Gå til innhold

Kontantstøtte


Anbefalte innlegg

Gjest 123abc123
Skrevet

Baby er født 04 04 11. Får jeg da kontantstøtte i slutten av april, eller i slutten av mai? Eller er det som med barnetrygda, som jeg ikke fikk i april, for man får ikke for den mnd ungen er født, men neste... Og hvordan er det med den nye kontantstøtta, er faller ungen min inn i kategorien 3000 i tre år, eller de nye reglene med litt mer i to år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får kontantstøtte fra mnd etter at barnet har fylt ett år, altså fra mai.

3000,- får du bare til barnet er 18 mnd, etter det er det betydelig mindre, men husker ikke nøyaktig.

Skrevet

Trodde riktignok det var i underkant av 5000 fra 13-18mnd, også 3300 siste seks mnd?

Gjest 123abc123
Skrevet

Nei, kontantstøtta er 5000 fra ett år til 18 mnd. Så 3300 fra 18 til 24 mnd. Men er ikke det bare for de som er født fra den og den datoen? Tror min går inn under de gamle reglene, altså 3300 i tre år. Men jeg vet ikke. Derfor jeg spør :)

Skrevet

Man får 5000 fra 12- 18 mnd og 3300 fra 19-24 mnd.

 

Man får kun kontantstøtte i 1 år.

Skrevet

Nei, kontantstøtta er 5000 fra ett år til 18 mnd. Så 3300 fra 18 til 24 mnd. Men er ikke det bare for de som er født fra den og den datoen? Tror min går inn under de gamle reglene, altså 3300 i tre år. Men jeg vet ikke. Derfor jeg spør smile.png

 

De gamle reglene ga kun kontantstøtte i 2 år. Fra fylte 1 til fylte 3 år som blir 2 år :)

Skrevet

Alle får 3300 nå.

 

De nye reglene om 5000 kr fra 12-18 mnd gjelder ikke før 1. august.

 

Etter 1. august får ingen over 2 år kontantstøtte.

 

Når barnet ditt er født har ingenting å si.

Skrevet

Minsten min er født 20.04.10 og fikk nettopp brev fra NAV om at f.o.m august så faller kontantstønaden bort. Så tipper at du gjerne får i følge de nye reglene: stønad fra 13 mnd-18 mnd med 5000 kr og 3303 kr fra 18-23 mnd.

Skrevet

Får ikke stønad før mnd etter barnet er fylt 1 år ;) altså 13 mnd

Gjest 123abc123
Skrevet

Okei, så sa får jeg rundt 5000 i mai, og i seks mnd framover, og deretter 3300 i nye seks mnd. Har jeg forstått det rett da ? :)

Skrevet

Okei, så sa får jeg rundt 5000 i mai, og i seks mnd framover, og deretter 3300 i nye seks mnd. Har jeg forstått det rett da ? smile.png

 

Nei. Ingen får 5000 kr før august!

Skrevet

Herregud! Er det virkelig ingen som skjønner at kontantstøttelovens endring ikke trer i kraft før 1.AUGUST? Det vil si at du får 3300 i mai,juni,juli. De resterende mnd du har igjen frem til barnet ditt er 18 mnd-får du 5000!

 

Jeg har selv en gutt født 18.mars 2011, han får jeg nå 3300 i kontantstøtte for i april-august.

 

Ikke meningen å virke så sur altså, men jeg kan ikke fatte å begripe at det er så mange som tror at de faller innenfor den nye loven- før den har tredd i kraft.

Gjest 123abc123
Skrevet

Djises, er ikke det blodig urettferdig da?

Skrevet

Jo det er det!:( Skulle virkelig hatt de 2000 kr ekstra i mnd

Skrevet

Kan ikke se at det skal være urettferdig, reglene gjelder jo for alle. Når det er endringer må det settes en dato for når de trår i kraft. Skal alle som før har fått kontaktstøtte få utbetalt de ekstra 2000?

Skrevet

Vår sønn er født i januar 11 og vi får da bare 3300 hele veien. Havnet midt i mellom. Det føles svinurettferdig uavhengig av om man trenger pengene eller ikke.

Skrevet

Herregud! Er det virkelig ingen som skjønner at kontantstøttelovens endring ikke trer i kraft før 1.AUGUST? Det vil si at du får 3300 i mai,juni,juli. De resterende mnd du har igjen frem til barnet ditt er 18 mnd-får du 5000!

 

Jeg har selv en gutt født 18.mars 2011, han får jeg nå 3300 i kontantstøtte for i april-august.

 

Ikke meningen å virke så sur altså, men jeg kan ikke fatte å begripe at det er så mange som tror at de faller innenfor den nye loven- før den har tredd i kraft.

 

Faktisk så får man ikke 5000 fra 1. aug om man har vedtak som er fattet før denne datoen. Da får man bare 3300 uansett.

 

Men de trekker tilbake vedtak der man skulle få til barnet var 3, de får nå bare til 2 år.

Nav i et nøtteskall.

Gjest 123abc123
Skrevet

Med andre ord, så får minsta ganske mye mindre på sparekniven enn de andre ungene. Så jo, det er urettferdig!

Skrevet

Med andre ord, så får minsta ganske mye mindre på sparekniven enn de andre ungene. Så jo, det er urettferdig!

 

Ettersom du er en stor forkjemper for barnevakt og det å ikke skulle henge i skjørtene til mor så antar jeg at barnet ditt skal gå i barnehage så jeg skjønner ikke helt problemet. Du skal vel ikke gå hjemme med barnet?

Gjest 123abc123
Skrevet

Ingen av mine begynner i barnehagen før rundt to år. Jeg og faren jobber begge turnus så vi har ikke behov for det. Men glad jeg har en mann som klarer å ta vare på barna våres når jeg jobber kvelder og netter. Han har hatt de alene mer enn 3 ganger hvertfall ;)

Skrevet

Ingen av mine begynner i barnehagen før rundt to år. Jeg og faren jobber begge turnus så vi har ikke behov for det. Men glad jeg har en mann som klarer å ta vare på barna våres når jeg jobber kvelder og netter. Han har hatt de alene mer enn 3 ganger hvertfall wink.png

 

Ok. Jeg bare lurte.

 

Min mann er død så han har aldri hatt barnet alene.

Gjest 123abc123
Skrevet

Og utrolig takknemlig for at besteforeldrene ønsker å ha de gangene turnusene våre kræsjer. Kan ikke skjønne problemet med det. Man stoler vel på foreldrene sine, å vet at de tar godt vare på barna!

Gjest 123abc123
Skrevet

Det var trist. Det var da heller ikke myntet på deg, men på anonym i den andre tråden du referere til. (hun som ikke ville ha barnevakt, og faren kunne ikke ga baby alene)

Skrevet

Og utrolig takknemlig for at besteforeldrene ønsker å ha de gangene turnusene våre kræsjer. Kan ikke skjønne problemet med det. Man stoler vel på foreldrene sine, å vet at de tar godt vare på barna!

 

Hvem snakker du til? Deg selv??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...