Gå til innhold

Uff, nå ble jeg litt engstlig...... " litt ekle detaljer"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen ganger fått litt blod med i avføringen, da jeg vært veldig hard i magen, og vet at jeg har noen innvendig hemorider. Derfor har jeg ikke vært spesielt nervøs siden jeg tenkt det kommer fra de. Nå har jeg dessuten en tid hatt litt annet trøbbel med magen, og mistenker kanskje et litet magesår, eller magkatarr og står på venteliste til gastroskopi . Idag når jeg måtte på do så var jeg litt hard, men det gjorde igrunn ikke vondt når jeg måtte trøkke. Derfor fikk jeg sjokk når jeg ikke bare oppdaget at der bar friskt blod på papiret men også MYE blod i doen. Var helt rødt der nede...... Ble faktisk ganske engstelig. Kan dette være noe annet en hemoriderne, eller kan man bløde kraftig fra dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg ville ringt legen for sikkerhets skyld... For å utelukke magesår eller andre ting ;) Husk blod+vann kan virke som masse, selv om det ikke er det ;)

Skrevet (endret)

Tror ikke du trenger å bekymre deg for at det kan være magesår. Blodet fra et magesår vil bli svart i fargen før det når "exit". (Derfor man skal være obs på om avføringen plutselig blir svart, og man ikke har spist blåbær eller tatt jerntilskudd, som også kan mørkne avføringen..)

Ring lege om du er usikker, så slipper du å bekymre deg. Mest trolig er det en hemoroide. Noen dråper blod gjør veeeldig mye av seg etter det har forlatt kroppen.

Håper det ordner seg:)

Endret av Rosepus™
Skrevet

Takker for svar, føler meg litt beroliget faktisk. Trur jeg skal tørre å la det bero til jeg kommer meg på gastroskopi. Du har nok rett Rosepus, at hvis avføringen blir svart så bør jeg bekymre meg mer. Skal se dette an litt. Blir det ikke bedre ringer jeg legen om noen dager.

Skrevet

Signerer rosepus. Så lenge det er friskt blod som kommer, er det veldig sannsynlig at det kommer fra hemoroidene eller fra rift i endetarmen og ikke i fra lenger oppe i systemet. Da ville det vært sort. Ta det helt med ro du :-)

Skrevet

Hei, har du merket noen endring i avføringsmønster i det siste? Feks, løs el. hard avføring, annen konsistens enn vanlig o.l. Hvis du har det og i tillegg blør fra tarmen mer enn kun litt på papiret, ville jeg sjekket dette ganske raskt. Ikke for å skremme deg, men dette kan være typiske symptomer på tarmkreft, en av de mest vanlige kreftformer som rammer ca 3000 hvert år i Norge. Magesmerter kan også være et symptom. Det er flest folk over 60 som rammes, men det forekommer også hos yngre. Jeg ville i alle fall kontaktet lege, selv om det sikkert er helt uskyldig :-)

Skrevet

Hei, har du merket noen endring i avføringsmønster i det siste? Feks, løs el. hard avføring, annen konsistens enn vanlig o.l. Hvis du har det og i tillegg blør fra tarmen mer enn kun litt på papiret, ville jeg sjekket dette ganske raskt. Ikke for å skremme deg, men dette kan være typiske symptomer på tarmkreft, en av de mest vanlige kreftformer som rammer ca 3000 hvert år i Norge. Magesmerter kan også være et symptom. Det er flest folk over 60 som rammes, men det forekommer også hos yngre. Jeg ville i alle fall kontaktet lege, selv om det sikkert er helt uskyldig :-)

Hva om man har hatt det sånn i perioder som, men det har gått over etter under en uke og dukket opp etter noen uker igjen.. Bør man ringe lege da òg??

Skrevet

Hva om man har hatt det sånn i perioder som, men det har gått over etter under en uke og dukket opp etter noen uker igjen.. Bør man ringe lege da òg??

Ja, i alle fall om du har hatt endringer mht hvordan avføringen din vanligvis er. Hvilke magesmerter er det du har?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Ta det opp med legen, så slipper du å tenke på det, men 90% sikkert (minst) at det er en hemoroide som har sprukket, det kan blø kraftig. Legg deg og sov, det meste taler i mot kreft, slapp av.

Skrevet

Har generelt ganske "følsom" mage som blir fort oppblåst og forandret osv. av forandringer i kosthold / reiser osv. Så det er vanskelig å si om forandringene skyldes f.eks mild melkeallergi eller noe. Men skal ta en tur til legen uansett for sikkerhets skyld jeg. :)

Skrevet

Vil bare legge til at #7 og #10 ikke er HI. Jeg trur nok dette dreier seg om Hemoridene, og føler meg beroliget av det dere skrev. og etter å ha googlet det så ser jeg jo at det kan blø KRAFTIG hvis dem sprekker. Jeg skal jo som sagt snart på gastroskopi så jeg lar det bero og ser det an. Blir det verre for den tid eller at avføringen blir svart så kontakter jeg legen før. Har ikke noe forandret avføring fra før.Takk igjenn for svar. Hilsen Hi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...