Gå til innhold

Sykkelhjelm og ansatte bh

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har nå flere dager på rad reagert på at ansatte i barnehagen ikke bruker hjelm når de sykkler... Er jo ikke noe de plikter for det er deres fridtid, men burde de ikke gå formann med et godt eksempel??? Har litt lyst til å sende en Mail og på en hyggelig måte prøve å si at de kanskje skulle ta dette opp med de ansatte. Ihvertfall når de sykkler til og fra barnehagen da alle barna kan se de....

Skal nevnes at vi ikke har kommet med noen klager før og mener stort sett at de voksne er oppegående og erfarne nok til å Kunne styre barnehagehverdagen men akuratt dette syntes jeg er litt dumt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi har nå flere dager på rad reagert på at ansatte i barnehagen ikke bruker hjelm når de sykkler... Er jo ikke noe de plikter for det er deres fridtid, men burde de ikke gå formann med et godt eksempel??? Har litt lyst til å sende en Mail og på en hyggelig måte prøve å si at de kanskje skulle ta dette opp med de ansatte. Ihvertfall når de sykkler til og fra barnehagen da alle barna kan se de....

Skal nevnes at vi ikke har kommet med noen klager før og mener stort sett at de voksne er oppegående og erfarne nok til å Kunne styre barnehagehverdagen men akuratt dette syntes jeg er litt dumt...

Hehehhe, trudde først det dreide seg om de ansatte's behå i barnehagen det her..

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Seriøst? Nei, vet du hva. Å skulle ville detaljstyre hva de ansatte i barnehagen, i skolen, i politiet, pÅ sykehuset osv. gjør, og ikke gjør, pÅ fritiden er ganske sÅ utidig.

Skrevet

Nei, det blir ufattelig DUMT!!

Men uansett; ALLE voksne burde bruke hjelm når de sykler!!!

Skrevet

Selv om de burde bruke hjelm er fritid fritid, og ingenting du har noe med å legge deg borti.

Skrevet

Jeg ser at de fleste her reagerer negativt på dette, men jeg må faktisk si meg enig. Dette er personer som sansynligvis vil pålegge de samme barna å bruke hjelm når de sykler, men gjør det altså ikke selv. Greit nok at man ikke har noe med hva folk gjør på fritiden, men man er rollemodeller uansett hvordan man vrir og vender på det. Det er lov å ta det opp som et spørsmål på f.eks. foreldremøte. Det er jo bare å nevne at deres datter har reagert på det, og om barnehagen også synes det hadde vært en god ide (at de voksne også bruker hjelm). Man kan derimot ikke pålegge ansatte å kjøpe hjelm av private midler. Da måtte evt barnehagen sponset.

...eller dere forklarer datteren, at jo, alle bør bruke hjelm, og at man er dum dersom man ikke gjør det ;-)

Skrevet

Burde de bruke hjelm på fritiden? Ja

Burde de bruke hjelm på fritiden med begrunnelse i at de jobber i barnehage? Så absolutt ikke

Her bør du rett og slett passe dine egne saker.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Hva med å forklare at det er forskjell på barn og voksne? De reglene som gjelder for barn, trenger ikke nødvendigvis gjelde for voksne.

Det er selvsagt lurt å bruke hjelm, men om de ansatte i bhg ikke bruker det på fritiden er det faktisk ikke din sak.

Skrevet

Synes dette blir litt som tråden om de fra en barnehage som var på fylla i helga... Bare fordi man har en jobb kan man ikke bli tvunget til å oppføre seg fornuftig i fritiden. Man burde bruke hjelm når man sykler og man burde (for sin egen del) ikke drite seg ut i fylla, men dette gjelder alle og ikke bare de som jobber i barnehage eller andre offentlige stillinger. Så lenge det man gjør på fritiden ikke påvirker jobben man gjør, må man klare å skille jobb og privatliv!

Skrevet

Jeg synes at foreldre skal slutte å blande seg inn i privatlivet til de ansatte i barnehagene. Vi bor ikke i barnehagen skjønner du, vi har et liv utenom og en fritid som vi bestemmer over selv. Jeg synes du er frekk hvis du gjør det

Skrevet

Det var da voldsomt til krasse svar da.... Jeg skrev jo at jeg i utganspunktet ikke hadde noe med hva de gjorde på fritiden... Men samtidig må man godta at man som ansatt i bh og skole så er man forbilder og selvom man ikke formelt er på jobb i det de går utenfor porten så er de veldig synlig for alle barna.

Ellers så gir jeg mer eller mindre f i hva de gjør på fritiden. At de unge fester i helga regner jeg som en selvfølge og helt greit. Men jeg ser at det er vanskelig å få formidlet dette på en måte som ikke blir oppfattet på en negativ måte.

I forhold til jenta mi så har jeg allerede sagt at det er dumt om man ikke bruker hjelm... Og kjenner jeg henne rett så kommer hun vel å si det til de det gjelder :P at det er dumt å ikke bruke hjelm... Hadde nok uttrykt meg andeledes om jeg viste at så mange av de ansatte i bh ikke brukte hjelm... Uansett er det ikke noen kjempe stor sak...

Skrevet

Jobber i barnehage. Og det hadde ikke gjort meg noen ting hvis noen hadde kommet med et sånn forslag på en hyggelig måte:) det er jo som du sier, vi er barnas forbilder!

Skrevet

Har jobbet i barnehage og jeg kjenner at jeg hadde blitt irritert hvis foreldrene hadde kommet og fortalt meg om hva jeg skulle og ikke skulle gjøre på min fritid. Og jeg bruker forresten hjelm.

Skrevet

Jeg er lærer, og det kunne ikke falt meg inn å IKKE bruke hjelm.

Nettopp fordi man er et rollebilde hele dagen, også etter jobb.

Om man vil eller ikke... ;-D

Pluss at jeg er såpass opplyst at jeg skjønner vitsen med hjelm.

Skjønner ikke hvorfor så mange voksne kutter ut den.

Skrevet

Jeg er lærer, og det kunne ikke falt meg inn å IKKE bruke hjelm.

Nettopp fordi man er et rollebilde hele dagen, også etter jobb.

Om man vil eller ikke... ;-D

Pluss at jeg er såpass opplyst at jeg skjønner vitsen med hjelm.

Skjønner ikke hvorfor så mange voksne kutter ut den.

Men poenget er jo ikke om det er smart å bruke hjelm eller ikke. Poenget er vel om foreldre har noe med hva de ansatte gjør på sin fritid eller ei

Skrevet

Jeg er litt enig med deg, HI. Min mor var lærer, og hadde alltid yrket i bakhodet når vi var ute i lokalmiljøet. Practise what you preach. Selv er jeg tannlege, og når jeg handler på lokalbutikken passer jeg på hva jeg putter i vognen av snop, brus og annen junk food :)

Skrevet

Det syns jeg ikke foreldre har noe med. Barnehagen har ikke noe med hva de ansatte har på hode når de sykler til jobb. Hva de har og ikke har på hodet når de er på jobb i barnehagen har de noe med.

Jeg mener det er din oppgave å forklare dine barn reglene rundt dette, det er ikke påbudt med hjelm desverre. Selv har jeg gått til anskaffelse av hjelm, det ble feil når jeg sa at ungene ikke fikk sykle om de ikke har hjelm på hodet men jeg syklet uten. men så fort ungene kommer på skolen ser de unger som sykler uten hjelm også, så hvorfor og hvilken regler dere har er noe du må forklare dine egene barn.

Skrevet

Jeg har rett og slett sagt til barna at mange sykler uten hjelm fordi de ikke forstår hvor farlig det er. For meg er det helt ufattelig at man kan sykle uten hjelm. Er det virkelig verdt å få en hodeskade fordi man "ser dum ut med hjelm" eller what ever? Det er nok ikke noe du kan ta opp med bhg ang de ansatte, men bare si til datteren din at alle ikke skjønner hvor skadet de kan bli.

Jeg ville forøvrig ikke sagt til barna mine at det er forskjell på barn og voksne når det gjelder hjelmbruk. Jeg vil ikke at barna mine skal slutte med hjelm bare fordi de når en viss alder, og voksne kan bli like skadet som barn. Vi er ikke spesielt mye tjukkere i hodet enn barn (bokstavlig talt, for de som ikke bruker hjelm er ganske tjukke i hodet på en annen måte).

Skrevet

Jeg har også kommet opp i en del slike situasjoner der barna kommenterer at voksne ikke gjør som man skal eller følger regler. Jeg har forklart til barna at det er ikke alle voksne som gjør det.

Noen voksne bryr seg ikke om slike ting og det er ikke bra.

Det blir litt som hun eldste som har begynt på skolen, det er mange andre barn der som gjør ting de ikke har lov til. Jeg sier til min datter at jeg forventer at hun følger reglene for det om. Men jeg kan ikke snakke til "Erik" om hva han gjør når han er på skolen.

Akkurat det samme blir det når våre 2 barn sladrer på hverandre. Da sier jeg at det alltid er lurt å passe på seg selv. Du passer på at du vasker hendene og passer jeg på om lillebror gjør det. For alle som vil ha middag i dette huset må vaske hendene. Men jeg kan ikke bestemme at naboene skal gjøre det.

Barn lærer etterhvert at folk er forskjellige, har forskjellige regler og at ikke allr følger disse reglene. Vi har ikke sele på i bilen for at politiet kan ta oss eller gi mamma bot eller av gammel vane. Vi har sele på for at det kan være farlig og kjøre uten.

Skrevet

Helt ærlig.

DU kan ikke BESTEMME over de som jobber i barnehagen til dattern din. Du kan ha en mening om det ja, men folk er forskjellige, og barn er barn, voksne er voksne.

Enig at det BURDE ha vært sånn.

Du bør heller ta en prat med dattern din mener jeg..

Skrevet

#21: Jeg syns ikke den forskningsartikkelen var spesielt overraskende. Dessuten er jeg skeptisk. Jeg antar det var rimelig mye sprikende forskning ang bilbelte feks også, da det ble innført. Også kommer det naturligvis an på hvilke land de har hentet tallene fra. Det er ganske stor forskjell på standarden langs veiene for syklister.

At folk velger å slutte å sykle pga et hjelmpåbud er ingen grunn til å ikke innføre det. Og naturligvis blir det ikke færre ulykker av et hjelmpåbud, men forhåpentligvis får ulykkene et lykkeligere utfall.

Det går ikke an å være skeptisk til bruk av sykkelhjelm. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så sier det seg selv at den beskytter!

Skrevet

Eldste her har også kommentert at lærlingen i bhg sykler uten hjelm til og fra jobb.

Jeg svarte da bare at det ikke er lurt for noen å gjøre det, men voksne må velge selv. Og at han ikke får lov å sykle uten hjelm, fordi mamma og pappa er redd for han.

Da tenkte han litt, og fant ut at han skulle si til Håvard at det IKKE er lurt å sylkle uten hjelm. Helt ok.

Jeg ser ikke på det som min oppgave å passe på hva bhg ansatte gjør på fritiden, og jeg synes det er i overkant hysterisk å ta dette opp med dem. Det klarer nok ungen å gjøre selv om hun kommenterer dette hver dag til deg.

Skrevet

– Det spiller ikke så veldig stor rolle om vi som sykler fort har hjelm på oss eller ikke, sier Jan Henrik Lund, som er både overlege ved Sykehuset Østfold og leder av Syklistenes Landsforbund i Fredrikstad.

Svært få hodeskader

Dersom en syklist kolliderer med en bil i tretti kilometer i timen, er det trolig liten hjelp i hjelmen, mener han. Overlegen påpeker at det er svært få syklister som kommer inn med hodeskader etter et uhell.

http://www.nrk.no/ny...tfold/1.7599076

Skrevet

En ting er at barn bør ha på hjelm, men ikke etter sykkelturen under lek. Ser her i gata at barna har hjelmen på mens de leker. Det er vel bare et tidsspørsmål før vi får kvelningsulykke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...