Gå til innhold

Hjelp!!!!! 2 åring som ikke hører etter!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle dere!

Jeg er gravid med andre mann, og har en gutt fra før av! Jeg sliter med bekkenløsning og hverdagen er nåkså travel når far reiser tidli i fjøsen, så på jobb, er hjemme å spiser middag og drar i fjøsen igjen. kommer ikke hjem før gutten vår har lagt seg. Dette er heldigvis bare en periode nå. Men har vart siden juletider.

Og gutten min er nok inne i en trassalder, og lærer veldi mye av de største guttene i barnehagen,.. han slår og sparker, og uansett hvor mye jeg kjefter, snakker til han så fortsetter han. kan til og med bare skratte av meg. eller kjefte tilbake. Jeg føler at jeg har mistet helt kontrollen... han var så fantastisk før. nå har han endret seg helt. ( Men er ganske snill og go ellers altså) Men får slike byger av og til!

Hva kan jeg gjøre?????!!!!!

Har noen samme erfaring?!

vær så snill å svar, jeg er desperat!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt hva som kan hjelpe på din sønn, men har du forsøkt time out? Altså sett ham i en krok eller på et eget rom (men ikke soverommet hans) og gi ham noen minutter på å roe seg? Har ihvertfall gjort det noen ganger med toåringen vår når hun ikke hører.

Skrevet

Jeg har ikke veldig brei erfaring med 2 åringer, men tror som hun over sier at timeout kan fungere, bare du får forklart grunnen til timeouten. Det kan jo være at han er ekstra trassig fordi han skal få søsken, og merker at noe er litt annerledes, ellers så er han jo i "den rette alderen", de prøver ut grensene, det gjelder bare å prøve å holde grensene, men det er lettere sagt enn gjort! Hvertfall hvis ikke formen er helt god heller..

Det kan også hjelpe å "overse" når han gjør noe dumt, og heller gi mye oppmerksomhet når han er snill og gjør positive ting, eller "lede" han til å gjøre en positiv ting i stede for en negativ, for eksempel hvis han slår, ta hånden hans å prøv å få han til å kose i stede, litt dårlig eksempel, men.. Håper det ordner seg på en måte hvertfall :)

Skrevet

Hehe, måtte smile litt av tittelen din:

Hjelp!!!!! 2 åring som ikke hører etter!!!"

Jeg hadde blitt mer bekymret av en 2-åring som HøRER etter. Da er det noe utviklingsmessig feil ;-)

Time out blir lett en maktkamp. Det lure er som en skrive over at overse det dumme de gjør og rose de masse de få gangene de gjør noe rett. Spar på NEI og IKKE, si heller hva du vil han skal gjøre.

(Eks: Si "Sett ned melkeglasset" istedenfor "IKKE hell ut melka")

Jeg ahr hentet mye lure råd herfra:http://www.pantley.com/elizabeth/books/0071471596.php

Du kan også lese en bok eller to av Jesper Juul. Han forklarer ting bra.

Lykke til, trekk pusten og husk: Dette er likt for alle,-og det går over :-)

Skrevet

vi har brukt time out på vår to åring, nederste trappetrinnet ble plassen. Det virket veldig bra :) korte setninger og tydelig kroppsspråk

Skrevet

Tusen takk for svar! :) skal prøve litt mer på time out! :)

tror han egentlig har funnet ut at når mor er dårlig er det morro å få henne sint..eller å gjøre rampestreker. Men jeg skal komme meg litt ovenpå å være sterkere! :) Ha en fin dag allesammen! Gleder meg nå til lille gutt kommer hjem fra barnehagen! <3

Skrevet

Her har vi begynt å sette gutten på 22 mnd på rommet sitt når han bare lager bøll eller syter fordi han ikke får det som han vil. Og jammen funker det kjempebra. Han kommer somregel inn igjen noen ganger, men så forstår han at han må bli værende til han har roet seg - og det går veldig fort!

Nå har han også funnet ut at han kan "gi seg selv" en pause når han syter, hyller eller bøller for mye. Da går han på rommet, lukker døra og venter litt - så kommer han inn igjen smørblid :-)

Men han kan fortsatt trasse og krangle så vi blir gale - og jeg er i veldig dårlig form for tiden så jeg tåler lite. Alikevel er det herlig å ha en metode som funker litt når alt skal gjøres og mannen er ute. (Har ei på 4 fra før)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...