Lisse_01 Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Jeg mistet jobben min på fredag pga nedbemanning. Er 13 uker på vei, og skal på jobbintervju i dag. Når forteller man at man er gravid?
Sillylilly Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Du er ikke pliktig til å si noe før fire mnd før termin, tror jeg. Men du kan jo vurdere selv når du vil si noe - men ikke si noe på intervju, hvis du vil ha jobben
Søtnos i magen Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Jeg er også gravid, er 12 uker nå og var på 2 jobbintervjuer for 2 uker siden. Mitt valg var å fortelle for det føltes mest riktig for min del, jeg går for ærlighet varer lengst.For når skulle jeg ha fortalt det hvis jeg event hadde fått jobben? etter 1-2-3 uker og jeg tror de hadde sett litt rart på meg hvis jeg hadde kommet og sagt at ooooops jeg er visst 3,5 mnd på vei. Når jeg allerede har ett barn fra før så merker man jo at kroppen endres litt.... ;-) Fikk bare positive tilbakemelding på intervjuene og gikk ut med god samvittighet. Venter nå spent på svar tilbake. Ut av 12 kandidater har de plukket ut 3 og jeg er en av de tre så jeg havnet i hvertfall ikke nederst i bunken. Konkret svar om jeg har fått meg ny jobb vil jeg få i løpet av uken..... Du må gjøre det som føles riktig for deg :-) Det er ingen lov som sier at du må fortele det og de har ikke lov til å spørre om det ! Lykke til !
Lisse_01 Skrevet 26. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 26. mars 2012 Tusen takk for super fint svar. Jeg mener også at ærlighet varer lengst. Syntes det er merkelig å ikke skulle fortelle om det. Så om de ikke vil ha meg pga det, så får det heler bare være. Jeg er sikret penger frem til permisjon pga sluttpakke, så er ikke problem om jeg ikke får jobb. Men har virkelig virkelig lyst på denne jobben altså
Sillylilly Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Jeg synes helt ærlig at det er uvesentlig om man er gravid eller ikke. Arbeidsgiver skal ikke diskriminere. Du trenger ikke å fortelle det, for du skal jo ikke ha jobb bare for ett år (med mindre det er et vikariat) - de skal ha deg der lenge. Jeg blir litt lei meg av at vi skal gå rundt å ha dårlig samvittighet for at vi ikke forteller at vi er gravide osv. Sånn er livet. Det får arbeidsgiver takle. Det handler ikke om uærlighet.
Søtnos i magen Skrevet 30. mars 2012 #6 Skrevet 30. mars 2012 Til info :-) Jeg fikk jobben og arbeidsgiver var veldig positiv til at jeg fortalte det på forånd. Jeg er veldig fornøyd med mitt valg om å være ærlig og har virkelig fått bevist for meg selv at ærlighet varer lengst :-) Suuuper fornøyd ! Man må jo bare gjøre det som føles riktig for seg selv ! I mitt tilfellet fungerte det fantastisk . Lykke til og håper det ordnet seg for deg også !
Netti*** Skrevet 31. mars 2012 #7 Skrevet 31. mars 2012 Jeg driver å utfører intervju nå. Som arbeidsgiver må jeg ærlig innrømme at av 2 så og si like gode kandidater ville den gravide mest sannsynlig tapt. Dette fordi det er tidkrevende og koster mye penger å finne en ny. I tillegg er det veldig mange som blir sykemeldt før fødsel også. ( ja du har et par eks her inne også, som vil gå turer, gjøre husarbeid og slappe av i uke 24.) dette vet arbeidsgivere og de ansetter jo fordi de trenger en ny ansatt. Er selv gravid i lederstilling og valgte å ikke si noe før uke 18. Personlig ville ikke jeg ha sagt no, gjorde det heller ikke i tidligere intervju var da 15 uker på vei. Gikk bra da jeg fikk jobben og informere noen uker seinere at jeg skulle på ul og måtte ha fri noen timer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå