Gå til innhold

Er jeg lat og egoistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått ganske dårlig samvittighet for alt jeg ikke får gjort. Jeg er 12+5 uker på vei og har vært veldig dårlig. Jeg har derfor vært sykmeldt de siste 5 ukene. Men jeg får ikke gjort noe hjemme annet enn å hente og bringe de to andre ungene, lage middag og ellers ta meg av barna mine + at jeg vasker og henger opp klær. Jeg føler liksom at mannen min synes jeg er lat og bidrar lite med husarbeidet mtp at jeg går hjemme hele dagen.Hva synes dere andre? Bør jeg ta meg selv i nakken å få flere ting unnagjort i løpet av dagen? Mannen min har nå ansvaret for å rydde, støvsuge de gangene jeg ikke har gjort det, vaske opp og rydde etter middag + legge inn klær i klesskapet. Blir det for my på han i tillegg til full jobb? Tidligere har jeg nemlig gjort det meste, mens han har vært flink til å holde det ryddig. Må også sies at jeg står for all innkjøp. Det er noe han ikke fikser. Må innrømme at jeg har en del mer tid i sofaen nå den siste tiden, enn tidligere, men jeg har vært helt tom for energi. Håper at det bedrer seg snart :) Bør jeg ha dårlig samvittighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet når det til vanlig er du som gjør alt det ;) Kos deg som gravid og nyt at du faktisk kan være litt "lat" ;)

Skrevet

Du skal ikke ha dårlig samvittighet!!! Du er jo ikke sykemeldt for gøy! Ta vare på deg selv så går det kanskje kortere tid før du er bedre og klarer mer. Jeg også er sykemeldt og gjør det lille jeg klarer, i dag har jeg brukt hele dagen på å vaske badet - så det går ikke fort her i svingene. Mannen leverte ungene før han gikk på jobb, så jeg var alene til jeg hentet ungene. Varmte da rester til middag og har resten av dagen vært på sofaen. Er 8+6 i dag.

Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet... Er du i dårlig form må du tenke på deg selv og slappe av:) Høres ikke ut som at du er lat, du gjør jo masse.. Mannen din burde faktisk hjelpe til mye når du er syk grunnet graviditet:) Lykke til videre:)

Skrevet

Har fått ganske dårlig samvittighet for alt jeg ikke får gjort. Jeg er 12+5 uker på vei og har vært veldig dårlig. Jeg har derfor vært sykmeldt de siste 5 ukene. Men jeg får ikke gjort noe hjemme annet enn å hente og bringe de to andre ungene, lage middag og ellers ta meg av barna mine + at jeg vasker og henger opp klær. Jeg føler liksom at mannen min synes jeg er lat og bidrar lite med husarbeidet mtp at jeg går hjemme hele dagen.Hva synes dere andre? Bør jeg ta meg selv i nakken å få flere ting unnagjort i løpet av dagen? Mannen min har nå ansvaret for å rydde, støvsuge de gangene jeg ikke har gjort det, vaske opp og rydde etter middag + legge inn klær i klesskapet. Blir det for my på han i tillegg til full jobb? Tidligere har jeg nemlig gjort det meste, mens han har vært flink til å holde det ryddig. Må også sies at jeg står for all innkjøp. Det er noe han ikke fikser. Må innrømme at jeg har en del mer tid i sofaen nå den siste tiden, enn tidligere, men jeg har vært helt tom for energi. Håper at det bedrer seg snart :) Bør jeg ha dårlig samvittighet?

Om du er sykemeldt så er det ikke meningen du skal bruke tiden hjemme på husarbeid, da hadde du vært på jobb. som sykemeldt er det både akseptert og nærmest en ordre fra legen å tenke på helsa di. Dette kan innebære å ligge til sengs hele dagen, eller på sofaen hele dagen om det er det som skal til.

Du er aldeles ikke lat - du er syk. Hadde vært mer skeptisk om du som sykemeldt hadde brukt dagene til husvask og annet arbeid - for da kunne du strengt tatt ha vært på jobb :-)

Skrevet

Hva er greia med at hvis man er hjemme og sykemeldt så skal huset skinne til enhver tid? Kan ikke mannnen trå til litt ekstra når kvinnen ikke føler seg helt bra? Eller er ikke graviditet en gyldig grunn for å ligge på sofaen de dagene man føler seg dårlig?

Ligg på sofaen, gjør det du orker og ta det helt med ro. Noe er da bedre enn ingenting! Mannen din har jo sett at du kan gjøre alt når du er frisk, så ingen grunn ofr sofaslitingen der.

God bedring :)

Skrevet

kan innrømme enten eg var på jobb eller ikkje blei det lite eller minimalt gjort av meg de første 10 ukene blei litt bedre form etter hvert men er først nå i uke 14 eg kan si at eg har tatt meg sjikklig av husvask og rydding og klart og holde det ryddigt. og eg har hatt permisjon siden uke 8

Skrevet

syntes du gjør mye jeg..... men mannfolk flest forstår ikke at man er sliten og at det faktisk er ganske ille. Men ser jo at han kan bli frustrert da han jobber hele dagen og sikkert er veldig sliten han også når han kommer hjem og så ser han hvor "lite" du har gjort når du allikevel er hjemme hele dagen... men ærlig talt! Det får han finne seg i!

Skrevet

Nei du gjør ikke for lite og nei du er ikke lat.

Det er en grunn til at du er hjemme, det må du ikke glemme.

Jeg er selv sykemeldt og vet at det er lett å få dårlig samvittighet fordi man føler man burde ha gjort noe siden man "bare går hjemme", men det har jeg lært meg til å slå fra meg. Jeg er jo hjemme fordi jeg ikke er mitt normale jeg akkurat nå. Så jeg har senket kravene til meg selv og tar heller litt lett husarbeid de dagene jeg er i form til det.

Ta vare på deg selv!

Og ta det opp med mannen din om dette gnager på deg, han er helt sikkert forståelsesfull og villig til å ta i et ekstra tak i noen måneder.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Du er sykemeldt - ikke hjemmeværende!

Enorm forskjell på det altså :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...