Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #1 Skrevet 28. mars 2012 Vi fikk på ordinær ul og fostervannsprøve vite at vår lille skatt hadde Downs og en stor, mest sansynlig fatal hjertefeil. Hun hadde forstørret nyrebekken også. Noe som gjor at vi tok det smertefulle valget å avslutte svangerskapet i uke 21:( Jeg leser flere her som sier at dersom deres lille skatt bare har Downs så skal de fortsette. Jeg tenker at det er viktig å få frem at Downs er et kromosomavvik der hver celle i den lille kroppen har et kromosom for mye. Over 50 prosent av babyer som fødes med Downs har laukemi, og er mye mer disponert for å få kreft enn andre barn. Videre får mange av dem hjertefeil, epilepsi, svulster i hodet, problemer med mage/tarm, urin, overmobile ledd, høy dødelighet v infekjsoner, mer mottakelig for inveksjoner mm. Så det er ikke bare Downs. Hadde de kunne sagt at vår lille bare ville få Downs så hadde det ikke vært tvil i mitt hjerte, vi hadde beholdt! Det er viktig for meg som har tatt det vanskelige valget at dere vet hvor omfattende og fatal en Downs diagnose kan være.
Von Hertelhofen Skrevet 28. mars 2012 #2 Skrevet 28. mars 2012 downs er jo downs og alt det medfører av tilleggslidelser og symptomer. det går ikke an å bare ha litt downs. epilepsi, diabetes, kreft osv er jo umulig å se på ultralyd.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #3 Skrevet 28. mars 2012 Downs er bare Downs, men de fleste med Downs har som regel flere av disse tilleggssykdommene. Hjertefeil, mage/tarm feil, feil med bekken er noe man ser på ultralyd også svulster i hodet. Poenget mitt er bare at med Downs så følger så mye annet som gjør livet langt mer komplisert og smertefullt for både den lille og familien. Så det er ikke "bare" å få vite at ens ufødte barn har Downs.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #4 Skrevet 28. mars 2012 uff for et forferdelig valg dere måtte ta. Jeg skjønner godt hva du mener. Det at et barn skulle ha Downs kan man leve med, men det er alle de tilleggssydromene som gjr det vanskeligere. Fatal hjertefeil - uffameg Stor klem til deg
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #5 Skrevet 28. mars 2012 Det er vel ingen som tror at det er "bare" å få vite at det barnet man bærer feiler noe. Enten det er downs eller noe annet. Men man har aldri noen garanti for å få et friskt barn. Så selv om alt ser bra ut på ultralyd, så kan man fortsatt få et barn som er "fullt av feil og mangler", det gjelder ikke bare barn med downs. Det er en risiko man tar når man velger å sette barn til verden. Jeg er mor til et barn der alt så fint ut på ultralyd. Barnet mitt er psykisk utviklingshemmet, har epilepsi, skjevhet i anklene, er overlangsynt, har motoriske vansker, en ufarlig hjerterytmeforstyrrelse og litt annet småtteri.H*n er lykkelig barn, har et godt liv og vi er like glade i og stolte av dette barnet som det andre "normale" barnet vi har. Et friskt barn er det ingen som har lovnad på.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #6 Skrevet 28. mars 2012 Takk Smertefullt valg... Men vi hadde vel egentlig ingen valg...
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #7 Skrevet 28. mars 2012 Det er vel ingen som tror at det er "bare" å få vite at det barnet man bærer feiler noe. Enten det er downs eller noe annet. Men man har aldri noen garanti for å få et friskt barn. Så selv om alt ser bra ut på ultralyd, så kan man fortsatt få et barn som er "fullt av feil og mangler", det gjelder ikke bare barn med downs. Det er en risiko man tar når man velger å sette barn til verden. Jeg er mor til et barn der alt så fint ut på ultralyd. Barnet mitt er psykisk utviklingshemmet, har epilepsi, skjevhet i anklene, er overlangsynt, har motoriske vansker, en ufarlig hjerterytmeforstyrrelse og litt annet småtteri.H*n er lykkelig barn, har et godt liv og vi er like glade i og stolte av dette barnet som det andre "normale" barnet vi har. Et friskt barn er det ingen som har lovnad på. Nei, man har ingen lovnad på at barnet man får er friskt. Og det er klart man elsker alle barna sine like mye! Ingen tvil om det! HI
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #8 Skrevet 28. mars 2012 Stakkars dere, det må ha vært helt forferdelig å ha fått den beskjeden. Vi fikk beskjed at barnet vårt hadde hjertefeil, vi tok senabort i uke 15. Det var grusomt, man må føde dette barnet. Til dere er barnet enda større, en liten trøst at man får alt av smertestillende. Vi valgte å ikke se barnet etterpå, jeg tror at bilde av det døde barnet hadde hjemsøkt med i evig tid, det var tøft nok. Tiden etterpå var tøff, men husk at dette ikke er verdens ende. Selv om det kan føles slik ut noen ganger, dere må fokusere på det som gjør dere sterke. Du kan bli gravid igjen, dere får en ny sjanse. Det er litt å klamre seg til når alt raser, og man føler at verden er urettferdig. Lykke til, og stor klem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå