Gå til innhold

Bekymret for egen helse, trenger noen meninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg skal med dette, men kanskje noen kjenner seg igjen. Jeg har vært sykmeldt i 2 mnd pga smerter overalt, værst i nakke, skuldre og rygg. Dessuten er jeg sliten hele tiden og har en masse andre "småting" som urinlekkasjer, nummenhet i armer og ben med nedsatt følighet, hodepine, leamus på øyne, tårer som renner uten grunn, ustøhet...., og dessverre en masse mer. Jeg har blitt undersøkt i hue og ræva av allmennleger, gynekolog og indremedisiner. Det eneste de finner er mangel på d- vitamin. Nå har jeg tatt 4 gram paracet hver dag i to mnd og tatt d-vitamin i ei uke. Nå ligger jeg til sengs og tar i tillegg 100 mg tramadol hver dag. Ikke noe hjelper, jeg er værre en noen sinne. Nå er jeg redd for hva en nevrolog skal finne, eller nesten værre ikke finner. Jeg har gått til kiropraktor som har gitt opp... Noen som kjenner seg igjen? Eller, sikkert ikke, men noen som har tips til å holde motet oppe? Er så redd de ikke finner noe det kan gjøres noe med. Har tre barn i barnehagealder og kan virkelig ikke bli sengeliggende...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter med mye av det samme og har gjort det i flere år nå. Jeg hadde mitt verste år noen sinne forrige vinter, er litt bedre nå men langt fra frisk. Jeg har fått diagnosen ME av tre forskjellige leger nå så jeg må vel bare akseptere at sånn er det, jeg har absolutt alle symptomene på lista.... Jeg har også diagnosen fibromyalgi, jeg trodde ikke det skulle være mulig å få begge deler, men det er det altså. Jeg er ikke så hardt rammet av fibro, det verste er kroniske betennelser som ikke slipper taket (f.eks under føttene), smerter i de store leddene som hoftene og konstant øresus. Har også kronisk hodepine. Her har du symptomene på "mine" sykdommer så kan du se om du kjenner igjen noe.

Jeg er forresten ikke sengeliggende, jobber ca 40% og tilpasser livet etter hva kroppen orker. Men det er snakk om en stor omveltning for en veldig aktiv jente som var vant til å ha to jobber, trene, være sosial og ha et aktivt liv. Nå fordeler jeg alt jeg har av krefter mellom litt jobb og barna mine, mer er det ikke å hente. Trening, å være sosial osv er det lenge siden jeg måtte gi opp..

Dette er ME:

1. Fatigue, utmattelse-anstrengelsesutløst energisvikt.

a) Daglig aktivitetsnivå er vesentlig redusert som følge av liten utholdenhet, lav terskel for fysisk

og mental trettbarhet.

Markert, rask fysisk og/eller kognitiv trettbarhet etter belastning, som kan være minimal som

f.eks daglige aktiviteter og enkle mentale oppgaver. Kan være invalidiserende.

c) Symptomforverring etter anstrengelse med utvikling av influensafølelse, smerte etc.

d) Lang restitusjonstid, vanligvis 24 timer eller lengre.

e) Tilbakefall, relaps, kan vare dager , uker, eller lengre.

2. Smerter.

a) Hodepine av ny type, kronisk og generalisert med nytt mønster.

Smerter lokalisert til muskler, myalgi, senefeste, ledd, mage eller bryst.

3. Søvnforstyrrelser.

a) Endret søvnmønster: insomni, oppvåkning, drømmer /mareritt, søvn på dagtid.

Våkner ikke uthvilt om morgenen.

4. Kognitiv svikt/nevrologiske manifestasjoner.

a) Redusert konsentrasjonsevne; vansker med å opprettholde oppmerksomhet, bearbeiding og

lagring av informasjon, planlegging. Desorientering og forvirring.

Redusert korttidshukommelse; vansker å huske informasjon, redusert arbeidshukommelse,

læring, vanskelig å huske hva en har sagt, må lete etter ord.

c) Motoriske forstyrrelser; muskelsvakhet, muskelrykninger, ustøhet og balanseproblemer.

d) Sensoriske forstyrrelser; sanseforstyrrelse, vansker å fokusere synet, overømfintlighet for lyd,

lys og stress, nummenhet og kuldefølelse.

5A. Immunologiske symptomer.

a) Influensafølelse, sår hals og ømme lymfeknuter, kan komme etter belastning.

Gjentatte langtrukne virusinfeksjoner.

c) Utvikling av nye allergier, overfølsomhet for medisin eller kjemikalier.

5B. Nevroendokrine symptomer.

a) Endret temperaturregulering, tendens til svettetokter, feberfølelse.

Kalde armer og ben, følsomhet for temperaturendringer.

5C. Autonome symptomer.

a) Ortostatisk intoleranse, blodtrykksfall i stående stilling, svimmelhet, hjertebank og

pustevansker.

Mage-tarmsymptomer, kvalme og smerter, irritabel tarmsyndrom.

Komorbiditet: Allergier, reaktiv angst og depresjon, fibromyalgi, irritabel tarm.

http://www.helse-ber...e_ME_111220.pdf

Dette er fibromyalgi:

Symptomene på fibromyalgi kan være mange.

Har du vanligvis vært et overskuddsmenneske, for så å oppleve at du klarer mindre og har vondt flere steder i kroppen? Da kan det hende du har fibromyalgi uten å vite det.

Noen av de vanligste symptomene:

- Smerte: dyp, intens, verkende, sviende og/eller brennende

- Stivhet: ofte verst om morgenen

- Barometri: forverring ved værskifte

- Indre frost

- Hodepine

- Nummenhet og hovenhetsfølelse: gjerne hender og føtter

- Synsforstyrrelser

- Fordøyelsesproblemer og irritabel tykktarm

- Forverring ved uvant fysisk aktivitet

- Forverring ved fysisk og psykisk stress

- Tretthet, utmattelse og overfølsomhet

- Søvnproblemer, oppstykket søvn

- Depresjon, angst, opplevelse av å ha "klump" i halsen

- Glemsomhet, konsentrasjonsvansker, finner ikke ord

- øresus, munntørrhet

- Svimmelhet, kvalme

- Hyppig vannlating

http://www.fibromyal...ingen/Symptomer

Skrevet

Til HI: Har du det livet du ønsker deg? Føler du mening,helhet og "hverdagslykke"?

Skrevet

Du burde få testet deg fro krystallsyke. løse krystaller i balanse organet. Det kan ha maaaange rare symptomer. Gå til en fysioterapaut eller kiropraktoer som kan mye om det å få det testet:) Det vises ikke på blodprøver erller sånn som legen kan teste. Det slår ut på øynene når man blir lagt ned fra sittende stilling. vannskelig å forklare.

http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/ulike-sykdommer/benign-posisjonell-vertigo-bppv-2415.html

Lykke til!

Skrevet

#3 : ja, jeg gjorde ihvertfall det. Den gangen jeg kunne være aktiv med barna mine, nå klarer jeg innimellom ikke være i samme rom fordi litt høye eller skarpe lyder skjærer i øra. Hyggelig å kunne være sammen med andre, stelle i hage og hus også, ikke minst det å kunne trene hundene selv var artig. Siden jul har jeg nesten ikke gjort noe av dette og sammen med smertene og utmattelsen er jo ikke det veldig oppløftende. Eneste jeg ønsket endre på var jobb og jeg søkte på flere, men også det føles jo litt vanskelig nå. HI

Skrevet

#2: de to lidelsene du nevner der, beklager om jeg sårer deg, men oppfatter jeg som sekkegrupper alle kan få plass i. Min mor har fibro, min søster me så jeg er litt kjent med det. Det jeg ikke kjenner igjen med meg er urinlekkasjene, jeg har forøvrig også nedsatt sex funksjon, kaller man det det? Da jeg ikke blir våt, ikke har blodtilstrøming og forøvrig kjenner svært lite. Det samme med bryster.... For orden skyld vil hodet. Nå er jeg i sengen pga smerter, jeg sover ikke, men klarer nesten ikke stå på bena pga ryggen. Til meg å være tar jeg mye smertestillende, men det hjelper ikke. For meg virker det som om smerter og mangel på søvn pga smerter tar fra meg mye energi, heller enn at jeg har ett behov for å hvile særlig mye. Vel, jeg håper du ikke har rett! HI

Skrevet

#4: tror ikke det er noen fare for det. Svimmelheten er kun en liten del av symptomene og arter seg som ekstrasteg mer enn snurrende rom, gudsjelov :)!

Skrevet

Du skriver at du har d-vitaminmangel. Hvilken verdi hadde du og hvor mye d-vitamin tar du?

Grunnen til at jeg spørr er at d-vitamin mangel kan gi temmelig omfattende smerter og plager, men det er det de færreste som vet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...