Gå til innhold

Noen som vet? Hjelp meg!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på ett par ting... Jeg går ut i permisjon i mai, nå har jeg fått vite att jobben skal legges ned i juni mnd. Det vil si at alle har blitt sagt opp. Har valgt fødselspermisjon 80% lønn ett år. Dvs at i feb/mars en min permisjon over og far skal ha sin.. Kan jeg da søke om arbeidsledighetstrygd siden jeg ble sagt opp før permisjon? Og hva må til for å få det? Teller permisjonspengene som inntekt? Har vært 50% sykemeldt siden februar i år pga svangerplager.

Håper noen vet litt mer enn meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både sykepenger og permisjonspenger gir grunnlag for dagpenger. Du kan søke om dagpenger når far overtar permisjonen.

Det som er dumt er at dere har valgt 80%. Dagpengene blir nemlig regnet ut fra hva du har utbetalt. Dvs at du får ca 66% dagpener av 80% av lønnen din, ikke 66% av den egentlige lønnen på 100%. Det taper du MYE på, i hvertfall dersom du blir gående hjemme lenge. (Hvis du har 100 kr i timelønn får du 80 kr timen i permisjon og 52 kr i dagpenger, istedenfor 66 kr hvis du hadde hatt full lønn).

Hvis det ikke er for sent, så bør dere revurdere å gå tilbake til 100% dekning og kortere permisjon.

Skrevet

Forhåpentlig vis har du klart å skaffe deg ny jobb før permisjonen din er slutt, men ellers får du dagpenger om du er reell arbeidssøker. Skift til 100% lønn for å sikkre deg.

Skrevet

Det #2 sier er helt rett.

Dere bør virkelig velge 100% lønn

Skrevet

Men det er ikke rett at permisjonspenger gir rett til dagpenger!

Med mindre det har vært en endring i regelverket som jeg ikke har fått med meg. Jeg fikk avslag på søknad om dagpenger etter endt permisjon sist.. (Det er 4 år siden ca)

Skrevet

Reglene ble endret for ca 2 år siden. Problemet tidligere var at hvis du hadde flere tette svangerskap fikk du ikke nok opptjningstid, Da var det slik at minstekravet til arbeidsinntekt for å få beregnet dagpenger er var 113.462 kroner siste år, eller minst 226.923 kroner i løpet av de siste 3 årene. Da var ikke foreldrepenger med i dette. Det er det nå.

Skrevet

jeg meldte meg arbeidsledig etter permisjonen for to år siden pga jeg mistet jobben mens jeg gikk gravid (bedriften la ned) jeg fikk dagpenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...