Gå til innhold

Igangsetting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg litt hva jeg kan forvente? Blir lagt inn for piller i morgen, men aner ikke hva det innebærer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig individuelt fra person til person. Jeg har hatt en venninne som holdt på i 4 dager, og jeg har mine egne erfaringer som tok 10 timer fra jeg fikk pillen.

Du kommer på sykehuset, de tar ctg og så blir tildelt ditt eget rom og får beskjed om at det kan gå raskt eller fort. Så får du en pille (om du ikke merker noen forskjell vil du få en pille til etter 4 timer).

Min erfaring: Jeg fikk modningspille klokken 4, etter 30 min startet riene. Først var de meget overkommelige, så begynte det å gjøre veldig vondt fryktelig raskt men det var fortsatt helt overkommelig for jeg hadde pauser mellom riene til å hente meg inn igjen. Fra ca 1800 hadde jeg rier konstant, ingen pauser og de gjorde beinvondt. Fra klokken 18:00 til ca 00:00 husket jeg veldig lite. 00:00 fikk jeg epidural da jeg hadde holdt på med rier uten pauser i 6 timer og enda ikke hadde mer enn 3 cm. De var ferdig med epiduralen rundt 0030 og da fikk jeg sove i 20 min før de sjekket meg, full åpning og begynte å presse. Ulempen var at jeg ikke kjente pressriene mine, så hjertelyden til M sank, leger stormet inn og jeg ble klippet og han ble tatt med vakum. Men alt var bare fint med lillegutt når han kom :-)

Belag deg på at en fødsel er vondt, når man blir satt igang kan man risikere å få rier fra helvete med null pause. Forvent det værste og håp på det beste. For noen går fødselen som en lek, men alle fødseler er forskjellige. Men, det er ikke til å legge skjul på at igangsatte fødseler er ofte vondere enn fødseler som starter normalt. Hadde jeg hatt valget igjen ville jeg ventet noen ekstra dager og latt det starte av seg selv.

Lykke til, all smerte er glemt så fort den lille er ute uansett :-)

Skrevet

Takk for supert svar! Var ikke helt klar over at det kan gå fort, da må jeg være litt forberedt :)

Skrevet

Takk for supert svar! Var ikke helt klar over at det kan gå fort, da må jeg være litt forberedt :)

Skrevet

Jeg fikk ikke piller fordi livmorhalsen var så moden (igangsatt grunnet langvarig vannavgang), men det tok 3 timer fra jeg ble satt på drypp til babyen var født. Dryppet sto på hele fødselen, da jm prøvde å skru av dryppet så forsvant riene.

Det var intenst, det var vondt, det var kjapt. Fordelen med en kjapp fødsel er at man er ganske oppegående etterpå =)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...