Gå til innhold

Avsløring av kjønn på duotest ul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ta ultralyd for duotest i uke 12 og har hørt mye forskjellig om legen avslører kjønnet om han ser det. Hva er deres erfaring? Er det mulig å få vite kjønnet på denne ul om det er synlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Heartbroken
Skrevet

Sist jeg tok duo test sa legen helt bastant at man ikke kan se kjønn så tidlig.

Men jeg har hørt om de som har fått vite hva det ser ut som, men fått presisert at det er ganske usikkert.

Skrevet

Vi var på Rikshospitalet i februar på Duotest, og hadde en meget hyggelig lege. Han undersøkte masse, og forklarte underveis. Helt til sist spurte han om vi ønsket at kjønnet skulle være hemmelig, eller om vi ville vite. Da forklarte han forskjellen på kjønnene på dette tidspunktet, at vinkelen på urinrøret går 30% ned på jenter og opp på gutter (eller noe sånt), han viste og forklarte. Han var rimelig trygg på at vi får jente - og sa at i uke 13 (vi var 12+4) er det over 90% sikkert mht å se kjønn. Noe lettere å ta feil på jenter enn gutter, men alt i alt ganske sikkert. Blir spennende på den ordinære på mandag om han hadde rett.

Skrevet

Snakket med en venninne i går som bastant mente at legene på Riksen ikke har lov til å si kjønn, selv om de ser det. Dette er grunnet fare for at folk tar abort pga "feil" kjønn.

Får ikke dette helt til å stemme da jeg vet om flere andre som har fått vite det på duotest ul på samme sykehus...

Skrevet

Vel, vi fikk i hvertfall vite det vi. Han visste jo på dette tidspunktet at vi hadde to gutter og to jenter fra før, og at kjønn således ikke spilte noen rolle. Kan hende var også tårene og lettelsen min over at alt så bra ut med den lille, med på å trygge han på at vi neppe ønsket abort pga kjønn... :-) Kan hende ser de an litt, og later som om de har en felleforståelse av dette for enkelthets skyld? Jeg har egentlg mine tvil om hvor vanlig det er med abort pga kjønn, og særlig for par som faktisk har gått til skrittet om duotest. Dette er jo voksne folk som ofte har strevd for å få det siste barnet. Du kan fortelle venninnen din at hun tar feil :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...