Gå til innhold

Ang jobb, sykemelding eller svangerskapspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en veldig offentlig jobb med høyt pressnivå (i tillegg til at jeg er veldig perfeksjonistisk selv), hvor alle som jeg treffer daglig på butikken, i barnehagen osv vet hvem jeg er, hva jeg jobber med og har en tydelig mening om hvordan jeg gjør jobben min - og det er ikke fordi vi bor i et lite sted - det er ca 12000 innbyggere her......

I forrige svangerskap klarte jeg meg sånn passe bra. Hadde noen uker med sykemelding i starten, men holdt ut til the bitter end selv om jeg ene kvelden i en festsammenheng som jeg skulle lede var sikker på at nå var fødeselen igang. Stod med rier som heldigvis ga seg utover natta, men var på føden på sjekk etter endt jobbøkt. Bet tenna sammen.

Nå er det bare 8 mnd siden jeg kom tilbake fra forrige permisjon (og jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli gravid så fort igjen!) Vi har slitt og slitt for å få de to eldste, og denne satt på første forsøk.

Nå er jeg sykemeldt, og er det til godt over påske på grunn av at jeg er så trett og ikke klarer å konsentrere meg mer enn en liten time av gangen. Er svimmel - har svimt av ved flere anledninger, og takler ikke stress i det hele tatt!

Folk i bygda har reagert på at jeg skriver om fint vær på facebook, og at jeg har vært ute i solen, og at vi som familie har grilla ute og stekt vaffler på vaffeldagen. Kjenner at jeg blir frustert. Jeg har fått tydelig beskjed av legen at jeg ikke skal stresse, ingen tunge løft, ingen lange turer, ingen fysiske anstrengelser, ingen brå lek med ungene (som vi ofte gjør når vi er ute til vanlig - klatring i trær, turer i skogen og ved sjøen med hopping og dansing og jubel).

Kjenner at når sykemeldingen går ut så har jeg lite lyst til å gå tilbake på jobb! Gruer meg faktisk, for jeg kjenner at jeg ikke har energien til å gjøre en god jobb, men samtidig er jeg nesten litt for frisk til å gå hjemme. Er også redd for hvordan mitt stress vil påvirke barnet........ Hva ville dere gjort???? Vet at det er noe som heter svangerskapspenger og da er det arbeidsforholdene som gjør det "umulig" å være i jobb på grunn av fare for skade på fosteret. Eller bør jeg fortsette med sykemelding???

Kjenner at folk i miljøet her sliter med å akseptere at jeg er sykemeldt, og vi har enda ikke gått ut med at jeg er gravid, da jeg er sykemeldt på grunn av truende abort....... sansynligvis utløst på grunn av stress (da jeg begynte å blø etter en hard økt på jobb og noen stressede dager, var legen som kommanderte meg til sykemelding)

Tårene står i øyenkroken i kveld, frustrasjonen høyt i taket og frykten for folks mening om meg er ikke noe kjekt å ha hengende over seg........ Takler dette til vanlig veldig bra og trives i jobben, bare så det er sagt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne er litt vanskelig nettopp fordi du tydeligvis er en litt "offentlig" person.... for andre som ikke har en slik offentlig stilling ville jeg sagt at de ikke har noe med det og kan klappe igjen brødsaksa og passe sitt eget liv - dette er jo legen din som bestemmer, ikke tilfeldige skuelystne....

Men så var det der med offentlighet etc da...

Alternativet er å gå åpent ut om tilstanden - og presisere at du kommer til å følge legens ordre og norske myndigheters anbefaling uansett hva nabodamen måtte mene.

Svangerskapspenger blir nok ikke aktuelt med mindre du er utsatt for typisk farlige gasser eller annet som ikke kan tilpasses.

Men når du er tilbake i jobb og ikke har sykemelding har sjefen din plikt til å tilpasse jobben din for deg slik at du er istand til å gjøre den, det gjelder også å sørge for mindre stress etc. kanskje andre faktisk må ta over endel av dine arbeidsoppgaver en periode. Tenk over hva som fortsatt fungerer greit, og hvilke oppgaver som rett og slett er for mange/stressende/sene etc.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar. Dersom det blir lenger sykemelding så er jeg frista til å henge opp lapp hvor det står:

NN er sykemeldt på grunn av komplikasjoner i svangerskapet.

Det blir nok ikke virkeligheten når som folk begynner å forstå at jeg er gravid ( da den eldste her i huset forteller det til alle og enhver). Det er ikke en hemmelighet lenger nettopp på grunn av min stilling og offentlighet, selv om jeg fortsatt er i 1.trim........

Skal til legen rett etter påske og hun har bein i nesen. Sa tydelig fra om at jeg måtte ha sykemelding da jeg kom med blødning, og frarådet oss ferien vi skulle ta i påsken sammen med hele svigerfamilien ( til utlandet). Så vi tar en liten til hytta om formen min tåler det.

Og som du skriver så kan ikke jeg bare stå og si at folk ikke har noe med hvorfor jeg er borte, og hva jeg gjør mens jeg er borte på grunn av min stilling. Men akkuratt nå skulle jeg ønske jeg hadde en helt annen jobb!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...