Gå til innhold

Fikk plutselig så lyst på salami, og dermed..


Et nytt eplefrø <3

Anbefalte innlegg

..kastet jeg meg over en hel pakke. LURT. Og tenkte etterpå at dette muligens er spekemat. Og i følge matportalen så tenkte jeg rett. Salami kan visst inneholde parasitter som er ufarlige for mor, men kan gi skader hos fosteret. ( ..? )

 

Flott..

 

Er ikke veldig bekymret, åt jo dette i forrige svangerskap, og det gikk jo veldig bra. Men så unødvendig med en hel pakke! Er liksom fortsatt ved den tro at man kan spise det meste, så lenge det er ferskt. Hvor nøye er dere på hva dere putter i gapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke spesielt nøye, men jeg holder meg selvfølgeøi unna spekemat, alkohol osv... Tinge man VET kan være skadelig.

Spiste også salami i forrige svangerskap, tenkte ikke over at det var spekemat.

Nå spiser jeg bare salami fra Gilde. for den er kokt så den er trygg. (har sendt mail til dem og spurt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går nok så fint atte ;) kokt salami neste gang så slipper du å plage deg selv. Her blir jeg kvalm av alt jeg ikke skal ha bortsett fra fenalår. Det har jeg av ukjent grunn veldig lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar jenter! Er gilde sin salami kokt!? DIGG! Da skal det kjøpes i morgen den dag! Ennå jeg har spist en pakke i kveld(:-/), så kunne jeg sikkert spist en pakke til. åhh, når jeg tenker over det, så kastet jeg meg over en sånn "bu-pølse"( som man kjøper på festivaler og sånn) før i dag også. Pokker ta meg altså. De er nok ikke av det beste slaget, og langt fra ferske.. Æsj.. Jaja, vi får håpe toxoplasmosen overså festivalpølsa også.. ;-)))

 

At du har lyst på fenalår,er vel av samme grunn som min.. Salt kanskje? Ikke godt å si! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert riktig! Chips slår oss an og det er jeg normalt ikke særlig interessert i. Tror ikke det gjelder all gilde salami, bare en variant? God shopping ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wayfarer

Takk for svar jenter! Er gilde sin salami kokt!? DIGG! Da skal det kjøpes i morgen den dag! Ennå jeg har spist en pakke i kveld(:-/), så kunne jeg sikkert spist en pakke til. åhh, når jeg tenker over det, så kastet jeg meg over en sånn "bu-pølse"( som man kjøper på festivaler og sånn) før i dag også. Pokker ta meg altså. De er nok ikke av det beste slaget, og langt fra ferske.. Æsj.. Jaja, vi får håpe toxoplasmosen overså festivalpølsa også.. ;-)))

 

At du har lyst på fenalår,er vel av samme grunn som min.. Salt kanskje? Ikke godt å si! :-)

 

Jeg er helt gal etter salt og har så lyst på spekeskinke at jeg nesten tilter. Skal spørre legen om jeg kan steke spekeskinka og spise den da. For da er den jo varmebehandlet. Noen som har spurt legen om spekeskinke før?

Jeg tror salthungeren kan komme av at vi tisser så mye mer :P Jeg gjør hvertfall det, og da mister man jo mye salter og mineraler. Men jeg er ikke lege, men jeg synes det høres ut som en logisk forklaring.

Endret av wayfarer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar jenter! Er gilde sin salami kokt!? DIGG! Da skal det kjøpes i morgen den dag! Ennå jeg har spist en pakke i kveld(:-/), så kunne jeg sikkert spist en pakke til. åhh, når jeg tenker over det, så kastet jeg meg over en sånn "bu-pølse"( som man kjøper på festivaler og sånn) før i dag også. Pokker ta meg altså. De er nok ikke av det beste slaget, og langt fra ferske.. Æsj.. Jaja, vi får håpe toxoplasmosen overså festivalpølsa også.. ;-)))

 

At du har lyst på fenalår,er vel av samme grunn som min.. Salt kanskje? Ikke godt å si! :-)

 

Jeg er helt gal etter salt og har så lyst på spekeskinke at jeg nesten tilter. Skal spørre legen om jeg kan steke spekeskinka og spise den da. For da er den jo varmebehandlet. Noen som har spurt legen om spekeskinke før?

Jeg tror salthungeren kan komme av at vi tisser så mye mer :P Jeg gjør hvertfall det, og da mister man jo mye salter og mineraler. Men jeg er ikke lege, men jeg synes det høres ut som en logisk forklaring.

 

Ang spekeskinke og alle spekemat, så kan du fryse det ned en uke, og det vil da vÆre heeeelt trygt å spise, og har visst ingenting å si på kvaliteten. :-)))Du kan visst steke det også, men da blir det jo ikke helt spekemat, føler jeg da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygt å steike. De har gått bort fra at det er ok å fryse spekemat, tror det er fordi listeria bakterier kun ved varmebehandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wayfarer

Ikke spesielt nøye, men jeg holder meg selvfølgeøi unna spekemat, alkohol osv... Tinge man VET kan være skadelig.

Spiste også salami i forrige svangerskap, tenkte ikke over at det var spekemat.

Nå spiser jeg bare salami fra Gilde. for den er kokt så den er trygg. (har sendt mail til dem og spurt.)

 

Jeg sendte en mail til Gilde og spurte om dette med salami, og da fikk jeg som svar at den IKKE var kokt. Samtidig sa de at de anbefalte å følge statens kostholdsråd for gravide, hvilket sier at spekemat er fy! Men skal høre med legen om det er greit å steke den så kan jeg komme med tilbakemeld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steking går bra, lover ;) grunnen til at spekemat utgår er fordi det ikke er varmebehandlet. Stekt spekemat går for det samme som annet gjennomstekt kjøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha.. Ler av den tråden her altså! Gærne gravide damer som bare vil spise ting man ikke har lov til! Rart med det altså! Selv har jeg lyst på alle mulige oster, som selvfølgelig ikke er pasteuriserte! Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget pizza med strandaskinke til fredagskos.... Nam nam :-) Toppet med alkoholfri øl, san miguel.. Ikke så verst tjuvstart på påsken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha.. Ler av den tråden her altså! Gærne gravide damer som bare vil spise ting man ikke har lov til! Rart med det altså! Selv har jeg lyst på alle mulige oster, som selvfølgelig ikke er pasteuriserte! Hehe..

 

Stjælte epler smaker best.. :P det forbudte er jo aller mest fristende :D jeg har veldig lyst på serranoskinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shanti ♥

Det hjelper ikke om pakka er nyåpnet eller salamien fersk/har god datostempling. Toxoplasmose havner i kjøttet ved at dyret spiser parasitten og smittes, den invaderer da musklene/kjøttet på dyret mens det er i live og blir der til det dør, altså oppstår problemet lenge før slakting. Dette med nyåpnede pakker og god datostempling har med listeria å gjøre, som vokser med lang oppbevaring/dårlig pakkehygiene.

 

Steking er eneste metode for å drepe både toxo og listeria, listeria vil overleve frysing (toxo også, om det ikke fryses til dyp nok temp over lang nok tid). Anbefaler godt stekt ostesmørbrød med salami for den salamisultne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shanti ♥

Forresten har Grillstad en ny salami som HETER "kokt salami", regner med den er trygg.. Men har hørt at den ikke har helt riktig salami-feeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i heimen lager vi pizza med pepperoni. Nam nam :)

 

Jeg vurderer sterkt den toast-varianten, fordi salami frister, og fordi Toasten viker som lite provoserende mat :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber sammen med jordmor som skal følge meg i svangerskapet (ikke at hu veit det enda). Hu sa at hvis en fikk lyst på ei skive med salami så var det bare å spise det. Men tror likevel jeg kommer til å holde meg unna... Gynekologen jeg var hos i går sa heller ingenting om salami. Og store fisker var trygt å spise, så lenge man varierte hvilken fisk man spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som legen min sa " Salami kan du spise hele livet, men kos deg heller med andre ting disse 9 mnd." Det ER en bittebittebitte liten risiko, hvorfor ta sjansen.. :-) Toxoplasmose er i mer enn vi aner, men ettersom VI ikke blir dårlige av det, tenker vi heller ikke på det.. Men når lille spire blir dårlig av det, så venter jeg, og spiser det med god samvittighet siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...