Gå til innhold

113

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff så det programmet nå:(fikk så vondt og tårene bare rant:(fins ikke no værre en det der,føler jeg....huff...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så første programmet, og har bestemt meg for aldri å se det mer. Trist og skummelt!

Skrevet

Helt sant,Kommer ikke til og se det mer,liklegutten min hadde feberkramper i 2011,og derfor gjorde det meg ekstra trist,var som og se oss den dagen...huff har strigråti jeg nå:( Hilsen hi

Skrevet

Syns det var mest skremmende at foreldrene ikke kunne førstehjelp..!

Skrevet

Har ikke sett noen av programmene, skal dette gå i reprise?

Skrevet

Går i repise etterpå på tv2.

Skrevet

Ja,jeg kan førstehjelp,men klarte ikke og ta opp tlf og få av tastelåsen en gang da det skjedde gutten min. Så syns ikke folk skal dømme før de har vært der sjøl...

Skrevet

Selv den beste kan stivne helt og få hjerneteppe når ens egne barn er i fare. Det er helt normalt. Noen blir sinte, andre redde, andre igjen får helt panikk og enten stikker av eller faktisk begynner å le helt hysterisk. Dette er også normalt. Folk er forskjellige, og møter fare på forskjellig måte.

Alarm 113 er et flott og lærerikt program med god innsikt i den virkelige verden, og selvom det kan vekke vonde minner, eller virke skremmende, så er det faktisk ganske nyttig lærdom.

Det burde vært sånn at alle foreldre ble sendt på førstehjelpskurs. Og at man måtte tatt opp igjen kurset minst en gang hvert 2.år, helst hvert år. Man glemmer fort det man ikke bruker hver dag. Heldigvis finnes det mange bøker, filmer, artikler og småvideoer hvor man kan se/lese seg til info, men mye av det er helt annerledes i praksis.

I en virkelig hendelse får man mange inntrykk som syn, lukt og følelser man ikke kan forberede seg på på forhånd, og pasienten er faktisk ikke alltid bevisstløs, så pasienten kan også reagere på disse inntrykkene. Dette kan man ikke lære seg å takle eller håndtere ved å lese eller se en film. Derfor trener ambulanse, brannvesen, politi, Røde Kors osv med markører som blir sminket, og som kan jobben sin med å spille ut reelle følelser og symptomer ift den aktuelle skaden eller sykdommen. Det er så ekte at man selv da kan bli satt ut av spill. Derfor er det også viktig å prate ut med en av de profesjonelle som var på stedet, en god venn eller kanskje en prest, slik at man får sortert tanker og følelser.

Foreldrene i dette klippet med barnet kunne ikke førstehjelp nei, men likevel gjorde de det de kunne. De ringte etter hjelp, og søkte hjelp hos en nabo. Da har de gjort det de var i stand til.

Man vet aldri hva, når og hvor man kommer borti mennesker som akkurat der og da trenger nettopp DIN hjelp, derfor er det så viktig å ihvertfall kunne noe grunnleggende førstehjelp. Som HLR, stans av blødninger, tilkalling av hjelp... Håper at mange ser på dette, eller lignende program :)

Hilsen førstehjelpsinstruktør.

Skrevet

Jeg lærte førstehjelp på skolen, men det er jo over ti år siden, plutselig. Det slo meg at jeg kanskje ikke vet alt siden mye kan bli forbedret på ti år. Hvor går man for å få nye kurs, egentlig?

Skrevet

Jeg spurte etter føtstehjelpskurs på helsestasjonen, men det var de ikke interessert i. Synes mye av den tiden jeg var på ha var bortkastet og savnet noe "matnyttig". Hør med Røde Kors der du bor, mulig de kan hjelpe deg ...

Skrevet

Ta kontakt med ditt lokale Røde Kors, de holder kurs for privatpersoner også, ikke bare for bedrifter og medlemmer :)

Mye er forandret på 10 år ja, det har du helt rett i. Flott å høre at du ønsker å friske opp kunskapene dine :)

Hilsen førstehjelpsinstruktøren over her :)

Skrevet

Jeg har gått både grunnleggende og videregående kurs i førstehjelp arrangert av Røde Kors, veldig greit å ha.

Da jeg var barn gikk jeg mange år i UKR'en (ungdommens røde kors), det var omtrent som å gå i speideren, vi var på turer i skogen osv men vi ble drillet i førstehjelp fra vi var 8-10 år gamle så jeg følte jeg kunne veldig masse da jeg slutter der som 13-åring. Lurer på om det finnes fremdeles? Vi hadde utrolig mye morro sammen, og på våre skogsturer fikk vi gjerne oppgaver som å lage bål og "spikke" pinner så vi kunne spjelke et benbrudd ;)

Skrevet

Jeg har gått både grunnleggende og videregående kurs i førstehjelp arrangert av Røde Kors, veldig greit å ha.

Da jeg var barn gikk jeg mange år i UKR'en (ungdommens røde kors), det var omtrent som å gå i speideren, vi var på turer i skogen osv men vi ble drillet i førstehjelp fra vi var 8-10 år gamle så jeg følte jeg kunne veldig masse da jeg slutter der som 13-åring. Lurer på om det finnes fremdeles? Vi hadde utrolig mye morro sammen, og på våre skogsturer fikk vi gjerne oppgaver som å lage bål og "spikke" pinner så vi kunne spjelke et benbrudd ;)

URK'en kalte vi det selvfølgelig, et par bokstaver byttet plass i innlegget mitt der gitt...

Skrevet

Spørsmål til førstehjelpsinstruktøren over. :) Jeg tittet på sidene til Røde Kors nå (Oslo-sidene), og der står det ikke noe om priser for kursene, vet du noe mer om det? Det står heller ikke noe om man bare kan melde seg på et kurs som enkeltperson, eller om man må skaffe nok folk til et kurs og så få en instruktører til å komme til seg? Det står et kontaktpunkt på sidene, men jeg liker liksom å vite litt mer før jeg evt. kontakter dem. :)

Skrevet

Det jeg reagerte mest på i innslaget i går var at foreldrene fikk beskjed fra AMK-sentralen om at de skulle hjelpe gutten med å puste, men at de ikke gjorde det allikevel.

Ellers må jeg si at jeg synes konseptet rundt hele programmet er ganske dårlig. Hadde passet best på TV-Norge.

Skrevet

Det jeg reagerte mest på i innslaget i går var at foreldrene fikk beskjed fra AMK-sentralen om at de skulle hjelpe gutten med å puste, men at de ikke gjorde det allikevel.

Ellers må jeg si at jeg synes konseptet rundt hele programmet er ganske dårlig. Hadde passet best på TV-Norge.

Man kunne høre i det originale innringerklippet til AMK at pappaen pustet for gutten i bakgrunn. Virker som han ikke fikk det til, og derfor løp de til naboen.

Skrevet

Spørsmål til førstehjelpsinstruktøren over. :) Jeg tittet på sidene til Røde Kors nå (Oslo-sidene), og der står det ikke noe om priser for kursene, vet du noe mer om det? Det står heller ikke noe om man bare kan melde seg på et kurs som enkeltperson, eller om man må skaffe nok folk til et kurs og så få en instruktører til å komme til seg? Det står et kontaktpunkt på sidene, men jeg liker liksom å vite litt mer før jeg evt. kontakter dem. :)

Hei :)

Prisene er jeg ikke kjent med desverre.

Røde Kors pleier å ha et 6timerskurs for private. Praksisen her jeg bor er at de går ut med en dato, folk melder seg på, det holdes kurs, og man får kursbevis :)

Flere barselgrupper "samler" flere mødre/fedre selv, og bestiller en privat instruktør. Røde Kors har også det flere steder.

Jeg antar du holder til i Oslo siden du skrev at du tittet på Oslo RK. Det er stort sett hjelpekorpset som holder slike kurs, og her er kontaktinformasjonen til ORKH (Oslo Røde Kors Hjelpekorps):

Kontaktinformasjon

Oslo Røde Kors Hjelpekorps:

Telefon: 22 03 69 40

E-post: [email protected]

Hilsen førstehjelpsinstruktøren :)

Skrevet

Har gått i urken sjøl,men det hjalp fremdeles ikke for meg da det var gutten min dette skjedde med...

Skrevet

Jeg har hatt utallige føstehjelpskurs, 30 timersgrunnleggende , 20 timers vidergående , førstehjelpsinstruktør osv.. dette var for 5 årsiden da jeg var aktiv i Norsk Folkehjelp.

men den dagen min lille gutt hadde på en eller annen måte funnet voltaren. og det manglet 2 stk.. fikk jeg rett og slett panikk.. såg at han hadde tygget på dem, men spyttet noe ut.

hadde jo lært at ved tabeletter skulle en fremkalle brekninger, men det skulle en visst ikke gjøre lenger i følge giftinfo og legevakt,men skulle gi medisinsk kull.. helst flytende.. så da bar det ned til legevakten.. med hjertet i halsen.

gikk da opp for meg at førstehjelpen forandrer seg fort..

i regi av at jeg jobber i bhg er vi ansatte nødt til å ha brannkurs og førstehjelpskurs hvert år.. så er dreven på HLR og kjeden som redder liv..

men synest det er tåpelig at en ikke blir bedre kurset i forgiftninger og bødninger..

Skrevet

Jeg har hatt utallige føstehjelpskurs, 30 timersgrunnleggende , 20 timers vidergående , førstehjelpsinstruktør osv.. dette var for 5 årsiden da jeg var aktiv i Norsk Folkehjelp.

men den dagen min lille gutt hadde på en eller annen måte funnet voltaren. og det manglet 2 stk.. fikk jeg rett og slett panikk.. såg at han hadde tygget på dem, men spyttet noe ut.

hadde jo lært at ved tabeletter skulle en fremkalle brekninger, men det skulle en visst ikke gjøre lenger i følge giftinfo og legevakt,men skulle gi medisinsk kull.. helst flytende.. så da bar det ned til legevakten.. med hjertet i halsen.

gikk da opp for meg at førstehjelpen forandrer seg fort..

i regi av at jeg jobber i bhg er vi ansatte nødt til å ha brannkurs og førstehjelpskurs hvert år.. så er dreven på HLR og kjeden som redder liv..

men synest det er tåpelig at en ikke blir bedre kurset i forgiftninger og bødninger..

Dere skal kunne be om å få ekstra undervisning ift hva dere har av behov i barnehagen. Der jeg er førstehjelper gjør vi ihvertfall det at vi legger til rette for den gruppa som bestiller kurs. Elektrikere ønsker mer av førstehjelp ift strømskader og fallskader, og trenger f.eks ikke like mye innsikt i kvelningsskader, derfor tar vi kun kort om mindre aktuelle temaer og bruker mer tid på det som er aktuelt. Barnevernsinstutisjoner for vanskeligstilt ungdom ønsker mer av førstehjelp innen selvskader og overdoser, og barnehagene jeg har kurset ønsket mer om fall, giftige planter og sårrens. Dere har fått en mindre bra instruktør om den ikke har tilrettelagt kursene for dere. Be om det ved neste kurs :-) klart vi må gå igjennom alle punkter, men i min gruppe tilrettelegger vi ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...