Gå til innhold

Jeg er så tynn! Og det bekymrer og plager meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For to år siden veide jeg 52 kg og var hjemmeværende. Så begynte jeg å jobbe og gikk ned til rundt 50 kg. Nå er jeg oftest på 48-tallet! Dvs en bmi på 17,4 ikveld som jeg veier 48,5. Jeg er 167 cm høy. Jeg har begynt å sykle til og fra jobben nå, og jeg er ærlig talt litt bekymret for at jeg skal bli tynnere eller holde meg på rundt 48. Herregud, det er jo kjempelite.

Jeg har i og for seg alltid vært tynn, men det er ikke like gøy å være 30 år og hele tiden få høre at man er altfor tynn, ser ut som en pinne, er så tynn at det ikke er fint etc.

Jeg spiser normalt, hvert fall ikke lite. Heller litt mye. Jeg spiser normalt sunt, men det er ikke noe jeg er veldig opptatt av. Jeg drikker gjerne brus og spiser sjokolade midt i uka. Jeg syns det er så rart, jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke kan gå opp litt engang. Jeg har litt mage, for jeg har delte magemuskler, så magen står litt ut. Men armer og ben er ekkelt tynne.

Flere som har/ har hatt det sånn? Kanskje noen som har klart å legge på seg (uten at bare magen este ut)? Er det noe å være bekymret over? Legen min har spurt meg om jeg har spiseforstyrrelse, men utover det syns han ikke det er bekymringsverdig at jeg veier så lite...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er sunn, har et godt kosthold, er i aktivitet og selv anser deg som i god form så er det ikke noe å bekymre seg over, verken om man er på den tynne eller på den litt tykke siden. Det er helsen og den generelle almentilstandet som teller og så lenge den er god og man selv er fornøyd så er det ikke noe mer å si på det :)

Dersom du selv ikke er fornøyd, er slapp, uvel, har dårlig kosthold, ikke får i deg nok vitaminer, mineraler, proteiner osv. så kan en tur til legen være lurt.

Skrevet

Vet godt hvordan du har det! For ca. 2 år siden så veide jeg mellom 40-42 kg og var 163 høy. Var ikke noe galt med meg, men ble hele tiden anklaget for at jeg hadde spiseforstyrrelser. Er så lei av å få det spørsmålet.. Jeg så jo selv hvordan jeg så ut, jeg var jo ekstremt tynn. Men hva skal man gjøre da når man spiser normalt og klarer ikke å legge på seg?

Har fått ett barn no og under svangerskapet la jeg på meg 20 kg og har heldigvis klart å beholde 7 kg av dem. Satser bare på at de holder seg der for ser fremdeles ganske tynn ut. For det meste har jo lagt seg på magen.

Visst du er vant med å variere i vekt og føler deg ellers frisk så ville jeg ikke bekymret meg. Men visst du plutselig har begynt å gå ned i vekt no så ville jeg tatt en tur til legen. Har du sjekket stoffskiftet ditt?

Skrevet

Jeg er 167 cm høy og veier vanligvis 44 kg og har da en bmi på 15,8 om jeg ikke husker feil.

Er 35, men ser ut som jeg er rundt 20 år. Men det er slik jeg er.

For ikke er jeg syk, ikke har jeg spiseforstyrrelse og prosjekt "spise til jeg sprekker" har jeg gitt opp for år siden. Nå spiser jeg normalt men med en del brus og godis.

Hver gang jeg er i kontakt med en lege for jeg spørsmål rundt det, og noen ganger føler jeg meg ikke helt trodd når jeg sier at jeg bare er naturlig tynn av arv.

Gikk opp 20kg i siste svangerskap, men uansett hvor mye jeg prøvde raste alle av igjen.

Trøster meg med at jeg kommer til å se enormt ung ut lenge og kan spise nøyaktig hva jeg vil uten å bekymre meg for å gå opp :)

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg vanligvis varierer i vekt, for jeg har aldri brydd meg om vekta. Inntil for noen år siden. Da ble jeg av en eller annen merkelig grunn litt interessert.

Jeg gikk også opp 20 kg i svangerskapene, men alt forsvant av igjen helt av seg selv. Og jeg ser også utrolig liten/ ung ut. Jeg blir aldri tatt for å være eldre enn 20, men oftest enda yngre. En gang i tiden prøvde jeg drikkeshaker for å gå opp, men det funket heller ikke. Men de smakte høgg da, så tror ikke jeg prøvde så lenge.

Skrevet

Hvis du har planer om å gå opp i vekt så kan jeg anbefale proteiner. Siden du sykler til jobb så er det bra greier. Har blitt fortalt at hvis man spiser proteinbasert mat innen trekvarter etter trening så vil det ha best effekt.

Synes YT sin sjokolademelk er veldig god:)

Skrevet

Hva spiser du i løpet av dagen da hi ? Har du prøvd å legge inn kaloririke mellommål som nøtter og avokado ? Veldig sunt fett i disse. Det at du sykler gir kroppen muskler og kan gi litt vektøkning.

Skrevet

Slik hadde jeg det for noen år siden også, veide 47kg siste gang jeg veide meg. Fikk streng beskjed av min mann om å feite meg opp litt, for det skal sies at jeg hadde plager med å være så tynn. Bein som stakk ut her og der, det var vondt å sitte i en vanlig stol siden beina stakk ut blandt annet.

Begynte å spise mer og mer "usunn", koste meg med masse saus og slike ting. Gikk etterhvert oppover. Muskler hadde jeg selv om jeg var så tynn, det har jeg alltid hatt. Nå er jeg heller litt over der jeg vil være, men vil heller være her enn så tynn som jeg var. I ettertid så skjønner jeg at livet mitt var ganske stressende og at det var nok derfor jeg raste ned i vekt. Men en liten baby, ett barn som måtte på utredning hos bup, samlivsbrudd og alt som hører med der. Men det det gikk nok først opp for meg når min nye mann sa jeg måtte feite meg opp, ungene sa jeg hadde så store groper i halsen at de kunne bruke de til å legge ting i. Men jeg klarte å få lagt på meg, men det var ingen lett oppgave. Mye enklere å slanke seg enn å få lagt på seg har jeg funnet ut. Jeg var vel det en kan kalle ett overvektig barn, ikke feit men litt for mye polstring på kroppen. Så har vært i begge ender.

Prøv å legg om kostholdet ditt litt, ikke mye for da kan det bli veldig drastisk. Spis litt frukt og grønt gjennom dagen.

Skrevet

så lenge du er sunn og frisk ville jeg ikke bekymret meg for dette i det hele tatt. Hvorfor skal du bry deg om hva andre mener?

Fokuser på å ha et sunt kosthold og aktiv livsstil, så spiller det jo egentlig ingen rolle hva du veier.

Skrevet

Hvis det er et problem for deg, og det forstår jeg at det er, foreslår jeg at du tar en tur på apoteket og kjøper proteinpulver som du kan drikke i tillegg til den vanlige maten du spiser. Det hjelper for veldig mange.

Ellers kan det være lurt å ta en tur til legen og sjekke om du har t normalt stoffskifte. Moren min var litt som du beskriver. Det viste sag at hun hadde en stoffskifte sykdom. Da hun fikk medisiner for den gikk hun greit opp i vekt (uten å nærme seg overvektig) og hun ble kvitt en del andre plager som hun ikke hadde sett i sammenheng med den lave vekten.

Skrevet

Du kan f.eks trene vekter og tenke proteininntak samtidig. Muskler veier mer og ser bra ut i tillegg. Sykkel og utholdenhetstrening gjør det ihvertfall ikke "større" ;)

Skrevet

#5 var HI ;)

I løpet av en dag spiser jeg noe a la dette:

Frokost: Knekkebrød med banan eller brunost eller havregrøt med bær.

Iblant banan eller eple.

Lunsj: To brødskiver, kanskje en frukt eller gulrot.

Muligens brød eller knekkebrød med brunost

Middag: Feks laks, poteter, grønnsaker. Kjøttkaker, poteter, grønnsaker. Kylling, ris, grønnsaker.

Kvelds: Brød eller knekkebrød med banan eller brunost.

Også er det litt saft, brus og litt sjokolade innimellom måltidene. Jeg vet jeg spiser mye brød og knekkebrød.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å begynne å trene styrke! Det skal jo øke forbrenningen osv, men samtidig vil du få mer muskler og på den måten gå opp i vekt.

be eventuelt om å få time hos ernæringsfysiolog (rekvisisjon fra legen)og få en gjennomgang der.

Som du helt sikkert vet er det ikke bra å være for tynn. Da har man lite å gå på om man rammes av sykdom.

Skrevet

Du spiser i utgangspunktet ikke spessielt mye. Det er sånn sett ikke rart at du holder den vekten du har. I den perioden min mor slet med høyt stoffskifte spiste hun for eksempel minst 4 skiver brød med smør og pålegg + 2-3 glass helmelk eller juice til frokost, lunch og kvelds. Til middag spiste hun mer enn min far som veide over 100 kg. I tillegg spiste hun minst 100g sjokolade om dagen og drakk brus eller saft hver dag. Likevel gikk hun ned i vekt. Du har det i hvertfall ikke så ille.

For meg virker det rett og slett som om du spiser litt for lite i for til hva du forbrenner. Proteinshaker kan være en god løsning på det problemet. Lykke til.

Skrevet

Hei frøken!

Jeg har stevet litt med det samme som deg, men det var av helt andre grunner. Du spiser nok for lite i forhold til hva du forbrenner. Jeg har noen tips i alle fall. :-)

1. Unngå å bli sulten.

2. Bytt ut knekkebrødene til frokost med tykke, grove brødskiver.

3. Småspis nøtter og rosiner hele dagen

4. Kutt ut lettprodukter av alle slag (bruk helmelk, ordentlig fløte, skikkelig ost osv. Jeg tenker ikke på brus og slikt, men på skikkelig mat.)

5. Fisk er kjempebra, fortsett med det! Utrolig bra fett i fisk!

6. Spis Skyr fra Q-meieriene (men ikke den minste boksen for den inneholder aspartam, og det er ikke bra for noen av oss!). MASSE proteiner! Supermat.

7. Avokado.

8. Legg inn to ekstra måltider om dagen. (Det er ikke så enkelt, men om du har motivasjonen på plass, så klarer du det.)

9. Spis sauser, dressing, majones, poteter, ris og pasta. MASSE av det.

Fortsett å sykle og vær aktiv, og pøs på med næringsstoffer til kroppen din. :-) Mange som tenker at de skal spise pottis hver dag for å gå opp, men da ryker huden, håret og energien i tillegg. Det ekke no vits.

Lykke, lykke til! Vi heier!

Skrevet

...forresten, havregrøt er kjempebra! Om du har mulighet, så spis det til frokost hver eneste dag. Kickstart! Så kan du ta brødet i neste måltid, som da burde bli en slags pre-lunsj.

Skrevet

Jeg er også veldig tynn av natur - men er i motsetning til deg veldig fornøyd med kroppen min. Den fungerer akkurat som den skal - og det er det viktigste :-) Jeg er 164 cm høy og 45-47 kg... Har fått 2 barn de siste to årene, og det er 3 uker siden fødsel. Utrolig hvor fort den trekker seg sammen igjen... Håper du blir fornøyd med kroppen din med tiden, uansett om du forblir tynn eller legger på deg!

Skrevet

Havregrøt og knekkebrød spiste venninna mi når hun skulle slanke seg. Bytt ut dette med brødskiver med smør og godt pålegg :)

Skrevet

(...eller hold på havregrøt, og lag den på helmelk. Ha en smørklædd på, og kast på deilig frukt. (Bare nevner det fordi det er lett å gå lei av brødmat hundre ganger om dagen.)

Skrevet

(...eller hold på havregrøt, og lag den på helmelk. Ha en smørklædd på, og kast på deilig frukt. (Bare nevner det fordi det er lett å gå lei av brødmat hundre ganger om dagen.)

Ja, enig. Havregrøt med helmelk, sukker og smør på toppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...