Gå til innhold

Dere som er muslimer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ang hunder, hvor strenge er dere til hunder i hjemmet?

Min sønn har venner som er muslimer og vi har nå fått oss hund. I dag kom min sønn hjem og sa at vi må kvitte oss med hunden ellers så mister han vennene sine..

Vi kan ikke kvitte oss med hunden, men vil jo at de fortsatt skal være venner. De trenger jo ikke ha noe med hunden mens de er her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke hunder urene eller noe sånt da?

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg er ikke muslim, men mine barn har og har hatt flere muslimske venner fra forskjellige land. Ingen av dem har noen gang blandet seg opp i det at vi har hund. Noen av dem har vært litt engstelige for hunden, og da har jeg holdt den unna slik jeg ville gjort for alle barn som var redd hunden min.

En muslimsk mor ble helt betatt av hunden min og har kost og klappet den masse. Hun hadde vokst opp med hund, og savnet å ha hund selv, fortalte hun.

Fortell sønnen din og vennene hans at barnas venner ikke kan bestemme over om dere skal ha hund eller ikke, men at du selvsagt vil ta hensyn når de besøker ham.

Skrevet

Jo leste det når jeg googlet, men om de ikke har kontakt med hunden når de er her, har det noe å si at vi har en hund boende i huset vårt da?

HI

Skrevet

#3 dette høres veldig fornuftig ut. Skal snakke med de ang hunden, hun er en veldig rolig og snill hund som ikke kommer til å plage de:-)

Skrevet

Jo leste det når jeg googlet, men om de ikke har kontakt med hunden når de er her, har det noe å si at vi har en hund boende i huset vårt da?

HI

Kan ikke sønnen din komme på besøk til dem istedet? Eller at de kan gå ut og leke, så hunden ikke er tilstede? Er rart hvordan disse barna da kan gå på lekeplassen og generelt ute, der det kryr av hunder.

Skrevet

Er muslim, men har ingen regler om at hunder er forbudt i mitt hjem pga religion. Her er det allergi som gir forbud mot hund, katt osv.

Skrevet

Jeg er muslim og lærer aldri barna mine at hunder er urenslige som andre gjør. De klapper og koser med huder hvor mye de vil.

Det er slik at noen muslimer (heldigvis ikke alle) skremmer barna med å si at hunder er farlige og urenslige for at de skal holde seg unna.

Skrevet

Såvidt jeg vet er dette noe som er kulturelt og ikke religiøst betinget. Frykt for hunder er forståelig i områder der de er bærere av farlige sykdommer, men det er ikke norske hunder.

Mange muslimer er ikke selv klar over hva som er kultur og hva som er religion.

Skrevet

Jeg er muslim, har lært at hunder er å regne som urenslige sånn at du ikke kan ha dem som kjæledyr, vaktbikkje går bra, viktigste var at man skal vaske hender og klær hvis de har vært i kontakt med dem spesielt hvis man skal be. Har ikke lest bakgrunnen for dette. Men det er ikke forbud mot kontakt. Mange barn blir redde av hunder fordi de blir oppfattet som noe skremmende og man holder seg borte av den grunn. Tror det bør gå bra hvis barna vet at hunden ikke er pågående og at de føler seg trygge. Tror det kan være bra at de får et naturlig forhold til hunder generelt.

Skrevet

Takk for svar alle sammen:-)

Guttene lekte og koste seg med hunden på lørdag, så de er ikke redde for den hvertfall. Så da må de ha fått beskjed hjemmefra om at de ikke kan komme til oss pga hund. Min sønn fikk hvertfall høre om dette på skolen i dag og ble selvsagt lei seg da han ikke vil miste vennene sine. Heldigvis er det vår nå og de kan leke ute, så da håper jeg det løser seg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...