Fru Lykkelig:) til 2 jenter Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Hvordan fordeler dere dagene med å være hjemme med sykt barn? Har arbeidsgiver noe han skulle ha sagt?? Det er vel opp til foreldrene å bestemme hvem som skal være hjemme? Har en vanskelig arbeidsgiver som dere forstår, men har en mann som ikke kan være like mye hjemme som meg pga jobb..Når jeg har brukt opp mine 10dager, kan far sine dager da overføres til meg? Noe som vet??
pappsen Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 Vist far ikke har mulighet til og ta hjemme dager og ungen er syk over en lengere periode så vil jeg råde deg til å prøve og få sykemeldt ungen din. da må du være hjemme med ungen. og få overført far sine dager til deg er skjeldent at de går med på. Men det går ann å prøve. vist det er en dag i ny å ne men ofte vil jeg råde deg til å ta dagene hjemme som ferie dager. eller fridager (uten lønn) snakk med NAV og hør med de forresten ? kanskje noen andre har bedre råd. lykke til hvertfal og god bedring til ungen din
Gjest Filifjonka Skrevet 30. mars 2012 #3 Skrevet 30. mars 2012 For vår del er far hjemme noe mer enn meg. Han har en jobb der han kan jobbe hjemmefra, i hvert fall noe. Det kan ikke jeg. I min jobb må det settes inn vikar når jeg er borte. Likevel er fordelingen nokså jevn, og nå er ungene så store at vi sjelden bruker opp dagene våre. Vi tar selvfølgelig hensyn til arbeidsgiver når vi fordeler sykt barn-dager. Det er urimelig at mors arbeidsgiver skal måtte ta all belastningen mens far arbeidsgiver slipper unna. Min arbeidsgiver betaler meg lønn hver måned, og sørger for at jeg har klær på kroppen og mat i kjøleskapet. Selvfølgelig tar jeg hensyn til arbeidsgiver og prøver å holde fraværet på et minimum.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2012 #4 Skrevet 30. mars 2012 Vist far ikke har mulighet til og ta hjemme dager og ungen er syk over en lengere periode så vil jeg råde deg til å prøve og få sykemeldt ungen din. da må du være hjemme med ungen. og få overført far sine dager til deg er skjeldent at de går med på. Men det går ann å prøve. vist det er en dag i ny å ne men ofte vil jeg råde deg til å ta dagene hjemme som ferie dager. eller fridager (uten lønn) snakk med NAV og hør med de forresten ? kanskje noen andre har bedre råd. lykke til hvertfal og god bedring til ungen din Sykemelding av barn? Hvilken planet bor du på? En sykemelding skal vurdere ens arbeidsevne, barn jobber ikke dermed ikke noe grunnlag for sykemelding. Forelderen kan heller ikke sykemeldes da man kun kan sykemeldes for egen sykdom.. Sykemelding av noe slag er dermed ikke en løsning man kan bruke i dette tilfellet.. Har man brukt opp sykt barn dagene må man bruke ferie, avspasering eller ulønnet permisjon.. Og nei, man får ikke overført sykt barn dagene til seg fordi pappaen ikke "kan" eller har "så viktig jobb" at han ikke vil ta ut sykt barn dager..
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2012 #5 Skrevet 30. mars 2012 Nei, du kan ikke overføre fars dager til deg og nei, barnet kan ikke sykemeldes så du får lønn (det er bare om barnet er alvorlig sykt og ligger på sykehus du kan få pleiepenger fra nav for å passe barnet ditt). Dere har 20 dager i året til sykt barn, 10 hver. Når de er brukt opp må man ta permisjon uten lønn, ferie eller avspasering. Om mannen din nekter å ta sine 10 dager må du begynne bruke fravær uten lønn for å passe deres syke barn. Jeg synes det er en selvfølge at man deler på denne belastningen for arbeidsgiver. Her har vi løst det slik at mannen tar akutt sykdom, mens jeg gjerne tar påfølgende dager fordi det i min jobb må settes inn vikar og da er det lettere jeg er borte fra jobb når jeg får gitt beskjed dagen før.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2012 #6 Skrevet 30. mars 2012 Hvordan fordeler dere dagene med å være hjemme med sykt barn? Har arbeidsgiver noe han skulle ha sagt?? Det er vel opp til foreldrene å bestemme hvem som skal være hjemme? Har en vanskelig arbeidsgiver som dere forstår, men har en mann som ikke kan være like mye hjemme som meg pga jobb..Når jeg har brukt opp mine 10dager, kan far sine dager da overføres til meg? Noe som vet?? Du kan heller tydeligvis ikke være like mye hjemme pga jobb? Det er ikke bare å overføre dager. Hvis ungen din har en kronisk sykdom e.l. som gjør at fraværet fra barnehage/skole blir særlig høyt, kan man få utvidet sykt barn dagene ved å søke til Nav. da får man 10 dager ekstra, hver. Blir ungen er såpass syk at han må pleies hjemme av deg kan man få pleiepenger. Sykehuset søkte for oss, og vi fikk pleiepenger i 14 dager etter han kom hjem fra sykehuset, siden han da var for dårlig til å gå i barnehagen. Vi fikk ikke pleiepenger når vi var på sykehuset, da måtte vi bruke sykt barn dager(mener man må være innlagt over 8 dager for å få det).
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2012 #7 Skrevet 30. mars 2012 Nei, arbeidsgiveren din skal ikke betale for at du og din mann anser din mann sin jobb som mer viktig og verdifull enn din jobb. Dere har krav på 10 dager hver, og hvis mannen ikke vil ta sine dager fordi han ikke vil konfrontere arbeidsgiveren eller synes det er herk å være hjemme med små barn, ja, da får en av dere ta barna med på jobb. Ikke noe rart arbeidsgivere kvier seg til å ansette kvinner i fruktbar alder når holdninger a la "mannens jobb er så mye mer viktig og han er mye mer uunværlig" florerer rundt.
Glajenta ♥ Skrevet 30. mars 2012 #8 Skrevet 30. mars 2012 Her deler vi ganske likt på det. Han har en veldig fleksibel jobb, slik at de dagene han ikke har noe han må på jobb for, kan han jobbe hjemmefra/ta fri alt ettersom, så han bruker aldri sykt barn-dager. Derfor, de dagene han ikke har noe han må på jobb etter, tar han - de andre dagene deler vi. Det er jo ofte dager vi "må" på jobb begge to, men hos oss er ikke den ene eller den andre sin jobb viktigere enn den andres, men det kan jo være spesielle møter, kurs etc. som er viktigere enn andre. Så noen dager deler vi mellom oss, for at kabalen skal gå lettest opp for oss begge (og våre arbeidgivere). Vi er begge fleksible, har fleksible arbeidsgivere - og prøver å løse det til det beste for alle parter. Heldigvis har ikke lillemor vært så veldig mye syk, så jeg har ikke vært i nærheten av å bruke opp alle sykt barn dagene mine så langt. Hvis du har brukt opp alle sykt barn dagene dine, så må dere jo vurdere hva som er viktigst, fars jobb eller at du får lønn. Kan også forstå at din arbeidsgiver blir frustrert over at du skal ta alt og far ingenting, det medfører jo at du er mindre på jobb enn hvis han hadde tatt sin del.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2012 #9 Skrevet 30. mars 2012 Jeg synes det er synd at arbeidsgivere skal se på det som en ulempe å ansette kvinner, fordi kvinnene mener deres jobb er mindre viktig enn mannen sin og derfor er mer borte. Det går dessverre ut over alle oss andre kvinner med små barn når vi søker på jobber. Selv om min jobb er dårligere betalt og mindre "viktig" enn mannens fordeler vi sykt barn dager nogenlunde likt.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2012 #10 Skrevet 30. mars 2012 Vi tar annen hver dag så langt det går. Det skal ikke kun gå ut over en arbeidsgiver at man har syke barn. Dere får ansette noen for å ta jobben med egne barn som far ikke tar.
Bøtteknotten Skrevet 30. mars 2012 #12 Skrevet 30. mars 2012 Her deler vi likt. Annenhver gang. Men enkelte ganger har en av oss et større behov for å være på jobben, så da er den andre hjemme. Vi har heldigvis ikke hatt så veldig mye sykdom enda, og ingen av oss har vært i nærheten av å ha brukt opp dagene. Og nei, man kan ikke overføre dagene fra far. Han er pent nødt til å være hjemme han også.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2012 #13 Skrevet 30. mars 2012 Vi fordeler selvsagt likt. Jeg ble veldig nyskjerrig på HVEM din mann er for han må jo være usedvanlig viktig når det ikke bare er du som tar alle dagene, men dere diskuterer om du kan ta over hans dager.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2012 #14 Skrevet 31. mars 2012 Jeg og mannen har begge lederstillinger. Normalt deler vi dagen i to. Den ene er hjemme før lunsj og den andre etter lunsj. Dette fordi det er viktig at vi begge er synlige ledere på jobben og på den måten kan vi også flytte litt på møter og få gjennomført de viktigste i løpet av dagen. Den som er på jobben etter lunsj jobber også da utover kvelden på kontoret for å få unna papir/pc jobb. På den måten får begge vært på jobb og vi får da kun registrert en halv sykedag, siden den som jobber etter lunsj jobber inn igjen dagen på kveldstid. Enkelte dager må en av oss ta en hel sykedag sammenhengende med barnet, da prøver vi å jobbe iallefall litt hjemmefra, svare på mail og enkel planlegging, for å avlaste jobben. Når barna er syke klarer de noe alenetid på sofa forran tv, men jeg har store barn (3 og 6 år). Vår løsning passer bra for oss og våre arbeidsgivere
3småtroll♥ Skrevet 1. april 2012 #15 Skrevet 1. april 2012 Når mannen min skal på ettermidagen blir barnet hjemme med han. Jeg reiser fra jobb når jeg er ferdig med det jeg må gjøre. Da reiser mannen på jobb. Noen ganger klarer vi å overlappe hverandre, andre ganger kommer mannen min litt senere. På denne måten bruker ingen av oss noen sykedag, og begge arbeidsgivere er fornøyde;) Når han jobber form. blir det jeg som er hjemme dersom vi oppdager sykt barn om morgenen. Han reiser nemlig før vi står opp... Men når vi har syke barn som vi vet må være hjemme dagen etter så bytter vi på hvem som er hjemme.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #16 Skrevet 1. april 2012 Blir litt forundret over de som bare er opptatt av hva de har KRAV på uten å tenke noe på hvordan de kan tilrettelegge for å gjøre ting minst mulig problematisk for arbeidsgiveren sin også... Vi deler selvfølgelig på dette med å være hjemme med sykt barn, og vi deler på en måte som skaper minst mulig problemer for arbeidsgiverene våre. Når det er høysesong på min arbeidsplass er det naturlig at mannen er hjemme og omvendt, skal mannen i et viktig møte blir selvfølgelig jeg hjemme. Noen ganger får vi til å dele dagen, jeg går på jobb på formiddagen og mannen på ettermiddagen, så slipper vi være helt borte den dagen. Har aldri opplevd sure arbeidsgivere pga sykt barn, men det er kanskje fordi vi ikke bare krever og krever, men bruker rettighetene våre på en måte som skaper minst mulig hodebry for arbeidsgiver.... Vi har fire barn, og selv om de ikke er mye syke blir det jo noen sykedager i løpet av året. Det er jo ikke arbeidsgiver sin skyld, og siden vi begge er veldig glad i jobben vår gjør vi jo vårt beste for at belastningen ikke skal blir for stor. Til nå har vi klart det veldig greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå