Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Er det egentlig lett å få jobb som helsefagarbeider? Har ikke fagbrevet ennå,men jeg er igang. Jeg er i permisjon nå,men når jeg er ferdig kunne jeg tenkt meg å jobbe som det. Jobbe litt kveld og helgjobbing når jeg feks skal gå hjemme med sønnen min. Kan jeg feks sende en åpen søknad til kommunen, går det? For det er jo ikke så mye som utlyses virker det som..
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 nja, lett og lett. Du får de fleste steder jobbe fullt, men ikke som ansatt. Du får løse vakter som du må (bør) ta på kort varsel, og om du er heldig får du korte vikariater. Om du blir fast ansatt om mange år blir de en eller annen merkelig brøk, 46,93% stilling for eksempel. Du kan tjene godt om du jobber røde dager, dersom du ikke helst vil ha de fri. Vil du ha fri røde dager finner du deg heller jobb i en annen sektor. Du må sannsynligvis jobbe iallefall 2 delt turnus med dag og kveldsvakter. Om du er alene med barn, eller har en mann som også jobber utover normal arbeidstid må du ha barnevakt ganske ofte. Du kan ikke delta på ting som skjer på kveldstid av ulike kurs eller andre sammenkomster, om det innebærer at du må møte hver gang. For sannsynligvis jobber du en av kveldene. Slik som du ønsker vil jeg tro du vil få jobbe så mye som mulig, det går fint ann å ringe enhetslederen innenfor helse og høre, så får du stå på en vikarliste.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #3 Skrevet 27. mars 2012 Det er ikke lett å få en fast stilling med en gang, men det er lett å få en vikarstilling og da en fot innenfor. Send en åpen søknad direkte til sykehjemmet, eller der du vil jobbe. Bedre det enn kommunen. Jeg er ikke utdannet innen helse, men fikk en vikarjobb på den måten, og får jobbet masse..
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Takk for svar dere Jeg er ikke alene,så det vil sikkert gå fint sånn sett. Hvordan er de forskjellige turnusene? Jeg må gå hjemme med sønnen vår til neste august, så det hadde vært fint om jeg kunne ha jobba litt kveld og helger i første omgang! Vil selvlølgelig også ha dagvakter når jeg har anledning til det Blir vaktene fordelt eller er det de ferske som får all kveldsjobbinga?
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #5 Skrevet 27. mars 2012 Hos oss så kan vi skrive oss på en liste over ledige vakter, og velger da vakter etter hva som passer. Så gir lederen oss vakter etter hva som passer. i tillegg ringer de når det er behov. Man bør jo si ja så ofte som mulig, men man kan selvsagt si nei, kan jo ikke sitte hele dagenå vente på en telefon fra sykehjemmet, man må jo legge planer osv. Vi har forskjellige vakter. 07-15.00 (Denne er det en sykepleier som har da) 07.30-1500 07.30-14.30 08.00-13.30 14.00-21.00 Denne vakten sier jeg ofte nei til om den er i hverdagen, for det går ikke opp med samboers jobb og sønnen vår. 14.45-22.30 15.30-21.30 22-07 -nattevakt #3
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 Jeg har vært kjempeheldig og gikk rett på fast jobb, 75%. Men det virker som veldig mange begynner som ringevikar og deretter kanskje får et fast engasjement før de blir fast ansatt. Hos oss jobber de fast ansatte like mye kveld og dagtid. Dvs, det er ikke sånn at de eldste i gamet får færre kvelder. Jeg syns vi har en kjempebra turnus, med jobb en kveld i uka og hver 4.helg. Det er virkelig sjelden jeg føler at jeg ikke kan delta på ting, men så er jeg i utgangspunktet ikke så organisert aktiv utenfor jobb og familielivet. Som vikar kan du fint si at du bare vil jobbe kveld og helg. Jo større "bedrift" du får vikarjobb innen, jo større sjanse for å kunne velge vakter etter det som passer deg. Det er hvert fall det jeg har inntrykk av fra vikarene hos oss.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 27. mars 2012 #7 Skrevet 27. mars 2012 Hos oss bruker vi et system som heter minvakt. Da legges alle ledige vakter ut på nettet, og alle vikarer står fritt til å melde sin interesse for de vaktene de vil ha. Er det flere om en vakt sitter det noen og bestemmer hvem som skal få hvilken. Hos oss er det få vikarer, og vi prøver å dele slik at alle får litt. Så har vi også noen som kan jobbe med bare noen brukere, og andre med alle osv. Du kan godt si at du ikke kan jobbe tirsdagskvelder f.eks., da blir du ikke ringt etter på de vaktene. Du får ikke en turnus som vikar, du blir bare ringt etter ved sykdom, ferier eller avspaseringer, kurs osv. Der er regler for at det skal gå minst 11 t mellom hver vakt f.eks, og du kan ikke jobbe mer enn 35,5 timer i uka. Ikke alle ser på kveldsjobbing som noe negativt, så det er det ingen rutiner på. Mange plasser har en vikarliste som følges streng, dvs at om du kommer på den nå så står du sist. Da vil du være den siste som blir ringt til, og derfor er det ikke nødvendigvis så mange vakter igjen. De som gjør det har også ofte en tendens til å hoppe over de som sier nei noen ganger, og det er jo heller ikke gunstig. Du må også huske at en kveldsvakt sannsynligvis begynner før mannen din er ferdig på sin jobb, med mindre han kan flekse.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 Der er regler for at det skal gå minst 11 t mellom hver vakt f.eks, og du kan ikke jobbe mer enn 35,5 timer i uka. Hos oss er det fritak fra de 11 timene og vi har 9 timer mellom hver vakt så det kan jo variere. De fleste steder antar jeg at man får lov til å jobbe kveldsvakt, for deretter dagvakt dagen etter.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #9 Skrevet 27. mars 2012 Takk for alle svarene, da vet jeg litt mer om hva jeg eventuelt har å gå til. Fint at det er sånn at vaktene blir fordelt! Virker som ålreite arbeidstider. Har ikke lyst på bare kveldsjobbing heller, når han begynner i barnehagen..
Cimorene Skrevet 27. mars 2012 #10 Skrevet 27. mars 2012 Send en åpen søknad til et sykehjem. Vær klar over at det som oftest er veldig korte frister når du blir oppringt som tilkallingsvikar, type: "vi trenger en d-vakt i dag, kan du komme nå?". Kveldvakter er vel mest vanlig fra 1500-2200, du vil da gjerne bli oppringt kl.1300 med spm om du kan komme på vakt til kl.1500. Så du må være fleksibel, man har en tendens til å ringe de som sa ja sist gang først. Så sier du nei flere ganger på rad, så minsker sjansen for å få vakter senere betraktelig. Stort sett er det vel vanskelig å få fast stilling som helsearbeider. Vær klar over at i helsevesenet jobber man på alle høytider; julaften, nyttårsaften, påska etc. Så vær forberedt på at du må jobbe på julaften fra 15-22. Ellers så er det givende å arbeide med eldre mennesker, men det er tungt fysisk. Og så er det ganske høyt arbeidspress pga sykehjem generelt har bemanning på det laveste som er går an pga budsjetter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå