Gå til innhold

En liten spørreundersøkelse til ALLE MED BARN!

Anbefalte innlegg

Skrevet

På grunn av en relativt ny tilværelse som jobbende mor lurer jeg på om det virkelig er normalt å ha slike dager som jeg og min datter på snart 23 måneder har.

Jeg er helt fersk med dette, og har mange ubesvarte spørsmål. Lager derfor en liste med spørsmål der jeg svarer selv under. Ville gjort meg veldig glad om du kan ta deg tid til å skrive inn korte, lange, mellomlange svar på alle, èn eller noen av spørsmålene.

1) Når står dere opp om morgenen?

Mitt svar: Mellom 05.00 og 06.30.

2) Når legger barn(a) seg om kvelden?

Mitt svar: Kl. 19.00, senest 20.00

3) Når er dere på tur til barnehagen, eller hvilket tidspunkt må dere dra slik at dere skal nå jobben i tide?

Mitt svar: Vi må dra 07.30 for å ha tilstrekkelig med tid i barnehagen.

4) Hvor lang tid bruker dere fra hjem til barnehage? Og fra barnehage til jobb? Hvilken fremkomstmåte?

Mitt svar: Bruker maks 5 minutter til barnehagen. Bruker i underkant av 10 minutter fra barnehage til jobb. Vi kjører aldri, går bare.

5) Når slutter du på jobb og når er dere hjemme fra barnehagen?

Mitt svar: Slutter 15.30 og er som oftest hjemme 16.15.

6) Når spiser dere middag, og hvor lang tid bruker du vanligvis på å lage maten? Lager du alt fra bunnen av?

Mitt svar: Bruker vanligvis 30 minutter på middag, varierer selvfølgelig etter hva jeg lager. Mye av det jeg lager er halv- eller hel fabrikat.

7) Når rydder du huset? Har du tid til barn(a) etter barnehage og jobb?

Mitt svar: Legger ikke husarbeidlista høyt etter lang barnehagedag, hovedfokus er å leke rolig og kose/slappe av. Gjør så og si all husarbeid etter at frøkna har lagt seg.

8) Sivilstand, alder, barnas alder, yrke, stillingsprosent?

Mitt svar: Singel aleneforsørger, jeg er 20 år og datteren min er 23 mnd. Jobber som konsulent i et lite firma jeg ikke vil navngi, 100% og fast jobb.

9) Er du sammen med barna hver helg eller drar du/barna bort?

Mitt svar: Er sammen med min datter hver helg, hun har for tiden ikke kontakt med faren sin (jobber med saken).

10) Hvordan i huleste skal man i det hele tatt ha tid til seg selv midt opp i alt dette uten å la det gå ut over tid med barna, husarbeid, matlaging, jobb osv?

Mitt svar: Mitt svar eksisterer ikke på dette...

Saken er den at jeg er litt lei alle sukkersøte svar på facebook, og høre om at alle har tid til å gjøre det meste. Nesten hver kveld ønsker jeg at døgnet hadde flere timer, og jeg har bare ETT barn! All ære til dere som jobber fulltid og har flere barn enn det jeg har.

Jeg begynte å jobbe for ca. 6 mnd siden og har vært alenemor siden graviditeten.

Håper du tok deg tid til å svare ærlig på det jeg lurte på!

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Mellom 07:30 og 09. Varierer litt på hva vi skal, om det er hverdag eller helg

Rundt kl.18 / 10:30

3) Når er dere på tur til barnehagen, eller hvilket tidspunkt må dere dra slik at dere skal nå jobben i tide?

Er student, men når vi begynner kl.08:30 så drar vi hjemmefra litt på 8

4) Hvor lang tid bruker dere fra hjem til barnehage? Og fra barnehage til jobb? Hvilken fremkomstmåte?

Ca.5 min. med bil

Siste forelesning er ferdig kl.15:15. Da er vi hjemme omlag 15:45. Er jeg ferdig tidligere så henter jeg etter frukt og da er vi hjemme rundt kl.15

6) Når spiser dere middag, og hvor lang tid bruker du vanligvis på å lage maten? Lager du alt fra bunnen av?

Spiser ca. kl.16 / 16:15. Lager ofte ferdig noe dagen før, da går det litt raskere og jeg lager ofte i store kvanta slik at det kan fryses. Bruker stort sett aldri mer enn 20 min. på middagen

Har alltid tid til henne :) Når hun legger seg rydder jeg litt og torsdag er fast vaskedag.

Singel studerende alenemamma med datter på 2 år

Er sammen med henne hver dag og hver helg. Har henne 365 dager i året

10) Hvordan i huleste skal man i det hele tatt ha tid til seg selv midt opp i alt dette uten å la det gå ut over tid med barna, husarbeid, matlaging, jobb osv?

Min tid er på høgskolen og på kveldene når hun har lagt seg. Og trenger jeg mer tid så fins det barnevakter ;)

Skrevet

jeg er også alenemor og har alltid vært det, men har nå fått kjæreste men han bor ikke her :)

kl 7.00.

Kl. 19.00, senest 20.00

7.40 drar vi hjemme i fra. noen ganger flekser jeg og vi drar litt senere.

5 min til barnehagen, 5 min i barnehagen og 10 min til jobb.

slutter 15.30 og er i barnehagen ca 15.50, men er ikke hjemme før 16.30 ca for vi handler vær dag.

varierer mye. ofte lager jeg noe enkelt. fisk med grønnsaker som bare er å stappe i ovnen. noen ganger lager jeg alt fra bunden av, noen ganger kjøper jeg halvfabrikater. noen ganger har vi barer reker og brød og er jeg veldig sliten så kjøper vi sushi :)

er en rotekopp og rydder lite... hehe.. rydder kjøkkenet mens jeg lager mat, også rydder jeg huset når kjæresten kommer på besøk :P som regel rydder jeg lekene sammen småen også vasker jeg gulvet etter han har sovnet.

alenemor, 27 år, har en sønn på 5 år. jobber 40 % og studerer 100 % og har en rekke andre verv som utgjør ca 30 % stilling.

har barnet mitt anden vær helg. den andre helgen er jeg sammen kjæresten, jobber, studerer eller er sammen venner.

jeg har tid på kvelden når småen sover, eller når han er hos faren anden vær helg. jeg har heller litt etterlengtet alenetid en å ha et flott og rent hjem :P

ikke bry det så mye om det folk skriver på fb. det er stort sett bare en del av sannheten. det viktigste er hva du gjør i ditt liv. er du sliten og ting bare er stress. så bestill mat, eller lag brødskiver også ser du en film med barnet ditt i stedet. en ting er sikkert, rotet går ikke sin vei så det er ikke noe vits i å stresse med det ;)

Skrevet

Kvart på 7.

20.00

Helst være ute av døra kvart på 8.

15 minutter med bil.

Slutter 4, hjemme kvart på 5.

30-90 minutter. Av og til fra bunnen, av og til noe ferdiglaget.

Gjør litt mellom lekslehjelping, fredsmekling, nistelaging osv.

Samboer, 3 barn: 2, 5 og 7, 70% i butikk.

Er sammen med de hver helg. Jobber av og til i helgene, men da er de hjemme med sin far.

Tid til seg selv? Hva er det??

Skrevet

hei jeg har blitt aleinemor igjen:)

1) Når står dere opp om morgenen? jeg står opp 5, og vekker mini rundt 05.45 -06.00

han er i seng 19.00, men når han sovner varier veldig.

3) Når er dere på tur til barnehagen, eller hvilket tidspunkt må dere dra slik at dere skal nå jobben i tide? vi drar litt over halv sju.

4) Hvor lang tid bruker dere fra hjem til barnehage? Og fra barnehage til jobb? Hvilken fremkomstmåte? Vi går til barnehagen og bruker 10min, så busser jeg til skolen som tar rundt en halv time.

ettersom jeg fremdeles går på skole så varierer det veldig, men vi er hjemme fra rundt tre-halv fire ca.

6) Når spiser dere middag, og hvor lang tid bruker du vanligvis på å lage maten? Lager du alt fra bunnen av? vi prøver å spise middag rundt fire. lager litt mat fra bunnen, men mest halvfabrikata. ettersom jeg går på matfag linje får jeg ofte med meg mat hjem som vi kan varme:)

7) Når rydder du huset? Har du tid til barn(a) etter barnehage og jobb? rydder etter at han har lagt seg, før lekser:P jeg vil si jeg har mye tid til mini i hverdagen:)

er singel igjen heldigvis, dumpa pappaen hans for 2 gang for en stund siden:) er 20, mini er 2. er fulltidsstudent og går ut i læra som slakter etter sommeren, jobber også fredag til søndag en gang i måneden.

jeg er sammen med mini hver helg utenom den helgen jeg jobber( da er han hos besteforeldre) Pappaen skal egentlig ha han annenhver helg og to ettermiddager, men det har vi sett lite til:P

det lurer jeg også på, men har jo alenetid når jeg er på skolen og den hælja jeg jobber. selvom det er jobb og skole så er jeg på en måte ikke så mye mamma da:P Men fest og kino er jeg aldri på, utenom når venninner har bursdager. prøver å sette av noen minutter til å planta rævva i sofaen å se på rotet hver kveld :P men når mini er lagt er det først rydding, så lekser, dusj og så til slutt sofa og pc tid :P

syns du virker utrolig flink altså. lag enkle middager som boksesuppe eller noe. gjør ingenting å spise sånt, og rotet går ikke sin vei, ta heller en fast dag i uka som du rydder skikkelig og vasker.

Skrevet

Jeg står opp kl 06.45, så bruker jeg 30 min på å ordne meg og mat til de små, så plukker jeg de opp ca kl. 07.15.

Minste på 4 mnd legger seg ca kl.22.00, tulla på 1 1/2 legger seg kl 19.00 og største på 7 legger seg kl 20.00.

Jeg jobber ikke, men er ute av døren ca kl. 08.15 for å levere største på skolen til den begynner kl. 08.30, så drar vi til barnehagen etter det.

Når vi har tid til å gå på morgenen er vi ute av huset kl 08.00, er mye styr med 3 trøtte små på morgenen, men vi går alltid for å hente dem :)

Til skolen bruken vi ca 20 min hjemmefra, men til barnehagen tar det 3 min hjemmefra, når vi går.

Når vi kjører tar det 1 min til barnehage og 5 min til skole.

Er ikke så ofte jeg har tid til å gå, siden det er veldig mye styr med 3 trøtte små på morgenen, men går alltid for å hente når de er ferdige :)

Største er ferdig på skolen kl 14.30 så da henter vi henne, så går vi til barnehagen for å hente mellomste. Er hjemme litt over 15.00 da det alltid blir mye å skravle om i barnehagen og mye som skal vises og fortelles før vi drar hjem :)

Somregel lager jeg alt fra bunnen av siden jeg bare er hjemme å stuller på dagene. Noen ganger bruker jeg 30 min, mens andre ganger kan jeg bruke godt over 1 time. Har selvfølgelig toro og annet innimellom når det blir knapt med tid :)

Heldigvis er jeg i permisjon nå, så jeg rydder på dagtid når lillemor sover og de andre er på jobb/skole/bhg. Da har vi tid til å ta vare på hverandre på ettermiddagene, og det går mye tid til å være ute, dra på besøk eller leke med hverandre å fokusere på å være familie :)

Forlovet og 25 år gammel, barna er: 4 mnd, 1 1/2 år og 7 år (Alle har samme far). Har 100% fast stilling som sykepleier.

Er sammen med barna hver helg, da jeg er så heldig å ha samme far til alle barna :) Har skjedd ett par ganger at jeg har vært borte mtp jobb, veninnetur ol, men pioriterer å være sammen med familien :)

Oh, den var litt vanskeligere, men på kveldene etter alle barna er lagt tar jeg og sambo ett skippertak i huset før vi enten ser film, lager mat eller har alenetid. Blir ikke mye tid til bare meg, det er dagene alt for travle til. Har somregel 1 til 3 barn på slep om jeg er noen plasser :P

Skrevet

Jeg står opp kl 05.30 og gjør meg klar, finner frem klær, lager matpakke og våkner litt. Vekker barnet kl 06.30.

Barnet legger seg rundt kl 19.00 og senest 19.30

Vi må ut døren senest kl 07.00

Vi bruker 10 minutter hjemmefra og til barnehage og 10 minutter fra barnehage og til jobb.

Slutter på jobb kl 3. Drar å handler og er i barnehagen ca kl 15.30. Er hjemme mellom 15.35 og 16.00 alt etter hvor fort det går i barnehagen.

Vi spiser middag rundt kl 16.30. Bruker ca en halv time på middag og det blir gjerne halv fabrikat de dagene når jeg jobber tidlig vakt. Jobber jeg senvakt lager jeg som oftest fra bunnen av så samboeren min kan varme til de to når de kommer hjem.

Jeg rydder etter middag og tar litt hver dag. Da rekker det ikke å samle seg opp mye husarbeid og det går relativt kjapt å få unna alt. Jeg bruker som regel å være ferdig med husarbeid innen kl 17.30 og kan kose meg med barnet til det er leggetid.

Jeg er 24 år, har samboer og ett barn på 4 år. Jeg jobber 100% i helsevesenet og studerer deltid ved siden av.

Jeg er sammen med barnet hver helg jeg har fri fra jobb. Jeg har ikke mye familie her jeg bor og har ikke så ofte mulighet til å få barnevakt. Dessuten så syns jeg vi får så liten tid med hverandre i ukedagene at vi gjør mest mulig ut av helgene og bruker de til å kose oss.

Jeg har tid for meg selv når barnet er i seng. Studier må jeg gjøre etter at barnet er lagt, men jeg får også tid til å slappe av siden alt av husarbeid er gjort. Jeg har funnet ut at det gjelder å være effektiv litt etter jobb så man får tid til å roe ned og slappe av til kvelden.

Jeg hadde akkurat de samme rutinene når jeg var alene med barnet og føler det fungerer for oss. Husarbeid blir gjort, studiene blir gjort, jeg får tid med barnet, men også tid for meg selv.

Skrevet

Ville bare si at jenta di kan være med å gjøre husarbeid en gang i blant. Gjør det lekent og lystbetont.

Har du høye krav til å ha alt på stell hjemme?

Hvis du bruker mye av tiden din på kveld - som er din fritid - på husarbeid vil, jeg tro du har høyere standard.. Og da betaler du prisen ved å ha husarbeid som hobby.

Prøv å begrens husarbeid til annen hver dag eller maks 30-60 min pr dag, så får du litt fritid du også!

Ps, jeg har det ok på stell, men tillater meg å bruke min fritid på meg selv innimellom;)

Skrevet

Ting hadde ikke gått om jeg ikke jobet redusert. Da henger ikke dagene sammen. Er han alene med dem, eller jeg må jobbe fulle dager, går livet skeis.

Når vi begge jobber fullt, da er vi oppe 6 leverer på slaget sju. Så er vi på jobben, går fem minutter tidlig, for å rase inn døra på barnehagen like før stengetid.

Så kjører vi hjem, lager middag, usunne greier, og spiser sånn i halv seks tida. Ungene er sure og trøtte og makter ikke mer enn å legge seg etter barne-tv, om de ikke sovner på sofaen.

Når vi har det sånn så lider barna. De fpr for lite tid hjemme.

Skrevet

Mitt svar: Mellom 8 og 10

Hun er 2,5 år, sover ikke på dagen.

Mitt svar: Kl. 19.00, senest 19:30

Mitt svar: Jobben starter 9, drar i bhg halv ni.

Mitt svar:5 min. Kjører. 3 min fra bhg til jobb.

Mitt svar: Slutter noen dager 13:45, andre dager 14:45

Mitt svar: Bruker vanligvis 30 minutter på middag, varierer selvfølgelig etter hva jeg lager. Mye av det jeg lager er halv- eller hel fabrikat. Spiser middag når samboeren kommer hjem fra jobb mellom kl.15 og kl.17 en gang.

Mitt svar: Har alltid tid til vesla, husarbeid blir det mindre av... Eneste rommet som er ryddig/rent til enhver tid er vel hennes rom... ;-)

Mitt svar: samboer, 30, 2,5, lærer, 80% i år.

Mitt svar:Er sammen med ungen ja. Drar noen ganger på besøk tilø folk selvfølgelig. Sværtrsjelden uten ungen. :-)

Mitt svar: Har som sagt samboer, så vi prøver å bytte på litt så begge skal få litt tid til seg selv.

Skrevet

Når minstemann våkner(han våkner alltid først) mellom 07.00-08.30

Mitt svar: 19-20

Mitt svar: er student så har ikke noe tidspress. går når barna er klar:)

Mitt svar: 45 sekunder å kjøre:) Hehe har telt, går vi tar det ca 5minutter. Fra bhg til skole er det ca 15 minutter å kjøre

Er student så varierer, henter som oftest mellom 14.40-15.20

Mitt svar: kommer Ann på hva vi spiser, fra 15-30 min. Lager ikke alt fra bunnen av nei.

Rydder etter barna har lagt seg

Alenemor 25år, barna er 2 og 4 år. Student

Mitt svar: er sammen med barna så og si alltid:)

Mitt svar: Får ett par timer på sofaen når ungene har lagt seg, er deilig å bare nyte stillheten:)

Skrevet

Her er normallivet vårt - og speiler ikke unntakstilstander som når jeg er sykemeldt i svangerskapet....

Kvart over sju.

kveldsmat halv åtte, i seng ca åtte.

Har fleksitid og kan velge litt her. Ender normalt med at vi kjører kvart over åtte eller halv ni.

Den som leverer barna har bilen. Da tar det 3 min fra hjem til barnehage, og 8 min fra barnehage til jobb.

.

Om jeg henter barna slutter jeg kvart på fire, og er vanligvis hjemme kvart over fire.

Middag omtrentlig fem - ja, lager det meste fra bunnen av og er ganske nøye på dietten, som allergikere er vi på tvungen ultrasunn diett.

Rydder litt sånn her og der som det passer, gjerne litt på kjøkkenet mens middagen lages, og småting etterpå sånn som en vask med klær her og der. Vi har egentlig en bolig som er temmelig grei å holde i orden og vårt største problem er alt barna drar utover av leker og klær egentlig.

Gift, 32, jente 8 og gutt 2, jeg: planlegger i oljebransjen/ han: musiker og selvstendig næringsdrivende samt produsent, eier av plateselskap og lærer på musikkonservatoriet, Begge jobber 100%+gjerne mye overtid. Jobber gjerne etter barna har lagt seg og deler på henting og levering.

Jeg er stort sett alltid med barna i helgene, han reiser endel men er hjemme med oss så mye han kan. Vi finner stort sett på rolige aktiviteter hjemme, gjerne i hagen eller sånne småturer som ut i skogen, vitensenteret eller annet.

Noen ganger må faktisk foreldrenes tid gå utover tiden med barna. Noen dager jobber man kanskje overtid mens den andre henter og lager middag++ og jeg tar meg gjerne en treningstur eller to i helgene uten barna. Man kan gjerne ta seg en tur ut i helgene, med kollegaer eller venner på kino eller en rolig pub. Eller insistere på en alene-shoppingtur en lørdag. Siden vi er to kan vi lettere dele oss opp og få alenetid, men veldig sjelden vi har tid sammen. Isåfall snakker vi om en date hjemme der vi gjerne får sushi- takeaway, god vin og flytter litt rundt på spisebordet eller noe for å få en litt annen vinkel enn vanlig.

Gjør gjerne husarbeide med ungene lekende omkring oss sånn på hverdager etter jobb mens vi snakker mye med dem.

Beste tipset for å få tid er absolutt å senke kravene til hvor rent og vakkert det skal være hjemme. eller hvor ryddige klesskap barna skal ha. kanskje trenger ikke barnerommene ryddes hver eneste dag? De tåler også to ulike sokker.

Trening kan fint utføres ni om kvelden eller halv sju om morgenen om det er akkurat det som skal til. Noe må jo oftes :-)

Haha - dro på treningssalen for å løpe og løfte vekter på jobben en morgen seks om morgenen for å få god tid - og møtte to kollegaer i samme ærend - flere med lite tid.....

Gi pokker i å rydde og pynte til venner kommer over - de synes bare det er greit at andre ikke rydder så mye, for da blir det mindre press på de når du kommer på besøk :-) Bruk heller tiden på å ta det besøket....

Skrevet

Jeg og eldstemann (skolebarn) kl 7. De andre våkner når de vil, senest kl 9, men ogå kl 7.

18.30 (yngstemann på 19 mnd), 19.30-20.00 (6 og 9-åringen)

Eldste tar skolebussen og går 07.45. Midterste skal være i bhg til 9 og yngste er hjemme.

Det tar 5 min å kjøre til bhg. Jeg er som sagt hjemmeværende med yngste.

----

Bruker vanligvis 30 minutter på middag, varierer selvfølgelig etter hva jeg lager. Mye av det jeg lager er halvfabrikat, nesten samme som HI.

Rydder hele dagen, føles det som. Yngstemann er en rotekopp =)

Gift 3barnsmor, 30 år og hjemmeværende.

Ja, med mindre noen besteforeldre låner dem. Yngstemann er kun borte dersom vi skal noe viktig som bryllup og den slags.

Lite tid til meg selv. All tiden min går i barn og hus og alt sånt.

Skrevet

Er alene med barn på 15 mnd som jeg har 100%. Jobber 50%, noe som gjør at jobben er en vitamininnsprøytning isteden for en belastning. Jobber 3-4 dager i uka, fri hver man og tirs. Lille legger seg mellom 6 og 7 og står opp mellom 6 og 7. Vi har aldri noe tidsklemme og helt grei økonomi :)

Føler meg virkelig priviligert som kan ha det slik, og nyter det hver dag!

Har ikke mye avlastning, men jeg har mange venner med barn, så vi finner på ting sammen, reiser gjerne bort med barn også. Alenetid har jeg om kvelden før jeg legger meg klokka10. Søvn er viktig for meg for å være den beste mammaen jeg kan være! 5 min å kjøre til jobb, lille er med mormor når jeg jobber (bhg fra august).

Husarbeid og rydding gjøres litt hver dag så det alltid ser ok ut. Har mye besøk som plutselig ramler inn dørene og da liker jeg at det ser greit ut. :)

Jeg har det helt utrolig bra fortiden, faktisk! :)

Skrevet

Jeg er sykemeldt nå, og har vært det siden i høst, så dagene er jo langt fra så travle her nå, men kan svare for når jeg går fullt på jobb :)

1. Jeg har kl. på 5.55 og står opp kl.6. Vekker samboeren og barna. Går på badet og roper på dem derfra til de står opp.

2. Lillebror må være i seng til kl.19 og storesøster til kl.19.30. Dette er jo faktisk umulig å holde. Så er de ute og kommer for sent inn og skal ha kvelds og dusje, så er de med faren en tur og vips så for klokka :o

3 og 4. Bhg her åpner kl.7, det tar 2 min og kjøre bort. Egentlig skulle jeg begynt på jobb kl.7, men begynner da når jeg kommer ca 7.30-7.40. Jeg kjører hver dag når jeg skal på jobb etterpå. Jeg er så lenge på jobb som jeg kan for å nå bhg til lillebror har vært 9 timer. 1-2 dager i uka er kortere.

Det tar altså 2 min til bhg og 25-30 min til jobben.

5. Jeg henter lillebror litt over kl.16 utenom de dagene han har litt kortere. Da er vi hjemme ca 16.15.

6. Vi spiser som regel middag ca kl.17. Varierer veldig om jeg lager det fra bunnen, kommer an på hva vi har.

Hvis jeg skal lage noe som tar litt lenger tid, får de litt frukt før middagen, så fungerer middag som kvelds.

7. Det blir ikke så masse tid til å rote når jeg går fullt på jobb. Vi er flinke til å være etter barna at de skal kaste klær til vask og rydde opp etter seg. Rydder kjøkkenet når jeg lager middag. Ellers litt på kveldene og i helgene. Husarbeid er på lørdag, ev. litt i ukene om jeg får besøk, støvsuge, ta over badet ol.

Våre barn er så store at vi leker ikke på gulvet med dem lenger sånn som en gjør med barn i 1-3 årsalderen. Jeg hjelper storesøster med lekser, lillebror er sliten og ser litt på tv. De er ute når været tillater det. Kvelden er jo kort. De klarer seg en del alene i dusjen, da har jeg tid til det andre barnet. De leker en del alene også. Mens jeg er tilstede her for dem, men ikke på gulvet og kjører bil med dem.

8. Jeg er samboer, 29 år, han 32. Barna er 4 1/2 og 6 1/2. Jeg har 100% stilling som hjelpearbeider i en maskinhall. Står masse i en styrt maskin som kjører deler til offshore ol. Varierende hvor sliten jeg blir av jobben. Samboeren jobber overtid til barna er i seng opp til flere ganger i uka.

9. Jeg er sammen med barna hver helg, men det hender de sover hos farfar og farmor/morfar ol. Både pga kos og pga vi skal noe. Vi har tid til kvalitetstid med barna hver helg.

10. Jeg har tid til meg selv i bilen på vei til/fra jobb. Når barna er i seng og i helgene når de er med faren på dill eller er ute. Behovet for å bare være alene har for min del blitt mindre etter som barna blir eldre. Noen dager er det klart mer mas og jeg trenger fred, men faren er flink til å ta dem med i helgene og gi meg litt ro til meg selv. Da kan jeg gjøre husarbeid, trene, være på dataen ol.

Det er litt vanskelig å få til ting i ukedagene når samboeren jobber så masse overtid, men når behovet melder seg så ordner vi det slik at jeg får ta til en venninne eller noe.

Skrevet

Hun er 1 år, så står opp alt mellom 6-7.30

Legger seg kl 18.

Vi har dagmamma og er der 7.30, trenger bare bruke noen minutter, da hun er så trygg;) Jeg er student og gubben jobber fullt.

Jeg henter i 14.30 tiden, siden jeg ikke har forelesninger hele dagen. Er ferdig kl 12, men må pendle fra og til Oslo, har ikke billappen så alt er kollektivt. Tar buss til dagmammaen, for så å trille hjem- tar ca 20 min.

Siden jeg henter er vi hjemme ca 15-15.15

Siden min lille spiser middag hos dagmamma før vi drar, er det inntil videre ikke mye stress med middag. Noen ganger spiser vi middag samtidig med at småen får kveldsmat i 17 tiden. Som regel laget fra bunnen av. Gjør noe klart kvelden før(skrelling av poteter O.l) Bruker alt i fra 30-60 min. Noen ganger spiser vi etter at vesla har lagt seg.

Jeg rydder litt når jeg kommer hjem, setter på en klesvask, kanskje støvsuger hvis det trengs... men for det meste gjør jeg husarbeid etter leggetid.

Samboer, 26 år, barnet er 1 år, student.

Er sammen med barnet hver helg, men hender vi har litt barnevakt ;)

Nå er jo jeg sammen med bf, så jeg kan stikke ut om kveldene eller finne på noe i helgene hvis jeg vil det. Ellers er det jo å bruke barnevakt ;)

Skrevet

På grunn av en relativt ny tilværelse som jobbende mor lurer jeg på om det virkelig er normalt å ha slike dager som jeg og min datter på snart 23 måneder har.

Jeg er helt fersk med dette, og har mange ubesvarte spørsmål. Lager derfor en liste med spørsmål der jeg svarer selv under. Ville gjort meg veldig glad om du kan ta deg tid til å skrive inn korte, lange, mellomlange svar på alle, èn eller noen av spørsmålene.

Mitt svar: Mellom 05.00 og 06.30.

Mitt svar: Kl. 19.00, senest 20.00

Mitt svar: Vi må dra 07.30 for å ha tilstrekkelig med tid i barnehagen.

Mitt svar: Bruker maks 5 minutter til barnehagen. Bruker i underkant av 10 minutter fra barnehage til jobb. Vi kjører aldri, går bare.

Mitt svar: Slutter 15.30 og er som oftest hjemme 16.15.

Mitt svar: Bruker vanligvis 30 minutter på middag, varierer selvfølgelig etter hva jeg lager. Mye av det jeg lager er halv- eller hel fabrikat.

Mitt svar: Legger ikke husarbeidlista høyt etter lang barnehagedag, hovedfokus er å leke rolig og kose/slappe av. Gjør så og si all husarbeid etter at frøkna har lagt seg.

Mitt svar: Singel aleneforsørger, jeg er 20 år og datteren min er 23 mnd. Jobber som konsulent i et lite firma jeg ikke vil navngi, 100% og fast jobb.

Mitt svar: Er sammen med min datter hver helg, hun har for tiden ikke kontakt med faren sin (jobber med saken).

Mitt svar: Mitt svar eksisterer ikke på dette...

Saken er den at jeg er litt lei alle sukkersøte svar på facebook, og høre om at alle har tid til å gjøre det meste. Nesten hver kveld ønsker jeg at døgnet hadde flere timer, og jeg har bare ETT barn! All ære til dere som jobber fulltid og har flere barn enn det jeg har.

Jeg begynte å jobbe for ca. 6 mnd siden og har vært alenemor siden graviditeten.

Håper du tok deg tid til å svare ærlig på det jeg lurte på!

Har du ikke sett torsdagskveld fra Nydalen. Alt er så flott på face vettu. Det er jo face folk bruker til å late som de har det livet de ville hatt....

Skrevet

06-0630

19-1915

Men drar hjemmefra om morningen 0715 for å kjøre samboeren på jobb, før jeg leverer toåringen i barnehage. Jeg kan fortsatt levert 0915 før jeg dro på jobb.

Bil. Tar ti minutter hjem til barnehage, er ei mil. Han skal bytte barnehage snart, nettopp fått plass. Tar ti minutter fra barnehage til samboers jobb. Min jobb er midt mellom disse to. I ny barnehage, så tar det fem minutter å gå.

Samboeren slutter 16, vi er hjemme kanskje 1630, eller senere. Kø.

Prøver å lage mer og mer fra bunnen av.. Vi spiser middag alt fra 17-1830.

Rett etter barnehage så er det leking og kosing. Rydding kommer eventuelt når ungen har lagt seg.

Samboer, 22 år. 2 år og et halvt år. Butikk. Kanskje 70%

Ja. Hver eneste helg.

Kan ta meg masse tid til meg selv når barnet har lagt seg. Nå er vi to stykker om alt, og vi gjør like mye hjemme, så ting tar ikke så lang tid.

Skrevet

Ca 6.30, hvis ikke får vi trøbbel med å rekke det. Det første året i bhg var vi oppe mellom 5.00-5.30. Ikke frivillig fra min side..

2) Når legger barn(a) seg om kvelden

Kveldsstell starter ca 18.45 m kveldsmat, går ut av rommet hans ca 20.00. Ofte sovner han ikke før 20.30, men ligger da for seg selv.

Senest 7.30, helst litt før, slik at jeg får litt tid til å se på ting han viser i bhg. Han er mer tilfreds da jeg går da.

Vi bruker 10 min på å gå til bhg, og 15 min med bil (sitter på med en kollega, så litt avh av om jeg må vente eller ikke. Er på jobb ca 8.05.

Slutter 16.00, er hjemme fra bhg ca 16.45. Har sommertid på jobb, så en time tidligere den perioden.

Spiser ca 17.15 (da er mannen nettopp kommet hjem). Jeg lager som deg, hel eller halvfabrikat, men aldri posesuppe/posegryte/poselapskaus osv. Må alltid vite før jeg kommer hjem, hva vi skal lage, ellers er jeg ille ute :)

Rydder sjelden mens sønnen min er våken, men rydder oftest etter mddag, men da er ji pappan hjemme og leker med mini. Dessuten har vi vaskehjelp en gang i uka.

Gift, 35, en på 2,5 og en snart klar i magen, barnevernkonsulent, 100% (enn så lenge)

Stort sett sammen med sønnen, men hender han overnatter hos besteforeldre. Men vi er ofte på besøk til familie/venner.

10) Hvordan i huleste skal man i det hele tatt ha tid til seg selv midt opp i alt dette....

Nei, si det.. Du må prioritere vekk. Jeg kan få litt tid fordi jeg bor sammen med pappan, men det er ikke mye tid likevel. Før jeg ble gravid slet vi mye med nattesøvn på sønnen, så jeg ville ikke finne på noe i helga/å kvelden, fordi jeg ville bare sove. Trene orket jeg ikke. Samlivet vårt består av logistikk, sønnen og sex høyst en gang i uka. Hender vi trener sammen i helgene og har da barnevakt. Vi har vært på kino to ganger og ute og spist en gang alene siden mini ble født.. Min løsning har vært å akseptere at jeg gjør en dårligere jobb på jobben, mindre grundig, mindre skryt fra sjefer og mindre tilfredse klienter, samt at jeg jobber med å ikke ha dårlig samvittighet og tenke for mye på alle skjebnene.. Kjedelig, men sånn er det. Mannen min bruker to timer til og fra jobb hver dag, og han tjener pengene, derfor prioriteres hans jobb og jeg må hente/levere.

Ikke tro på alt du leser på facebook :). Jeg klamrer meg dessuten til at de som rekker så himla mye, sannsynligvis har stressa unger. Lev mer i nået, kos deg med middagen, med trilleturen til bhg, eller den lille timen med bok eller noe mellom mini er lagt og du skal legge deg.

Skrevet

jeg og mannen: 06.45, ungene: 07.00

19.30, senest 20.00 (mye senere om det er selskaper ol)

mannen drar 08.10

mannen bruker 5 minutter til barnehagen. Bruker ca en time til jobb. Vi kjører.

Jeg slutter 16.00 og er som oftest hjemme 16.15. Mannen er hjemme ca 18.30. (begge jobber litt om kvelden hjemmefra.)

Bruker vanligvis 20-45 minutter på middag, stort sett fra bunnen av. Spiser 18.30.

Lørdag. Ja.

Gift, 44, 5 + 7, 100%

Er så godt som bestandig sammen i helgene.

Prioritering. Lite husarbeid i hverdagen, trener etter at barna har lakt seg.

Skrevet (endret)

Husk at barnet ditt er lite enda, og du er alene. Hadde dere vært to voksne, og barnet ditt var eldre, hadde du nok hatt en ganske annen hverdag :) Bare vent til hun blir en 4-5 år +, så tror jeg du vil merke et helt annet overskudd!

Mitt svar: Jeg står opp i 6.15 tiden og går på trening/jobb. Mannen ca kl 6.30-6.45 og får ungene klar til skole/bhg

Vesla kl 19.15, minstegutten ca kl 19.30-19.45, og de eldste kl 20-20.30.

Mitt svar: Mannen kjører herfra kl 8. Da går de eldste til skolen.

Mitt svar: ca 3-5 min å kjøre, vi kjører alltid.

Mitt svar: Jeg slutter på jobb alt fra kl 14-15.30, men er ikke alltid jeg reiser rett i bhg (noen dager handler jeg, ordner ting osv). Er normalt hjemme mellom 15.30 og 16. Litt senere en dag i uken.

Mitt svar: Jeg og ungene spiser normalt middag i 16-16.30-tiden. Lager ca 50% av maten helt fra bunnen av, det meste annet ved hjelp av halvfabrikata (f.eks fiskeboller, kjøttdeig osv). Bruker alt fra 15-40 min på å lage middag. Kommer veldig an på hva det er. Noen ganger drøyer det også lenger fordi jeg hjelper de to eldste med lekser innimellom og minste gjerne vil "hjelpe til" med matlagingen. Mannen spiser middag når han kommer hjem, normalt rundt kl 17.15-17.30.

Mitt svar: Alle må hjelpe til, så det småryddes ved behov. Husarbeid tas innimellom. F.eks kan mannen sitte i sofaen å se barne-tv med ungene mens jeg støvsuger osv. Men vi bruker mest tid sammen med barna. En god del av tiden går dessverre med til lekser. Og så går det litt tid med til kjøring/henting på diverse treninger, kamper osv.

Mitt svar: Gift, 31 år. Barna er 9,5 år, 7,5 år, 4,5 år og 2,5 år.

Mitt svar: Er sammen med barna hver helg omtrent. Barnefri kanskje 2 helger i året.

Mitt svar: Siden vi er to voksne og barna begynner å bli store er ikke dette noe stort problem. Alle må bidra, også barna. Vi voksne tar oss tid tid oss selv. Jeg trener før jobb 3 morgninger i uken + ca 1 time en av helgedagene, og mannen trener på kveldstid ca 3 dager i uken + 1 time i helgene. Begge forsøker å være sosial med venner en dag i uken uten barna, og så er vi sosial med familie innimellom, og venner sammen med barna. Men både treningen og tiden vi er sosiale med venner uten barn er normalt før/etter at barna er våken, så det går ikke utover dem. Vi prøver så godt vi kan å legge opp til rolige ettermiddager med mye kos, og helger der vi er mest mulig sammen som familie.

Endret av Alva♂♂♂♀
Skrevet (endret)

Nå er det mellom 6 og 7. Tidligere var det kl 5.30 for meg og 6 for barna.

Mellom 19.30 og 20.

En dag i uka må vi dra 7.15. De andre dagene 8.15.

Nå leverer samboer i bhg og på skole. Han sykler eller kjører, avhengig av når han begynner på skolen. Det tar ca 15-20 min å levere begge barna på hvert sitt sted med bil. Deretter har han 15 min til skolen. Jeg sykler til jobb, 15 min.

Jeg slutter kl 15.15 når jeg jobber dagtid. Ofte henter da samboeren på vei hjem, som slutter omtrent samtidig. Skal jeg hente så er vi hjemme rundt kl 16.

Vi lager nok halvparten fra bunnen av (bruker fiskeboller, fiskepinner, kjøttdeig, kjøttkaker etc ferdig fra butikken) og har som regel "tallerkenmodellmiddager". Det tar fort 30-45 min. Når vi spiser varierer fra 16.30- 17.30.

Barna er 6 og 8 år gamle nå og leker mest selv. Men vi bruker ca 20-30 min på lekser med eldste barnet hver dag. Vi rydder litt hver dag og støvsuger ofte, men store ryddesjauer og vasking tar jeg oftest de dagene jeg har fri eller begynner sent.

Samboer, jeg er 29 år og samboer er 32 år, barna er 6 og 8 år, jeg jobber 75% i helsevesenet og samboer er student.

Jeg jobber hver 4.helg. Utenom det er vi oftest sammen. Noen ganger i året besøker jeg venninner en helg og noen ganger er barna med besteforeldrene på hytta.

Nå jobber jeg jo turnus + 75%, så de dager jeg begynner sent eller har fri så har jeg endel tid til overs. Men det går selvsagt ut over andre ting at jeg sitter her nå. Jeg burde ryddet, dratt til byen, handlet etc.

Endret av Mandalas
Gjest Filifjonka
Skrevet

Mine barn er jo en del eldre enn ditt, da, men jeg svarer likevel.

Vi har kommet så langt nå at vi drøyer det til 06.30. Men da jeg hadde to i forskjellige barnehager (skrekk og gru!) var det 06.00. Mine barn våkner ikke av seg selv om morgenen, og må vekkes.

Da de var så små som din, la de seg vel rundt kl 19.00 mener jeg å huske.

Jeg begynner og slutter på litt forskjellige tider. Når jeg begynner 08.00 drar vi 07.45 (men ungene skal ikke i barnehagen, de går på skolen). Da den yngste gikk i barnehagen dro vi hjemmefra ca 07.30.

Bil. Da yngste gikk i barnehagen hadde vi ca 3 minutter hjemmefra til barnehagen og derfra hadde jeg i overkant av 10 minutter.

Det varierer. Noen dager slutter jeg tidlig, 14.30, andre dager jobber jeg til 16.00 eller 16.15. Legg til et kvarter før vi er hjemme.

Jeg lager ikke alt fra bunnen av, men det er jo et definisjonsspørsmål. Skal vi ha pasta kjøper jeg ferdig pasta for eksempel, men lager pastasausen selv. Vanlig middagstid her i huset er ca 16.15-16.30. Med mindre jeg jobber til 16.15, da blir det gjerne kl 17.00.

Nå er ungene så store at mye går av seg selv. I mange år hadde vi fast ti minutters rydding fra kl 17.50 til 18.00. Jeg satte på komfyrklokka, og alle var med og ryddet, både barn og voksne. Ti minutter er lite nok til å være overkommelig, samtidig som det er nok til å monne.

Jeg jobber deltid og har en fridag i uka, den bruker jeg til husarbeid, rydding og vasking og slik.

Jeg er gift, jeg oppgir ikke alder (men det er lenge siden jeg var 30). Mine barn er i skolealder. Jeg jobber 80 prosent.

Ja, jeg er nesten alltid sammen med dem. Det hender at en eller begge drar på besøk til venner eller på en eller annen aktivitet. Det hender at faren tar dem med på noe som jeg ikke blir med på, eller omvendt, men jeg er stort sett alltid sammen med dem.

Du må prioritere vekk noe. Støv er stillferdig og litt rot skader ingen. Og så forandrer dette seg raskere enn du tror. Hun blir eldre hver dag, og for hver dag hun blir eldre blir alt litt lettere.

Du må lære deg å skaffe deg noen små friminutt i hverdagen. Når barnet ditt sitter i badekaret kan du lakke neglene eller barbere leggene. Legg deg på magen på gulvet og les avisen, og fortell barnet ditt at du er et tog eller en bil eller noe, så klatrer hun rundt på deg i mens.

Har du en god venninne med barn, så avtal en fast dag i uka der dere spiser middag sammen, annenhver gang hos deg og hos henne. Ikke noe slik fancy gourmet-mat, men helt vanlige måltider.

Skrevet

Jeg har jo mann i hus, så vi deler litt på det med å hente/bringe, men sånn ca er dagen:

0545 i ukedagene. De små våkner mellom 06 og 07, som regel nærmere 6 enn 7.

Yngste på 3 følges i seng ca 19, nestemann en gang mellom 1930 og 20

Har fleksitid, og kan komme og gå som jeg vil, men forlater huset ca halv åtte.

Ca 20-25 minutter om vi går, to minutter med buss (kjører ikke)

Slutter 1510 (litt før tiden, men tar det igjen med å jobbe laaang dag en dag eller to i uken), og er hjemme fra barnehagen ca 1630

Maten er som regel på bordet innen 1715, iallefall. Mye halvfabrikata. Prøver å lage mat fra bunnen i helgene, i stedet, når jeg har bedre tid.

Rydder kontinuerlig... Tror nok jeg burde bruke litt mer tid på barna, men sliter maks med å konsentrere meg om dem dersom kjøkkenet er bombet med oppvask og middagsrester, samtidig som stua er overfylt med rot. Ungene leker imidlertid fint med seg selv mens jeg tar unna det verste;-)

Gift, 35 år, barn på 4 og 7 år, akademiker, 100% stilling

Er sammen med barna hver helg. Vi farter ikke så mye, og har ikke familie i nærheten.

Enklere når man er to, da kan man dele på ting, og har lettere mulighetene til å få noen timer for seg selv innimellom. For øvrig er det kanskje ikke helt politisk korrekt, men jeg prøver faktisk å få unna det meste av rydding og vasking før ungene er i seng, slik at jeg får mest mulig tid til andre ting når de små er vel i seng. De får uansett mye oppmerksomhet - om ikke jeg er sammen med dem, er som regel pappaen det, og omverndt. Men jeg vil nok alltid ha dårlig samvittighet for at jeg ikke bruker mer tid på barna...

All ære til alenemødre, sier jeg:-)

Skrevet

mellom 5.45 og 6.45, det er når førstemann våkner

Mellom 19.00 og 20.00. Babyen mellom 19 og 22

Jeg skal ikke nå jobben, jeg er hjemmeværende. Kjører mellom 8 og 8.30 for å nå frokosten i bhg.

Kjører. Tar 5 min. å kjøre, men hele leveringsseansen tar ca. 40 min. med tanke på at 3 barn skal kles, ut i bilen, pakkes ut i bilen og gå fra parkeringsplassen og inn i bhg. Så skal minsten være med hjem igjen.

Slutter ikke på jobb, er hjemme. Henter kl 15.15, hjemme 15.30

Spiser middag når mannen kommer hjem 17.30. Lager stort fra bunnen av.

Rydder hus hele tiden når jeg er hjemme bortsett når jeg sover føler jeg.

Gift, 31, 6 mnd. 3 år og 5 år, hjemmeværende mens barna er små.

Har aldri vært borte fra barna en helg, men har hatt barnevakt når vi har vært i bryllup og 2 ganger på fest.

Ikke godt å si når man er alene med barn. Du får skaffe deg en oljesjeik som flytter til deg med pengene og tjenerene sine.

Jeg har funnet meg en mann som liker å jobbe og tjene penger, vi utfyller hverandre slik at jeg kan være hjemme så lenge jeg har lyst eller føler det er greit for familien. Jeg har tid til meg selv om kveldene (når jeg er ferdig med husarbeid). Stikker ofte på besøk til venninner noen timer da. Så er mannen hjemme med barna. Vi bytter litt på. Vi har ikke så mange timene sammen i hverdagene som hel familie, men det tar vi igjen i helgene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...