Chemille88 Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Hei hei Jeg venter en liten gutt med termin 23. April og er nå i starten på uke 37. Babyen ligger fremdeles i seteleie og har gjort det hele tiden. Var til kontroll på sykehuset i dag og fikk beskjed om å komme tilbake om 1 uke for å sjekke leie pånytt og evt. planlegge keisersnitt om han ikke har snudd seg til da. Er det fremdeles mulig at han kan snu seg? og hvis jeg bestemmer meg for keisersnitt og han skulle snu seg etter det, vil keisersnittet da bli avlyst? I begynnelsen tok jeg tanken på keisersnitt litt tungt, men etter å ha pratet / lest litt om det, virker det egentlig ganske fristende. håper på svar.
Gjest Kira med en av hver Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Tror nok muligheten for at barnet kan snu seg er tilstede helt frem til fødselen. Men ettersom du skriver at babyen har ligget i seteleie hele tiden, er det kanskje mindre sannsynlig. Mitt første barn vekslet mellom sete- og tverrleie, men kom seg aldri til hodeleie. Så fikk derfor planlagt keisersnitt. Tok også tanken på keisersnitt ganske tungt, fordi jeg var veldig nervøs for både operasjonen og tiden etterpå. Hadde mitt andre planlagte keisersnitt for 6 uker siden, og er veldig glad for at det finnes.... selv om jeg mye heller skulle født vaginalt hvis jeg hadde et valg
Nikamo Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Min første lå i tverrleie, men etter et fall i dusjen en mnd før termin, så snudde hun seg Nå skal det sies at det ble KS likevel, siden jeg ikke fikk henne ut på egen hånd... Det var skikkelig nedtur, siden jeg hadde vært gjennom så og si hele fødselen først... Men har hatt to planlagte KS etterpå, og de var veldig fine
hit og dit Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Mine har begge snudd seg en uke før fødsel. Første snudde seg i uke 35 og ble født i 36, andre snudde seg i 37 og ble født i uke 38. Jeg kjente at de romstrerte rundt og la meg ned på rygg for å gi plass. Da kunne jeg både kjenne og se at de snudde seg. Jeg har en fødsel og et keisersnitt (i narkose) bak meg, begge deler har vert fine opplevelser, på tross av noe drama i relasjon til begge. =)
Cayetana Skrevet 27. mars 2012 #5 Skrevet 27. mars 2012 Hei! Mitt lille gull lå hele svangerskapet i seteleie. Alle sa at han kom til å snu seg, noe han ikke gjorde... Jeg ble også skuffet og lei meg når jeg ble klar over dette, hadde håpet på en vanlig fødsel. I uke 37 ble vi (lege og jordmor) enige om planlagt keisersnitt, men vi ble også enige om at hvis gullet snudde seg så skulle jeg føde vaginalt. Dagen før det planlagte ks ble jeg innlagt og fikk ultralyd, gullet lå fremdeles med rompa ned og det ble gjennomført et vellykket keisersnitt. I ettertid er dette ikke noe jeg angrer på, jeg hadde gått for ks en gang til! Men jeg husker at jeg ble veldig stressa på slutten om han kom til å snu seg, man venner seg til tanken på ks, og jeg tror jeg hadde blitt skuffa hvis jeg hadde blitt sendt hjem og skulle ventet på en vanlig fødsel hvis han hadde snudd seg i siste liten... Uansett, nå 8 mnd etter så har jeg bare fine tanker rundt ks. Det var en flott opplevelse og tiden etterpå gikk også veldig greit! Jeg skjønner deg godt når du skriver at du ble skuffet over at du ikke få vanlig fødsel, men som sagt du venner deg etterhvert til tanken og da er det faktisk ganske greit! ønsker deg lykke, lykke til! Du går en fantastisk tid i møte!!
geitemarken Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 Jeg har født baby i seteleie ved vanlig vaginal fødsel. Gikk helt supert. Det eneste var at jeg måtte ha epidural i tilfelle komplikasjoner. Jeg var under nøye overvåking og under selve fødsel hadde vi hjelp av jordmor, assistentlege, overlege og barnelege. Følte meg i veldig trygge hender. Dette er rutinen ved mitt sykehus, og bare i spesielle tilfeller (f.eks. stort barn, trangt bekken og andre forhold) blir det gjort keisersnitt. Før fødsel hadde vi møte på fødselavd med jordmor å lege der vi fikk luftet våre tanker og følelser rundt fødsel og de fikk forklare og begrunne de valg som ble tatt. Dette møtet var gull, og vi var godt forberedt på mange eventualliteter. Lykke til med fødsel:)
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 27. mars 2012 #7 Skrevet 27. mars 2012 Da jeg kom for mitt planlagte snitt var jeg nummer 2 i operasjonskøen. Jeg ble plutselig nr 1 fordi seteleiebabyen hadde snudd seg! Det kan tydeligvis skje helt til det siste" Har ikke lest dine andre svar, men jeg har hatt en vaginal fødsel og 2 snitt. Jeg kom meg mye raskere etter snittene og synes jeg har hatt 3 fantastiske fødsler:)
jente_80 Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 Jenta mi lå i seteleie i hele svangerskapet. Jeg ville absolutt ikke ha keisersnitt, og var forberedt - og ikke redd for - setefødsel, selv om det var barn nr 1. Holder til på St.Olav, og tenkte jeg var i de beste hender Jeg var på flere UL mot slutten for å måle veksten til barnet. Og mellom 2 UL'er så virka det som at barnet ikke hadde vokst, og legen var bekymret for om barnet fikk nok næring. Og i og med at de ikke setter igang setefødsler, så ble det plutselig keisersnitt på meg, gitt!! Alt gikk forøvrig kjempebra! Jeg tror jeg var heldig. Men om de avlyser keisersnittet om barnet snur seg i siste liten vet jeg dessverre ikke noe om. Kan du ikke ta en telefon til sykehuset??
lohne Skrevet 28. mars 2012 #9 Skrevet 28. mars 2012 Hei :-) Jeg hadde planlagt keisersnitt for fem uker siden. Dette var ikke grunnet seteleie, men problemer med min rygg. Dette er mitt første barn og alt var i utgangspunktet nytt og skummelt. Jeg leste alt jeg kom over følte meg relativt forberedt. Jeg grudde en del til tiden etter fødselen siden den skulle være veldig vond, og mange slet litt ekstra med amming og en del andre ting. For min del ble dette unødvendige bekymringer. Jeg var oppe og gikk samme kveld og var knapt øm dagen etter. Jeg var nok veldig heldig, men vil bare du skal vite at det ikke behøver å bli noe ekstra. For min del var ks veldig lettvint. Melka kom også som bare det dag tre. Du eneste som jeg syntes var litt vanskelig var følelsen om at det hele var ganske uvirkelig med tanke på å ha en satt dato for å få en baby, men forstod det når hun var ute :-) Jeg skulle egentlig ønske jeg hadde lest og forberedt meg litt mer på tiden etter man kom hjem. Dette har vært en flott,men ganske kaotisk tid med mye nytt som skal læres Ønsker deg masse lykke til, dette kommer til å gå helt fint!
Chemille88 Skrevet 8. april 2012 Forfatter #10 Skrevet 8. april 2012 Hei Hei Tusen takk for mange gode svar, dette hjalp meg virkelig! Jeg var inne igjen i begynnelsen av uke 38 for å sjekke leiet igjen men han hadde fremdeles ikke snudd seg, jeg er nå i begynnelsen av uke 39 og ble bedt om å komme tilbake i dag for en ctg undersøkelse. (forsto ikke helt hvorfor de skulle det, tror ikke det er helt vanlig prosedyre). Jeg snakket en del med legen på gyn.pol da jeg var inne på ultralyd og ble enig om et planlagt keisersnitt på fredag den 13 april. Fikk ikke noe særlig info om hvordan det skulle foregå, hva som gjøres i forveien eller noe klokkeslett. ble litt forundret over det. Etter alle de gode innleggene her har jeg sluppet litt taket i angsten og håper dette blir vellykket. Hvordan fungerer spinal bedøvelse? kan det sammenlignes med epidural?
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #11 Skrevet 8. april 2012 Spinalbedøvelse settes på akkurat samme måte som epidural, den er bare sterkere så du ikke har førlighet i nedre del av kroppen i det hele tatt. Jeg har tre vaginale fødsler, men måtte ha keisersnitt med fjerde og gruet meg veldig. For min del ble det en positiv overraskelse, ikke på langt nær så vondt etterpå som jeg hadde innbilt meg og jeg hadde ingen problemer med å være oppe, dusje, stelle og bada babyen min, spise på fellesrommet med de andre mammaene osv fra dagen etter operasjonen. Jeg var ikke helt forberedt på at jeg skulle miste så mye blod og måtte ha flere blodoverføringer (er visst ikke helt unormalt for fleregangsfødende at livmoren ikke vil trekke seg sammen etter snitt) og ingen hadde fortalt meg om luftsmertene etterpå. Hos meg gikk luften opp i skulderen og var mye vondere enn selve snittet, men gikk heldigvis over tredje dagen etter snittet. Jeg kom meg greit etterpå, kjedelig å måtte ta hensyn ved ikke å bære osv i så mye som 6 uker, men hadde ingen problemer med å stelle hverken babyen, meg selv eller eldre søsken. Så jeg ble som sagt positivt overrasket, skjønner jo at det er individuelt dette, men om du ikke har veldig lav smerteterskel og tåler litt før du blir svimmel, uvel og føler deg syk takler du et snitt veldig godt.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #12 Skrevet 8. april 2012 Jeg har to ks bak meg og har bare positive erfaringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå