Gå til innhold

Når man snakker til døve ører...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så møtte jeg igjen svigermor med sitt fire år gamle barnebarn i fremsetet kun festet med bilbeltet. Ikke barnesete, ikke engang en bilpute!!!

Og airbag'en er garantert ikke frakoblet, for det nekter hun å gjøre - for den redder jo liv!

Jeg blir oppgitt og lei meg - og ikke så lite forbannet! Vi har tatt det opp med både henne og barnets mor, men ingen av de skjønner hva vi snakker om. For de kjører jo så forsiktig!

Hva kan vi gjøre? Melde fra til politi eller barnevern? Barnemoren har flere bekymringsmeldinger på seg, både fra oss og andre, men det er aldri blitt satt inn tiltak, såvidt vi vet. Og det samme skjer vel hvis vi melder fra om dette - de tar det opp med mor, hun lover bot og bedring og ingenting skjer.

Jeg går stadig med klump i magen for disse barna (hun har tre) som daglig blir utsatt for fare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ligger flere filmer på youtube om hva som kan skje med barn som ikke er tilstrekkelig sikret. Vis henne dem. Og varsle bv, kanskje de har noen tiltak som kan få det gjennom hodet til den moren om hvor farlig det er.

Skrevet

noen tenker vikelig seg ikkje om. og de vet desverre ikkje bedre :S prøv og ta det opp på en måte det kommer til og sitte. og god ide og vise youtube filmen ja :)

Skrevet

Vi har prøvd ALT, men de bare nikker og snakker oss etter munnen, for så å gjør akkurat det de alltid har gjort... Jeg tror de må mangle noe vesentlig i hodene sine!

Det mest latterlige er jo at svigermor ikke lar barna gjøre noe på egenhånd, hun fotfølger de rundt i huset og er livredd alt - men det som virkelig kan drepe dem, det blåser hun i.

Vi har vist filmer, og vi har vist statestikk, men som sagt, så gjelder det ikke dem, for de kjører jo såååå forsiktig - og bare korte turer.

Jeg skal ringe bv i morgen. De kjenner jo godt til de, men erfaringen viser at det ikke nytter hverken for bv eller oss. De er staere enn man trodde var mulig!

Vi er rett og slett fortvilet!

Skrevet

...Og det de gjør mtp sikring av barn i bil er ulovlig -og kan resultere i førerkortbeslag om de blir stoppet. Så joda, politi er en mulighet.

Jeg jobbersom ambulansearbeider

-Og siste dødsulykken jeg var på med barn var faktisk et barn på 5år som satt i baksetet med bilbelte (uten stol eller pute). Når de kræsjer front imot front blir mor og far fastklemt forran, og kommer seg ikke løs.

Barnet som sitter bak sklir fremover og "ned" når de kræsjer, og blir hengende bevistløs fast i beltet etter halsen -Og dermed kvalt. (imens foreldrene bare kunne se på...)

(det tar 15-20min før redning er på plass og får kuttet h*n løs)

Dette kunne vært unngått om bantet var sikret m barnesete....

Så må bestemor og barnemor gjerne tenke "det hender jo ikke oss, for vi kjører så pent"... Ja, det tenkte også de foreldrene, tenker jeg. Men regnet ikke med at den andre bilen skulle skli over i motsatt kjørebane....

youtube har mye bra ja!

Skrevet

Du kan jo forresten fortelle de at selv om de kjører aldri så stille og rolig, så er det faktisk andre i trafikken. Hva om de møter på en i amfetaminrus som kommer i 120 km/h i feil felt? Eller 18-åringen som nettopp har kjørt opp og skal imponere dama si? Eller en som kjører inn i bakenden på bilen deres? De er klar over at en airbag kan knekke nakken på en unge som sitter foran uten pute/sete?

*sukk*

Enkelte hører kun det de vil høre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...