Gå til innhold

Til ettertanke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kroppen vår er fantastisk og unik. Når vi blir gravide er alt samstemt mellom kropp og foster.(med sjeldne unntak selvsagt) Fosteret får næring gjennom morkaken og fosteret vokser seg til sakte men sikkert.

Alt er samstemt mellom kropp, natur, foster og fødsel, men så PANG. Plutselig i hele denne prossessen er merkelig nok ALLE spedbarn underernært på vitamin K?!

"Skaperen" hvem eller hva det nå enn er har glemt noe vestentlig viktig? Derfor må alle barn få vitamin k tilskudd gjennom sprøyte på sykehuset rett etter fødsel.

Noe som ikke stemmer her? Kan det også være en grunn til at spedbarn blir født med samme k vitaminnivå? Eller er det bare denne naturlige prossessen som et svangerskap og fødsel er som har gjort en "glipp" ??

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Det er vel slik at ikke alle spedbarn har denne mangelen, og da kan man jo tenke at naturlig seleksjon da ville ført til en smalere genpool om man ikke tilførte K, og kanskje det hadde vært en bedre løsning, hvem vet. Eller man kan ta det som et godt argument for en ond gud, eller enda bedre nok engang se at det finnes kun svært dårlige argumenter for en gud overhodet.

Skrevet

Snakker ikke om gud, men en eller annen form for "hjerne" er det jo som har "skapt" oss

Gjest Miryks
Skrevet

Hvem vet.

Let's ask God the almighty!

Skrevet

Jeg tror nok det er litt slik sug lut beskriver, at ikke alle spedbarn er født med denne mangelen- men at man gir alle denne sprøyten fordi man ikke vet hvem som har for lite.

Og at det da i en "naturlig setting", uten slike sprøyter, ville vært endel spedbarn som døde av mangel på vitamin K, mend de som ikke led av det ville overlevd.

Skrevet

De sier jo det at alle spedbarn er født med for lite K vitamin og derfor setter de denne k vitamin sprøyta uten å engang spørre om lov av foreldre. Det er ren rutine. Stusser bare på hvorfor alt er så perfekt og samstemt helt frem til barnet kommmer ut, da fortsetter ikke den naturlige prossessen av seg selv lenger, da helsemyndighetene som må overta??

hi

Skrevet

Klippet fra den norske legeforening stt tidsskrift:

Før man begynte å gi K-vitamin til nyfødte

for 50–60 år siden var indre blødninger på

grunn av K-vitaminmangel en fryktet, livstruende

sykdom som rammet 0,25–1,7 %

av nyfødte (1). Ved å gi forebyggende Kvitamin

som sprøyte forsvant sykdommen.

Slik behandling intramuskulært eller gjennom

munnen anbefales over hele verden.

Hvis man velger å gi vitaminet i munnen,

må det gis flere doser, og det kan være vanskelig

å vite om barnet får tilstrekkelig.

Derfor velger de fleste å gi en enkelt dose

intramuskulært like etter fødsel. Det har fra

tid til annen vært reist spørsmål om slik

behandling fortsatt er nødvendig, men også

i senere år har det forekommet alvorlige

hjerneblødninger hos brysternærte barn

som ikke har fått K-vitamin. Den forskningsmessige

begrunnelsen for å gi K-vitamin

er nylig oppsummert i en av de fremste

lærebøkene i nyfødtmedisin (1). For noen

år siden ble det reist mistanke om at intramuskulært

K-vitamin kunne føre til litt økt

risiko for kreft i barneårene, men dette er

blitt grundig tilbakevist (1, 2).

Trond Markestad

Sykehuset Innlandet

Gjøvik

Skrevet

Klippet fra den norske legeforening stt tidsskrift:

Før man begynte å gi K-vitamin til nyfødte

for 50–60 år siden var indre blødninger på

grunn av K-vitaminmangel en fryktet, livstruende

sykdom som rammet 0,25–1,7 %

av nyfødte (1). Ved å gi forebyggende Kvitamin

som sprøyte forsvant sykdommen.

Slik behandling intramuskulært eller gjennom

munnen anbefales over hele verden.

Hvis man velger å gi vitaminet i munnen,

må det gis flere doser, og det kan være vanskelig

å vite om barnet får tilstrekkelig.

Derfor velger de fleste å gi en enkelt dose

intramuskulært like etter fødsel. Det har fra

tid til annen vært reist spørsmål om slik

behandling fortsatt er nødvendig, men også

i senere år har det forekommet alvorlige

hjerneblødninger hos brysternærte barn

som ikke har fått K-vitamin. Den forskningsmessige

begrunnelsen for å gi K-vitamin

er nylig oppsummert i en av de fremste

lærebøkene i nyfødtmedisin (1). For noen

år siden ble det reist mistanke om at intramuskulært

K-vitamin kunne føre til litt økt

risiko for kreft i barneårene, men dette er

blitt grundig tilbakevist (1, 2).

Trond Markestad

Sykehuset Innlandet

Gjøvik

Men kan det ikke være en GRUNN til at spedbarn blir født med dette lave nvået av k vitamin?

Skrevet

Jeg har født tre barn og jeg har faktisk ikke merket eller fått beskjed om at barna har fått en slik sprøyte.

Nå har jeg grublet og vrengt hode, men klarer ikke å huske noen sprøyte og ikke har jeg sett ett stikkmerke heller.

Må høre med mannen når han kommer hjem fra jobb om han har fått det med seg.

Hmmm, grubler veldig jeg nå.

Er dere sikker på at alle barna får en slik sprøyte?

Skrevet

Det er da vel ikke noe mer eller mindre "grunn" til dette, enn at noen får gulsott, kreft, hjerneblødning eller hva som helst annet.

Noen barn og voksne blir syke. Noen dør til og med. Det er sånn det er.

Skrevet

Jeg har født tre barn og jeg har faktisk ikke merket eller fått beskjed om at barna har fått en slik sprøyte.

Nå har jeg grublet og vrengt hode, men klarer ikke å huske noen sprøyte og ikke har jeg sett ett stikkmerke heller.

Ja, det gjør de, såvidt jeg vet, hvertfall. De som føder hjemme, må feks komme på sykehuset etterhvert slik at babyen kan få denne sprøyta i ettertid- det har iallefall de jeg kjenner som har født hjemme måttet.

Skrevet

Ja, alle barna får den sprøyta. Mulig de satte den kjapt mens de veide eller tok på klærne på babyen.

Skrevet

Det er forresten helt frivillig. Man kan gi beskjed på forhånd om at ikke babyen skal ha denne sprøyten.

Det er vært diskutert om den har en sammenheng med leukumi.

Og man kan ikke sammenligne det med at noen får ditt og datt.

De sier jo at alle spedbarn blir født med for lite k vitaminnivå og jeg tror det er en grunn til det fra naturens side. Stoler mer på den (som faktisk er med på å skape oss) enn leger

Skrevet

Dette vet jeg ikke, men jeg vil tro at i og med at fosteret er veldig avhengi av god blodgjennomstrømning via navlesnoren og lite utsatt for blødninger så lenge barnet ligger i magen kan et relativt lavt vitamin K nivå være positivt. Når barnet blir født endrer dette seg og faren for spessielt indre blødninger øker. Da er det positivt med et høyt vitamin K nivå. Problemet er at det tar tid å heve nivået. Barnets tarmflora er for eksempel ikke utviklet. Derfor blir det vansklig å ta opp nokk vitamin K via fordøyelsen selv om morsmelk hadde hatt et svært høt innhold av vitaminet.

Det er mange ting ved skaperverket som vi ikke anser som "perfekt". At vi i det heletatt kan bli syke anser vi som en feil, men i den store sammenhengen er vi kansje ikke viktigere enn andre skapninger. ådselsmark og staffelikokker skal også leve.

Skrevet

Dette visste ikke jeg om. Godt mulig barnet mitt fikk den, men jeg ble ikke opplyst om det. Har ikke noe å si det da, fint hvis de har gjort det :)

Skrevet

Jeg verken så eller fikk vite på sykehuset at de satt k vitamin sprøyten på barnet mitt, men fikk opplyst av jordmor i forkant at de kom til å sette, så jeg regner med min fikk sprøyta;)

Gjest Miryks
Skrevet

Hørte ikke noe om det i forkant og fikk ikke vite noe etterpå.

Skrevet

Ja, det gjør de, såvidt jeg vet, hvertfall. De som føder hjemme, må feks komme på sykehuset etterhvert slik at babyen kan få denne sprøyta i ettertid- det har iallefall de jeg kjenner som har født hjemme måttet.

Jeg har også født tre barn og dette var helt ukjent for meg. Jeg kan faktisk ikke forstå når de har fått det. Er det i all hemmelighet samtidig som de veier barnet?

Skrevet

Dette er bare en teori jeg fikk, men kan det være en sammenheng med mors kosthold nå til dags og lavt vit K-verdi hos nyfødte? Det er jo mye som har endret seg med vårt kosthold siden naturen skapte oss og det fantastiske samspillet som et svangerskap er.

Bare en tanke jeg fikk.

Skrevet

Det første de gjorde etter at navlestrengen var klippet, var å gi sprøyta. Men de brydde seg ikke om å forklare (men visste det selv da) det hender de ikke gir k vitamin sprøyte, hvis det har vært en rask og ukomplisert fødsel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...