Gå til innhold

Tissing i senga, 5 åring..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstemann hos oss har vært bleiefri på dagen siden han var 3 år. Nå erhan 5, men får ikke til å slutte å tisse ut senga på natta. Noen som har råd? Han blir så fortvila, og vil begynne med bleie igjen på natt siden han ikke føler noen mestring med dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei niese som er 7 år og fortsatt tisser om natta, og de har vel prøvd alt... De har fått beskjed om at det er hormonelt (sengevæter), og at dette skal gå seg til ved 9 års alder, evt. behandling med hormoner av noe slag, men det vil ikke skje før hun er gammel nok. Kanskje dette gjelder for din gutt? Bare en tanke..

Skrevet

Jenta mi har samme problemet - skjer i perioder spesielt. Kanskje 4-8 ganger i måneden, tenker jeg.

Det eneste som har hjulpet her er å redusere væskeinntak om kvelden samt å følge henne på do i 11-tiden...

Tenker ikke å stresse med det, behandler det som en bagatell når det skjer, så hun ikke skal bli lei seg. Men snakker litt om det om dagen, minner henne på å prøve å gå på do hvis hun merker at hun må om natten, siden hun er blitt så stor etc.

Hennes problem er rett og slett at hun sover for godt til å våkne av at hun må tisse. Blir gjerne litt urolig, men våkner ikke, og da blir det tiss i senga! Håper det går over av seg selv etter hvert!

Skrevet

Han er jo bare 5 år, så stresser ikke. Synes bare det er leit at han blir så skuffa. Tar han opp kl 9, men må snart begynne å gjøre det kl 05 også. Men er dette bra? Å avbryte søvnen på natta? Og hvor lenge pågår dette? Takk for svar! Er ikke så lett når man ikke helt vet hva man kan gjøre ;-)

Skrevet

Siden jenta mi sover så tungt, våkner hun ofte ikke på vei til doen og sover mer elelr mindre fremdeles når hun treffer puta igjen :-)

Vil jo helst at hun skal våkne selv, men det kommer kanskje med tiden. :-)

Skrevet

Min jente er 5 år, og for ca 1-2 mnd siden sluttet hun å sove med bleie om natten, jeg vekket henen en gang rundt 10-11 tiden, og jeg gjorde det faktisk på natten og noen ganger, men plutselig når jeg glemte det våknet hun av seg selv og vekker meg for å gå på do på natten... jeg trodde jeg kom til å holdep å i evigheter, men det gikk overraskende bra. hun har selvfølgelig uhell som de fleste, som inatt f.eks, hvor hun egnetlig våknet og vekte meg, men så var jeg såååå trøtt, det samme med hun, så hun bare la seg ved siden av meg og sov videre.. For hun måtte bare litt sa hun. Stakkar, men jeg gjør ingenting av det. Sier bare at vi må bare skifte på senga, det er lov å ha uhell. :)

Hun var veldig glad i denne bleia, men jeg var så redd for at når hun skulle på overnattingstur med barnehagen osv, at det ville bli veldig flaut og ekkelt for henne. Så prøvde å muntre henne opp, og jammen gikk det til slutt :) De første gangene hennes var hun litt fortvila for hun bare tisset på seg, så hun måtte jo ha bleie sa hun ,men plutselig gikk det over. Håper det er slik for gutten din og!

Skrevet

Gå til lege!

Det kan være helt forskjellige årsaker til dette. Vet om en gutt som hadde forsteinet avføring som presset på blæren eksempelvis.

Vi har ei på åtte som fortsatt har problemer med dette. Måtte løfte henne opp og bære henne på do hver eneste kvelt en time etter hun hadde sovna for å unngå problemet - noe som ble veldig vanskelig etterhvert med stor mage.... så vi gikk til lege.

Hos henne var det hormonelt, og hun får tabletter for dette - og ble plutselig tørr over natta.... om det er hormonelt vil det gå over av seg selv når kroppen kommer skikkelig igang med disse hormonene, så det ordner seg selv.

Skrevet

Tusen takk for svar! Vi er bare i startfasen enda, men det hjelper å vite at det finnes erfaringer og løsninger :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...