Gå til innhold

Nabo for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppvokst i den dypeste ødemark. Nå er vi flyttet inn mot et mer sentralt strøk, og jeg skal ha naboer for første gang.

Hva burde jeg huske på? Hvilke regler gjelder?

Hva burde man gjøre? Hva burde man ikke gjøre?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er vel vant med å omgås folk ellers i samfunnet? Samme regler for naboer, egentlig. Og så må du bare føle deg frem når det kommer til kontakten du kan få med de ulike naboene :)

Skrevet

Nå bor vi på en liten plass hvor veldig mange kjenner veldig mange og største delen av familiene deres bor i nærheten (jeg er tilflyttet og samboer er 10 min herfra).

Jeg pleier alltid å prøve å se blid ut og hilse på de som jeg treffer på rundt huset. Småsnakker gjerne også litt. Deltar på velferdsmøter og prøver og være litt åpen for å komme i kontakt med naboene. Trenger ikke be de på kaffe akkurat, men som sagt hilse og småprate litt. Spesielt om en har små barn blir dette ofte naturlig.

Vi ha også egentlig bare bodd i utkantstrøk eller utfor felt så dette er litt nytt for meg og. Jeg elsker det hehe!! :D

Skrevet

Ja, jeg omgås naturligvis folk ellers i samfunnet. Så småpraktingen er ikke den delen jeg engster meg for.

Jeg tenker kanskje helst på de "uskrevne reglene" ;)

Har lært at det skal være stille etter klokka 11 på hverdagene ;)

Skrevet

De fleste boligfelt etc følger vel regelen stille mellom 23 og 07, ingen gressklipping eller andre bråkete sysler på søndager.

Har man naboer tett på seg er det normal folkeskikk å si i fra om man skal bråke unormalt mye, ha fest e.l.

Ellers går det vel på vanlig høflighet, har man en god tone med naboen er det lettere å ta opp noe om det skulle dukke opp noe,

Småprat, og ser hvor det leder.

Her vi bor nå har vi bare naboer som er mye eldre enn oss, og vi prates viss vi treffes men ikke noe mer enn det.

Der vi bodde før hadde vi et litt nærere forhold,og drakk kaffe sammen i ny og ne, evn en middag om sommeren osv uten å at det blei for mye :)

Skrevet

Det lureste du gjør er så snakke med naboene, bli kjent med dem og så vil du etterhvert oppdage hvordan de sosiale kodene og reglene er i ditt nabolag. Det er ikke så vanskelig.

Skrevet

Vi kjenner ingen av naboene enda. Har så vidt snakka litt med hun ene som bor vegg i vegg med oss og borettslagstyreren.

Det er visstnok gatefest etter det har vært dugnader her så blir vel kjent med noen neste mnd. tenker jeg :)

Skrevet

Har lest om kroppsspråk at det på øde steder er vanlig å hilse på lang avstand med hevet arm, mens det i byer er vanlig å hilse på kort avstand (hvis man runder et hjørne foreksempel :) )

Ro klokka 11 betyr ikke at man må legge seg da, men det er selvsagt ikke lurt å begynne med vinkelsliper, hamring eller hjemmediskotek da.

Ellers er det uheldig å bygge noe som hindrer naboens utsikt, eller dumpe noe på naboens tomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...