Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Han går ikke på sfo nå, har ikke gjort det siden januar. Siden jeg går hjemme fortiden. Det han har pleid å gjøre når han kommer hjem etter skolen er å se på tv og spille spill. Før han skal på trening 3 dager i uke dagene. Jeg har forbudt spilling i uka nå siden det ble alt for mye spilling og surmuling når jeg sier leksene må gjøres. Jeg har lite tålmodighet når han surmuler, da blir jeg fort irritert og strengere slik at han hører med engang. Nå fikk han se 10min på tv før jeg oppdaget beskjed fra lærer om at sønnen min har klaget på lite søvn og ville ikke jobbe i norsktimen. Han har vært hos faren sin i helgen, nå har jeg sendt streng beskjed til faren om at gutten skal legges seinest kl.21, han er 8 og ikke 16år. Så nevner jeg ordet lekser og han begynner å surmule, da farer jeg opp og forteller han hvordan det ligger ann at jeg vet han er trøtt, men leksene må gjøres. Han gjør leksene pent og medlidende. Men hva gjør deres barn etter skolen? Det er ikke aktuelt å spille lenger, lekene fra julaften står f.eks ubrukt. Kommer han til å få mer fantasi til å leke med lekene sine kanskje når han ikke får spille Wii og Ipad?
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Syns ikke du er streng eller slem som nekter han å spille i ukedagene, hvis det er absolutt nødvendig med spilling kan det f.eks heller spilles MAX 20 min på kveldstid. Spilling, databruk og tv titting har jo blitt helt ut av kontoll rundt om i familier med barn. Tror nok han kommer til å få litt mer fantasi/overskudd til å leke med andre ting når han ikke spiller så mye ja Men jeg syns kanskje du virker litt streng og sur sånn ellers? Nå har jeg jo ikke sett hvordan dere fungerer i familielivet, men utifra det du skriver virker du rimelig krass. "da farer jeg opp og forteller han hvordan det ligger ann".. Det kunne kanskje gått å forklare ting og prate med han i stedet for å fare opp og "skremme" han til å gjøre lekser? Selvfølgelig må man få bli irritert og kanskje bli litt hard/krass hvis ungen ikke hører etter. Jeg er ingen tilhenger av å dulle for mye med barna, men kanskje prøve å snakke vanlig først!?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Ja, helt enig med deg. Det med den oppfaringen var et glimt, siden jeg nettop hadde lest beskjeden fra læreren. Ungen skal jo ikke ha skyld for dette. Er faren hans som la han seint på lørdag. Dessuten stod jo ungen opp 1 time tidligere i dag pga klokka ble stillt. Hmm Hvorfor tenkte ikke læreren på det, men han måtte vel si fra at sønnen min ikke ville jobbe i norsk timen i dag pga klaging på for lite søvn. Men nå har han jaggu tatt frem lego gitt :D HI
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 Min 8 åring er på sfo og leker med kameratene sine etter skoletid han, selv om jeg går hjemme. Både han og jeg blir "mannevonde" om han skal gå her hjemme og kjede seg frem til middag... Unger har ingenting inne å gjøre etter skolen, da skal de ut i frisk luft å leke! Her går 8-åringen hjem fra sfo kl 15.30, så sitter han og slapper av litt mens jeg lager middag. Kl 17 spiser vi middag og rett etter middag gjør han lekser. Da er han mett og har fått både dosen sin med frisk luft og litt hvile før middag. Han trener to dager i uken fra 18-19. Vi har ikke spilleforbud, det spiller ingen rolle for meg om han spiller eller ser på tv en halvtime før han legger seg. Men han får definitivt ikke sitte inne å spille eller se på tv i beste leketid på dagen, etter å ha sittet inne på skolen hele dagen trenger ungene frisk luft og frilek med venner.
Gjest Filifjonka Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Det er da vel helt vanlig med en eller annen form for grensesetting rundt dette med spill og tv og data? Jeg kjenner ingen 8-åringer som har fullstendig frislepp på det i hvert fall. Når det gjelder lekser er jeg også streng på det. Leksene gjøres rett etter middag, og sånn er det med den saken. Dette er ungenes jobb og de kan ikke velge det bort. Jeg sitter alltid sammen med dem og hjelper dem underveis, og stort sett er det en hyggelig stund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå