Gjest yrild Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Våre barn vokser opp med et mammaspråk, et pappaspråk og et landsspråk. Eldstemann på tre snakket mest norsk (mammaspråk) inntil han begynte i barnehagen der de to andre språkene snakkes og nå blir han veldig frustrert hvis jeg eller pappaen ikke forstår han på den andres språk... Noen med erfaring? Hvor lenge varer blandingen av språkene? For et halvt år siden blandet han ikke så mye på norsk fordi det var hovedspråket, men nå blander han i vilden sky ;-)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 har ei på 8 , hun snakker 4 språk. men nå er jeg helt alene med barnet så har ikke opplevd det helt.tidligere kunne hun bli litt frustrert om jeg ikke skjønte som hun sa på spansk(siden jeg ikke er så flink i det,pappan snakker spansk men er helt ute av bilde men ønsker alikevel at hun skal kunne snakke spansk med resterende familie). nå som hun er eldre vet hun at mamma snakker ikke spansk selv om jeg iherdig prøver å lære meg så går det litt sakte.men min erfaring er at det går over. hun kan snakke 3 språk til meg som jeg skjønner og snakker flytende. hun blander noen ganger ord fra forskjellige språk inn i en setning spesielt engelsk for de snakker mest engelsk på skolen. jeg var 3 språkelig som som liten,blanda litt men og pappa skjønte ikke mye av det ene språket men jeg lærte fort at pappa kunne jeg snakke norsk og engelsk til.(jeg husker ikke alt dette men blitt fortalt) så det går seg nok til
Gjest yrild Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Takk for svar :-) Hvordan er språkene dine i dag da? Kan du skrive på alle tre språkene? Jeg tror at mine barn får spansk som morsmålsundervisning i tillegg til landsspråket (og fransk og engelsk som fremmedspråk da... phuh det blir mye), men norsken måtte jeg evt tatt meg av? Spansken min halter og går også :-) jeg må nok kurses så jeg kommer inn i grammatikken i.o.m. at jeg ikke snakker noen latinske språk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå