Gå til innhold

Foreldrene mine har det så skittent...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er virkelig en svinesti de bor i. Alt er møkkete, alt fra kjøkkenskapene, til kjøleskapet, hver flik av gulvene, vinduene, taket, komfyren... alt er forferdelig!

Jeg har prøvd å komme dit for å vaske for dem, men det har de ikke likt... tror de synes det er ydmykende at jeg som deres datter studerer deres "møkk" .

Nå har det seg slik at jeg ikke er oppvokst slik, men med åra har de begge blitt syke. Pappa har fått kols, og blitt betydelig sykere de siste åra - men sant og sies har han aldri vært så ryddig heller.

Mamma har flere mislykkede operasjoner for slitasjeskader rundt omkring på kroppen, både operasjonen hennes mot prolaps, plattfothet, retting av skjeve hofter og utbytting av skulderledd har vært mislykkede. Hun ligger for det meste på sofaen, og lever på smertestillende. Hun har naturligvis prøvd å få hjelp av legene, men de har bare anbefalt nye operasjoner...

Uansett er det jeg lurer på om de kan ha rett på noe hjelp. En vaskehjelp eller lign? Ingen av dem har fylt 70 enda. Begge er uføre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er virkelig en svinesti de bor i. Alt er møkkete, alt fra kjøkkenskapene, til kjøleskapet, hver flik av gulvene, vinduene, taket, komfyren... alt er forferdelig!

Jeg har prøvd å komme dit for å vaske for dem, men det har de ikke likt... tror de synes det er ydmykende at jeg som deres datter studerer deres "møkk" .

Nå har det seg slik at jeg ikke er oppvokst slik, men med åra har de begge blitt syke. Pappa har fått kols, og blitt betydelig sykere de siste åra - men sant og sies har han aldri vært så ryddig heller.

Mamma har flere mislykkede operasjoner for slitasjeskader rundt omkring på kroppen, både operasjonen hennes mot prolaps, plattfothet, retting av skjeve hofter og utbytting av skulderledd har vært mislykkede. Hun ligger for det meste på sofaen, og lever på smertestillende. Hun har naturligvis prøvd å få hjelp av legene, men de har bare anbefalt nye operasjoner...

Uansett er det jeg lurer på om de kan ha rett på noe hjelp. En vaskehjelp eller lign? Ingen av dem har fylt 70 enda. Begge er uføre.

Så lenge di er uføretryggdet så kan di søke om og få vaskehjelp.

Skrevet

De kan søke om å få hjemmehjelp men det vil ikke hjelpe mye om det er så skitten som du skriver.. Det beste er å få tatt en fullstendig nedvask og Så få inn en hjemmehjelp som kan hjelpe til å holde det rent.. Mange steder får man ikke mer enn 1 time hver 14. dag og det monner lite når det er så skittent, og det er veldig begrenset hva de gjør(de henger ikke ut tepper, vasker vinduer etc).. Du må nok snakke med dem (har du søsken så er det lurt at dere slår dere sammen om dette) og ta opp de hygieniske forholdene - det er jo ikke bra for helsa å ha det skittent og spesielt din far som har KOLS kan oppleve forverring pga støv og skitt.. De vil nok uansett trenge hjelp fra familien til en del ting, hjemmesykepleie kan det være de også kan få men de gjør ikke husarbeid men hjelper til med medisiner og stell (personlig hygiene)..

Dine foreldre synes nok sikkert det er flaut at det er som det er men makter samtidig ikke gripe fatt i det selv slik helsa er så det er viktig at dette legges fram på riktig måte som et tiltak som skal hjelpe dem og ikke som at de har grunn til å være flaue... Snakk med foreldrene dine, få tatt en storvask og ta kontakt med bestillerkontoret i kommunen din ang hjelp videre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...