Gå til innhold

Skulke jobben??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst å skulke jobben i morgen...men törr jeg? Jeg har sagt meg opp for jeg har fått nytt jobb, men har ikke fått lov til å ta ut noe av all den ferie jeg har spart....dette bare på pur faen fra arbeidsgiverens side.

Jeg orker ikke med arbeidsituationen...arbeidsgiveren er veldig sur på meg, selv om jeg har gjort alt "etter boka" Har bare etyt par uker igjen og begynner rett på ny jiobb...er det ok å väre "syk" noen dager??? hva hadde du gjort??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja ja...får vel dra meg til jobben...

Skrevet

Ikke ok, nei. Det vet du egentlig selv også. Du klarer nok oppsigelsestiden.

Skrevet

Jeg hadde blitt hjemme :D

Skrevet

Du bør hvertfall kreve å få betalt eller fri for feriedagene dine. Er vel en rett du har. Om ikke hadde jeg blitt hjemme alle mulige dager.. Får hadde blitt deprimert av å bli snytt for timer jeg hadde jobbet ekstra..... Juks fra deres side.

Skrevet

Penger for de timer jeg har jobba extra kan jeg glemme....legger man sammen timene blir det til dager .... Men jeg får ut ferien min i penger etter at jeg har slutta. Men jeg vil jo heller ha ferie....

Skrevet

Uff! Nei, jeg har ikke samvittighet til å skulke. Men det er så urettferdig, jeg klarer ikke å skulke fordi jeg får så dårlig samvittighet. men de kan väre hvor jävlige mot meg som helst...er jo derfor jeg ikke vil gå til jobben. Skulle önske jeg ikke fikk dårlig samvittighet, for helt ärlig hadde det värt rett mot dem egentlig.

Skrevet

Jeg hadde absolutt blitt hjemme hvis jeg hadde overtid jeg ikke fikk penger eller avspasering for. Tar saken i egne hender ;)

Skrevet

Jeg hadde absolutt blitt hjemme hvis jeg hadde overtid jeg ikke fikk penger eller avspasering for. Tar saken i egne hender wink.png

Akkurat!

Skrevet

Selvfølgelig kan du ikke skulke. Om dut blir pålagt overtid skal du selvfølgelig ha betalt for den. Har du avspasering til gode skal du enten avspasere i oppsigelsestiden eller få betalt for tiden.

Hvilket system har dere for overtid til vanlig? I en del stillinger styrer man arbeidstiden i stor grad selv. Da må man selv sørge for å få gjort jobben som skal gjøres på den tiden som er til rådighet. En lærer kan for eksempel ikke kreve avspasering eller lønn for å ha brukt alt for lang tid på å rette stiler den siste månten.

Skulk er selvfølgelig aldri greit og ses på som et svært alvorlig svik mot arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan i teorien saksøke deg for tapt fortjeneste pga at du ikke møter på jobb. Lønn og feriepenger kan holdes tilbake for å dekke slike utgifter.

Skrevet

Selvfølgelig kan du ikke skulke. Om dut blir pålagt overtid skal du selvfølgelig ha betalt for den. Har du avspasering til gode skal du enten avspasere i oppsigelsestiden eller få betalt for tiden.

Hvilket system har dere for overtid til vanlig? I en del stillinger styrer man arbeidstiden i stor grad selv. Da må man selv sørge for å få gjort jobben som skal gjøres på den tiden som er til rådighet. En lærer kan for eksempel ikke kreve avspasering eller lønn for å ha brukt alt for lang tid på å rette stiler den siste månten.

Skulk er selvfølgelig aldri greit og ses på som et svært alvorlig svik mot arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan i teorien saksøke deg for tapt fortjeneste pga at du ikke møter på jobb. Lønn og feriepenger kan holdes tilbake for å dekke slike utgifter.

Jeg jobber i en privat barnehage, utenfor Norge. Vi blir pålagt overtid når noen er syke, fordi eieren ikke vil bruke penger på å ta in vikarie. Disse timene vi må jobbe over blir såkalt komptid som vi kan ta ut når det er en "rolig dag". Når vi merker at en person kan gå fra jobben uten at det går ut over barna. Vi får altså ikke sette in vikarie for å ta ut denne tiden og vi får ikke ta ut tiden i penger isteden. det er svärt skjelden vi kan ta ut noen komptid i og med at det er en stor barnegruppe....og alle mann behöves.

Skrevet

Hvis du jobber i utlandet vet jeg selvfølgelig ikke hvilket regelverk som gjelder der. Uansett tviler jeg på at skulk er lovlig. Bruk de virkemidlene dere har i ditt land til å få det du har krav på, men hold også din del av avtalen, som er å møte på jobb i henhold til din kontrakt.

Skrevet

At du føler ubehag ved å dra på jobb er en ting, men om du faktisk blir syk av å være der, så kalles ikke dette skulk.

Ut fra det du skriver, så tenker jeg at du sikkert klarer to uker til.

Men du har helt klart krav på å få ta ut ferie, eller få kompensasjon for denne. Gir ikke arbeidsgiver seg her, kan du kontakte en advokat.

Overtid skal være betalt, enten den er pålagt eller ikke. En lærer som har brukt lang tid på å rette stiler, fordi det ved en anledning faktisk har tatt lengre tid, vil ha krav på avspasering for den tiden som faktisk har medgått til å rette dem.

Det vil naturligvis stille seg annerledes dersom læreren har brukt uforholdsmessig mye lengre tid enn kolleger ved flere anledninger, men da er dette noe som må tas opp som et problem ved arbeidsutførelsen,- krav på betaling/ avspasering for faktisk medgått tid har han like fullt.

I stillinger hvor man i stor grad organiserer tidbruken selv, er det også vanlig at ledelsen har tillit til at de ansatte kommer i mål med arbeidsoppgavene, og selv tar ansvar for å jobbe overtid dersom de ser at det trengs.

Skrevet

Jeg hadde vært hjemme og kooosa meg! :) Hadde kanskje ordna meg med en sykemelding for et par uker også ;) Ingen sjefer får være kukete mot meg! Da er jeg kukete tilbake!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...