykke til videre, sykepleie er et spennende fag !
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2012 #3 Skrevet 30. mars 2012 Jeg er student - men er ikke i praksis! Jeg jobber på dette sykehuset som ekstravakt... Så har dermed ingen veiledere å forholde meg til Men ville ikke gjort det, om jeg var i praksis! Så da tror du at jeg trygt kan gå inn på min egen journal uten at det er ulovlig? Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2012 #4 Skrevet 30. mars 2012 Det er ikke lovlig nei. Du har ikke lov til å gå inn på noen journaler du ikke "trenger" å gå inn på - ikke engang din egen. Har spurt om det samme ved IT-opplæring i utdanninga. Rent teoretisk, selv om man har full innsynsrett, så kan det finnes dokumenter som man aldri får tilgang på i egen journal (spesial-spesialtilfeller, husker ikke helt når det var aktuelt, men er slettes ikke vanlig!) Har lurt på akkurat det samme selv, men jeg gikk nå inn på journalen min jeg da.. Men man bør være forsiktig med slikt, for det er som sagt strengt tatt ikke lov...
Groosalugg Skrevet 30. mars 2012 #5 Skrevet 30. mars 2012 Det er ikke lov. Hvorfor ikke bare gjøre det på den lovlige måten? Du har jo innsynsrett, men det må foregå i ordnede former. Hvis det oppdages at du har vært inne i journaler som du ikke trenger så riskikerer du å miste retten til å få autorisasjon. Ikke noe jeg ville tatt sjansen på, når det finnes en helt lovlig og enkel måte å gjøre det på.
appelsin Skrevet 30. mars 2012 #6 Skrevet 30. mars 2012 Jeg henger meg på #5 - du har rett til å lese alt som er skrevet om deg, og det skal heller ikke ta lang tid fra du ber om det til du får det. Tror det letteste er å gå via fastlege, men du kan også kontakte avdelingen du var innlagt på.
firama Skrevet 31. mars 2012 #7 Skrevet 31. mars 2012 Hvordan skal man gå fram da? Vil jo bare se på operasjonbeskrivelse ol. for å få et bilde av hva jeg var gjennom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå