Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Skjønner ingen ting jeg. Har to barn. Minste (4 år) får kjempeskryt hos tannpleier. Fine tenner, uten antydning til karies. Med eldste (9 år) har jeg fått utidige kommentarer fra tannpleie helt siden hun var 3 år, og fikk et bitte lite hull i ei tann. Etter dette ble jeg ENDA mer påpasselig med fluor og grundig tannpuss. Likevel har det blitt flere hull i tennene. Hva er det jeg gjør feil? Jeg skjønner det ikke. Jeg pusser barnets tenner hver kveld. Det samme har jeg snakket med pappan om, og han sier han gjør det samme. Snakket med tannpleier om dette. Og da jeg sa at barnet mitt må ha dårlige tenner, da det er blitt så mange hull. Da fikk jeg beskjed om at det er ikke noe som heter at noen har dårligere tenner enn andre, og at det var kun tannpuss som var av betydning. Hva mer kan jeg gjøre da? Noen som har opplevd liknende?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Sa tannpleieren noe om munnhygienen? Fant hun belegg, i gropene på tyggeflaten eller på glattflatene (de som viser mot innsida av munnnen eller mot leppene?) Pusser dere også om morgenen? Er det noe du i forbindelse med kostholdet som du kunne justere?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Tannpleieren tar feil, tror jeg. Har ikke forskning å vise til, men kun egne erfaringer. Tror de er veldig påståelige, for jeg har kranglet med en tannlegekompis om det samme;) Broren min og jeg har helt forskjellige tenner. Jeg fikk aldri hull før jeg passerte 20, og han borret hver bidige gang i oppveksten. Han pusset tennene to ganger daglig, og jeg sneik meg unna så ofte jeg klarte. (Jeg har blitt flinkere etterhvert;) Kan selvsagt ha noe med syreinntak før pussing, osv. Man skal helst ikke ha i seg syre o.l en godt stund før pussing, for det bidrar til at emaljen blir pusset bort. (f.eks fra frukt) Drikker hun lite melk?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 Hvor ligger hullene tannpleieren fant? Muligens i melkejekslene, kanskje i mellomrommet?) Pusser 9-åringen selv? Det anbefales å hjelpe til med tannpuss til barnet er ca. 10 år pga manglende motorikk hos yngre barn til å utføre tannpussen nøyaktig nok. Lurt å begynne med tanntråd (Jordan miracel er ganske greit). I innlegget leste jeg at du pusser hver kveld. Men du pusser også hver morgen etter frokost, eller?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Jeg hadde fryktelig dårlige melketenner, hull i nesten alle. Helt grusomt. Søsteren og broren min hadde ingen. Vi fikk samme mat og samme tannstell. Så mistet jeg melketennene og fikk nye. Har ikke hatt ett eneste hull i de nye tennene, og nå er jeg over 30. Ingen skal få meg til å tro på at ikke noen tenner er svakere enn andre!
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #6 Skrevet 26. mars 2012 Synes det er rart at en tannpleier sier slikt. Visst kan noen ha svakere tenner. Dette er ofte arvelig. Kjenner noen som får nye hull hvert år, som gjør alt rett. Kjenner også noen som aldri går til tannlegen, har dårlig tannstell og matvaner og null hull. Har man mangel på d-vitamin kan man få svakere knokler og tenner. De fleste blir aldri testet for dette, men det forekommer hos mange. Spyttproduksjon og spyttsammensetning er også viktig. Svigermoren min har lite spyttproduksjon, og dette gjør at hullene strømmer på. Den ene datteren her i huset har en spyttsammensetning som gjør at hun får både tannstein(hvitt/gult) og proteinbelegg(brunt). Her i huset er vi ikke fanatiske. barna får lørdagsgodt, juice til frokost i helgene og brus til maten lørdag samt saft til risgrøten/ved sykdom. Tennene pusses godt av voksne morgen og kveld. To av barna har upåklagelige tenner, mens hun ene har ikke hull men mye belegg som kan føre til hull.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 27. mars 2012 #7 Skrevet 27. mars 2012 Har en bror som ble født med lite/ingen emalje på tennene. Smaken er den som gjør tennene harde og sterke. Sjekke dette kanskje?
Mockanin Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 Joda, noen har dårligere tenner enn andre. Nå skal det sies at mitt inntrykk av folka som jobber med tenner (tannleger, tannpleieren, tannlege assistenter o.l. ) er meget spesielle mennesker. Jeg har jobbet med det jeg gjør i mange mange år og innen flere forskjellige bransjer. Nå jobber jeg opp mot tannlegekontorer og klinikker og TRO meg. Disse er noen av de mest kverulerende, bedrevitende og arogante menneskene jeg noen sinne har jobbet mot. Har ikke møtt maken til yrkesgruppe før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå