Gå til innhold

Barnevernets rutiner..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg som aldri har vært borti barnevernet privat, så er det vanskelig å vite hvordan de arbeider.

Nå har det seg slik at min venninne fikk beskjed fra BF i dag om at han kommer til å sende bekymringsmelding på henne til BV, og også prøve å få full omsorg.. De har ett barn i første klasse, og har ikke vært samboende siden barnet var 1 år eller så. Mor har 60% Far har 40%.

Jeg vet jo at det titt og ofte er tråder som denne, men har ikke bitt meg merke i de tidligere.

Kan noen fortelle meg hva gangen er videre? Hva iverksettes når de mottar meldingen? Jeg vet de er pliktig til å undersøke bekymringsmeldinger, takk og lov for det!

Jeg vil ikke skrive så mye om henne eller barnet fordi jeg ikke vil at noen skal kunne kjenne de igjen, men er det noen som på generelt grunnlag kan si noe om hva som trekker ned?

Jeg er kanskje den som står henne nærmest, og jeg har ikke noen gang hatt mistanke om omsorgsvikt, selv om ikke alt er ideelt og på stell til enhver tid. Det er vel i et fåtall hjem det er det hele tiden uten at barna har det dårlig.

Jeg tror ikke far kommer til å få full omsorg i dette tilfellet, men det kommer jo sikkert til å bli en sak utav det. Hvor tungt veier det at det er barnets far som melder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bv avgjør først ved mottatt melding om det skal åpnes undersøkelse på bakgrunn av informasjonen i meldingen. Åpnes det undersøkelse har bv 3 måneder på å gjennomføre en undersøkelse. Den består oftest av samtaler med mor og far, hjemmebesøk, samtale medbarnet og innhenting av opplysninger fra skole, barnehage, helsestasjon ol.

Når det er sagt så harbv ingenting med fordeling av samvær mellom foreldrene å gjøre. Dette må avgjøres enten av foreldrene selv i avtaler eller gjennom rettssystemet.

Skrevet

Når barnevernet får melding frå ein av foreldrene og det e rkjent at det paralelt vil gå ein abrenfordelingssak, så vil bvt også sjekka ut om meldinga til bvt kun er ein strategi ift barnefordelingssak.

Men om dei konkluderer med det, så treng ikkje meldinga lbi henlagt, fordi konflikter mellom foreldre som er så grove at dei må gå rettens vei for å laga avtaler, ofte blir veldig skadelege for borna. Så her vil dei nok forsøka å ta rede på korelis relasjonen er mellom mor og far og kva dei gjer for å skejrma barnet sitt. Dei vil anbefala rådgiving, og mekling sjølvsagt. Slike saker KAN bli veldig alvorlige, om foreldre ikkje klarer å koma til enighet slik at barnet blir skadelidande.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...