Gå til innhold

Dere som har gitt barna deres barnemat på glass...

Anbefalte innlegg

Skrevet

når sluttet dere med det og heller begynte å gi "vanlig" mat?

Har en gutt her på 17 mnd som bare er interessert i å spise barnemat på glass. Visst jeg lager noe til middag så smaker han på det en gang og så skal han ikke ha mer. Han har melkeallergi så er ikke alt jeg kan lage heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynte å gi han vår middag rundt 10mnd. Hadde ingen allergier å tenke på.

Kan du ikke bruke soyamelk eller havremelk i matlaging?

Skrevet

Min var veldig kresen og ville ikke ha hjemmelaget før han var 1 år, han rett og slett spydde det opp igjen. Men når han ble 1 år var det plutselig helt ok.

Fikk fortsatt glass innimellom, hvis vi var borte eller hadde noe til middag som ikke egnet seg så godt for han, men som oftest lagde jeg noe eget til han(hjemme hvertfall).

Skrevet

Når vi spiser middag tidlig får hun det samme som oss(bare litt most), hun er nå 1 år ;) Vår elsker ALT av mat og har ingen allergier, så er jo klart lettere ;)

Skrevet

Ser ut som min er litt sent ute med akkurat det da, men det viktigste for meg er at han spiser.

Joda, jeg kan lage mat med soyamelk eller havremelk. Men det er faktisk veldig mye mat som inneholder melk, melkeproteiner, melkesukker osv.. Da må jeg isåfall lage alt fra bunnen av, og det er det ikke alltid at jeg får tid til.

Hi

Gjest Alimka
Skrevet

Eldste likte glassene godt, og spiste vel i hovedsak det til middag fram til han var rundt året. Etter det var det delvis vår middag og delvis glass noen måneder, før vi sluttet.

Med minste var det tvert slutt ved 9-10 måneders alder. For det første var hun bare interessert i vår mat, for det andre foretrakk hun å spise selv. Og glass egner seg dårlig for baby å spise selv...dermed sluttet vi, lenge før jeg hadde trodd ;)

Skrevet

Hvis ungen din har melkeallergi så må du bare sette deg inn i alt, skrive opp masse oppskrifter og prøve deg frem, du kan jo lage litt ekstra og fryse det så du har til senere.. 17mnd og barneglass?hmm...

Skrevet

Enig med anonym 7. Kjenner flere som har unger med ulike allergier. Likegreit å begynne nå med å sette deg inn i hva du kan lage og bruke til middag som han tåler og som dere også kan spise.

Jeg ville kun brukt middagsglass i "nødstilfeller" når han er blitt så stor.

Skrevet

Jeg har satt meg godt inn i hva han kan spise og hva jeg kan lage, han har tross alt hatt allergien siden han var 3 uker gammel. Men problemet er ikke at jeg ikke vet hva jeg kan lage til han, men at han ikke vil ha det jeg lager. Og ungen trenger jo mat, så derfor har jeg valgt å gi han middagsglass når han ikke vil spise noe annet.

Det finnes middagsglass for de på 15 mnd, så ser ikke helt hvorfor dere syns det er så "rart" at en på 17 mnd spiser middagsglass. Har spurt både helsesøster og lege på sykehus om dette, og de syns ikke det var noe unaturlig.

Men ser jo at de fleste begynner tidlig å gi annen mat, noe jeg ikke gjorde på grunn av råd fra legen om å ikke prøve ut så mye nytt. Men er bare bare en overgang.

Hi

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Jeg gir både og. Mille er hyperallergisk mot melk, men bruker bare soyelk. Prøve å koke ihjel litt søtpotet og bland i deres vanlige mat, de fleste barn elsker det og det er super sunt! Det funker her når vi har torsk ;)

Skrevet

Gir hjemmelaget mat innimellom fra ungen var vel ca 6-7 måneder gammel, men bruker glass for det meste pga jeg har perioder der jeg rett og slett ikke spiser middag :/ (Spiser brød eller noe annet istede, latskapen lenge leve :P )

Skrevet

Ettersom dere måtte vente såpass lenge med å innføre den maten dere spiser til han, så er han jo blitt vandt med glassene, og da er det ikke så rart at han ikke vil ha det dere spiser nå. Det blir sikkert en tilvenningssak som vil gå seg til, de fleste er jo mindre når de venner seg til "vanlig" mat mens gutten din er så stor at han er vandt med disse smakene, og det smaker jo rimelig dødt av maten fra glassene. Og er som regel i tillegg enda bedre most enn den maten man lager selv og deler opp i biter. Og den er mye bløtere, og har en annen konsistens. Og hvis han i tillegg er ganske kresen på akkurat hva han liker, så skjønner jeg at det ikke er bare enkelt. Han blir vel vandt med maten deres etter hvert, skjønner at det er ekstra strev å lage ting fra bunnen av pga allergi, også liker han det ikke likevel.

Vi pleier å lage litt ekstra av mat som er bra for jenta vår til middag, og fryse det ned i porsjonspakker. Så tar vi det opp om vi skal ha noe mat som er mindre egnet for henne, så hun likevel har vanlig middag istedefor glass. Feks rent kjøtt/fisk sammen med kokte grønnsaker og ris/potet/pasta som er noe de fleste kan spise uansett allergi, så lenge man ikke blander inn noe fløte, krydder, løk osv (i ditt tilfelle melk/fløte/rømme og andre melkeprodukter eller produkter som inneholder noe melk). Om han vil ha saus for at det skal bli mer likt glasset (bløtere), så kan jo det lages en gang i en stor porsjon og fryses ned i små begere med lokk (evt isbit-beholder eller hva det nå heter).

Jeg har ikke så mye jeg skulle sagt, for har ei matglad jente som vil og kan spise "alt", og har gjort det siden hun var året, så jeg vet ikke hvordan dere har det.

Skrevet

Minstegutt på 6 mnd får av middagen vår når vi har mat uten melk. Kjøttkaker, pasta, poteter, gulrøtter, osv.

Barn må venne seg til nye smaker, og dere må derfor gi ham det samme om igjen og om igjen. Kjedelig mens det står på:/ Selv om dere har ferdigsaus til middag, så kan du jo gi ham litt av tilbehøret f.eks? Det gjør vi iallefall. Og tipset med å fryse ned er jo smart. Da kan du ta opp en smaksprøve hver eneste dag:) Da venner han seg nok snart til hjemmelaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...